Basisschool Dick Bruna

Parklaan 3 2742 MG Waddinxveen

  • Schoolfoto van Basisschool Dick Bruna
  • Schoolfoto van Basisschool Dick Bruna
  • Schoolfoto van Basisschool Dick Bruna
  • Schoolfoto van Basisschool Dick Bruna
  • Schoolfoto van Basisschool Dick Bruna

Het team

Toelichting van de school

De leiding van de Dick Brunaschool is in handen van de heer Saribas en mevrouw Weijde. Verder wordt het team gevormd door vijfr intern begeleiders, groepsleerkrachten, onderwijsassistentes, een kindercoach en twee conciërges. Elke groepsleerkracht heeft naast de lesgevende taken nog een speciale taak op school. Zo zijn er o.a. een ICT-specialist, een rekenspecialist, een gedragsspecialist,  een Snappetcoach, een projectcoördinator, een taal/leesspecialist en een kunst- en cultuurcoördinator. Bewegingsonderwijs wordt gegeven door vakleerkrachten.

Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs 
Vanaf groep 6 wordt levensbeschouwelijk vormingsonderwijs aangeboden door een vakdocent. Het aanbod is op maat voor onze school en sluit aan bij de Vreedzame School en Blink Wereld. De lessen worden gegeven door een vakdocent, die breed vormend onderwijs aanbiedt en linken legt naar verschillende godsdiensten en levensovertuigingen.

Bij het vormingsonderwijs wordt dieper ingegaan op de grote wereldgodsdiensten en zijn kinderen bezig met identiteit gerelateerd aan levensbeschouwing. Kinderen leren kritisch nadenken, nieuwsgierig zijn, vragen stellen, zich verhouden tot en zich openstellen, zonder dat er een bepaalde overtuiging of godsdienst wordt opgelegd. Kinderen ontdekken dat je mag worden wie je bent. Want als je weet wie jij zelf bent, kun je vanuit stevige zelfkennis en zelfvertrouwen openstaan voor anderen. Tijdens de LEVO-lessen komen werkvormen als filosoferen, dialogiseren en debatteren aan bod. Het aanbod is interactief. Kinderen leren echt en onbevooroordeeld te luisteren naar elkaar, elkaar te respecteren en een eigen mening te vormen.

Het vak is niet verplicht. Als ouders vragen hierover hebben, of bezwaren, kunnen zij dit bij de directie aangeven.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht een dag niet inzetbaar is. Buitengewoon verlof, ziekte, studie etc. kunnen hieraan ten grondslag liggen. De leerkracht moet dan vervangen worden.

Onderstaand de volgorde van vervanging:

1. Allereerst kijken we of er intern een collega  beschikbaar is om de lestaken van de afwezige collega over te nemen.

2. Mocht dit niet het geval zijn proberen we inval te vinden bij de invalpool.

3. Helaas gebeurt het regelmatig dat ook de PIO-invalpool geen vervangers heeft. Dan zijn we genoodzaakt om de leerlingen van de betreffende groep te verdelen onder de andere groepen. Wij vinden dit niet wenselijk, maar kunnen helaas soms niet anders.

Opmerking: In principe zoekt de Bruna altijd een oplossing binnen de hierboven benoemde stappen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we u vragen uw kind een dag thuis te houden. Gelukkig is dit de laatste jaren niet voorgekomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd. Onze school bestaat uit 27 groepen waarvan negen gemengde kleutergroepen (1-2) en vanaf februari een instroomgroep.

In de groepen werken wij handelingsgericht. Dit houdt in dat er op verschillende niveaus met de leerlingen wordt gewerkt aan de onderwijsbehoeften. Er wordt op drie niveaus lesgegeven; het basisniveau, het verrijkte niveau (voor leerlingen die meer aan kunnen) en het intensieve niveau (voor leerlingen die extra instructie nodig hebben). De lessen worden gegeven op basis van het expliciete directe instructie model. Dit betekent dat er gericht op de leerdoelen wordt ingezet.

Naast bovenstaande, wordt de verdieping nog meer gespecificeerd door de aanwezigheid van een kindercoach, onderwijsassistenten, het zorgsysteem en een plusaanbod.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande urentabel is een richttabel. Het kan zijn dat hier in voorkomende gevallen van wordt afgeweken. Vaak heeft dat te maken met didactische keuzes van de leerkracht.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften. Uit het document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Bovendien wordt aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften het team een arrangement heeft.

Dit schoolondersteuningsprofiel geeft ook de ambities van de school weer. Deze ambities staan geformuleerd in concrete doelen van het schoolbeleid. Op basis van dit document kan de school een goede gesprekspartner zijn voor bestuur, ouders, het samenwerkingsverband, het speciaal onderwijs en organisaties voor welzijn en zorg.

De optelsom van de gegevens van meerdere scholen van het samenwerkingsverband geven een beeld van het onderwijsaanbod op het niveau van het schoolbestuur, de gemeente en het samenwerkingsverband. Op basis van dit overzicht kan het samenwerkingsverband bepalen voor welke kinderen op welke plek voorzieningen en lesplaatsen worden ingericht.

Het schoolbestuur en het samenwerkingsverband kunnen vervolgens beleid ontwikkelen om te voldoen aan de zorgplicht voor het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen uit de regio. Zo vormen de schoolondersteuningsprofielen van alle scholen samen een belangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van beleid op onder andere de ondersteuningstoewijzing, de verdeling van middelen en het arrangeren van een goed antwoord op de behoeften van de leerling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team van de Dick Brunaschool blijft scholing volgen om eigen kennis en vaardigheden omtrent leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te vergroten. Waar de kennis niet is halen we hem bij anderen binnen ons schoolbestuur. We delen expertise en maken gebruik van de expertise van anderen. We zullen steeds kritisch blijven kijken hoe we onderwijs op maat kunnen bieden binnen de mogelijkheden van een reguliere basisschool. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Dick Bruna heeft een intensieve samenwerking met Kincentrum Park Triangel. Alle kinderen die van de peuterspeelzaal naar onze school komen worden doorgesproken. Dit noemen wij een warme overdracht.

Terug naar boven