Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De school werkt met alle leerlingen zoveel mogelijk handelingsgericht. Het uitgangspunt is hierbij “wat kan de leerling nu en wat heeft deze leerling nodig om een volgende stap te maken?”. De Dick Brunaschool volgt de leerlingen gedurende hun gehele basisschoolloopbaan met het Leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito. Ieder jaar zijn er twee toetsmomenten en worden de resultaten met de ouders besproken. In groep zes en zeven wordt er met behulp van Onderwijs Transparant gekeken naar de ontwikkeling op voortgezet onderwijsniveau. In groep acht wordt aan de hand van het LVS en de IEP eindtoets bekeken welke school voor voortgezet onderwijs het beste aansluit bij de mogelijkheden van de leerling. De IEP eindtoets is de laatste toets in de reeks; deze bekijkt nogmaals op welk niveau een leerling op de hoofdvakken presteert. De schoolscore van deze toets kan fluctueren. Dit is afhankelijk van het niveau van de leerlingen binnen de groep. Naast onderwijs in de schoolse vakken wordt in de school aandacht besteed aan de sociale vaardigheden van de leerlingen. De school gaat hierbij uit van de methode “De Vreedzame School”.
Toelichting IEP-eindtoets
IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs en is ontwikkeld door Bureau ICE. De IEP Eindtoets is zo ontwikkeld dat hij volledig aansluit bij de belevingswereld van het kind. Op deze manier zijn de situaties herkenbaar en vertrouwd. Doordat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart iedere leerling een succesgevoel wat vertrouwen geeft om verder te werken.
De IEP Eindtoets meet:
- lezen
- taalverzorging
- rekenenDe toets geeft kinderen die meer kunnen dan de verplichte niveaus kans dit te laten zien en sluit aan bij het referentiekader taal en rekenen, zoals opgesteld door het Ministerie van OCW.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen:
Methode gebonden toetsen
Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen.Methode onafhankelijke toetsen
Dit zijn de Cito-lovs toetsen. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar afgenomen (E-toetsen). Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een analyse. In deze analyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaat het team en de intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Vervolgens worden deze interventies in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de Midden- en Eindtoetsen vindt er een evaluatie plaats.
Schooladviezen
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden.
Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.? Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling.
Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets
- Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).
De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (vo) gaan.
Op de Dick Brunaschool worden de schooladviezen besproken in een commissie.
Deze commissie bestaat voor de voorlopige schooladviezen (eind groep zeven) uit:
1. De directie
2. De intern begeleider (bovenbouw)
3. De leerkrachten van groep zevenVoor de definitieve schooladviezen bestaat de commissie uit:
1. De directie
2. De intern begeleider (bovenbouw)
3. De leerkrachten van groep acht
4. De leerkrachten van groep zeven (optioneel)Op de informatieavond geeft de leerkracht van groep acht een toelichting over de stap naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij zijn een Vreedzame School!
De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
De Dick Brunaschool is een school waar hard gewerkt wordt om modern onderwijs te bieden.
Uitgangspunten van de school zijn:
- Goed onderwijs in de basisvaardigheden(taal lezen, rekenenen schrijven maar ook wereleldorientatie)
- Vreedzame school
- Zorg
- Onderwijs op maat
- Handelings gericht
- Moderne onderwijsvormen (o.a. werken met tablets)
- Zelfstandig werken en leren samenwerken
- Plezier
- Samenwerken met ouders
- Doorgaande lijn van voorschoolse opvang naar het voortgezet onderwijs
Voor meer informatie over de uitgangspunten: www.dickbrunaschool.nl