Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd. Onze school bestaat uit 27 groepen waarvan negen gemengde kleutergroepen (1-2) en vanaf februari een instroomgroep.
In de groepen werken wij handelingsgericht. Dit houdt in dat er op verschillende niveaus met de leerlingen wordt gewerkt aan de onderwijsbehoeften. Er wordt op drie niveaus lesgegeven; het basisniveau, het verrijkte niveau (voor leerlingen die meer aan kunnen) en het intensieve niveau (voor leerlingen die extra instructie nodig hebben). De lessen worden gegeven op basis van het expliciete directe instructie model. Dit betekent dat er gericht op de leerdoelen wordt ingezet.
Naast bovenstaande, wordt de verdieping nog meer gespecificeerd door de aanwezigheid van een kindercoach, onderwijsassistenten, het zorgsysteem en een plusaanbod.
Bovenstaande urentabel is een richttabel. Het kan zijn dat hier in voorkomende gevallen van wordt afgeweken. Vaak heeft dat te maken met didactische keuzes van de leerkracht.
In het schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften. Uit het document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Bovendien wordt aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften het team een arrangement heeft.
Dit schoolondersteuningsprofiel geeft ook de ambities van de school weer. Deze ambities staan geformuleerd in concrete doelen van het schoolbeleid. Op basis van dit document kan de school een goede gesprekspartner zijn voor bestuur, ouders, het samenwerkingsverband, het speciaal onderwijs en organisaties voor welzijn en zorg.
De optelsom van de gegevens van meerdere scholen van het samenwerkingsverband geven een beeld van het onderwijsaanbod op het niveau van het schoolbestuur, de gemeente en het samenwerkingsverband. Op basis van dit overzicht kan het samenwerkingsverband bepalen voor welke kinderen op welke plek voorzieningen en lesplaatsen worden ingericht.
Het schoolbestuur en het samenwerkingsverband kunnen vervolgens beleid ontwikkelen om te voldoen aan de zorgplicht voor het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen uit de regio. Zo vormen de schoolondersteuningsprofielen van alle scholen samen een belangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van beleid op onder andere de ondersteuningstoewijzing, de verdeling van middelen en het arrangeren van een goed antwoord op de behoeften van de leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Dick Brunaschool blijft scholing volgen om eigen kennis en vaardigheden omtrent leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te vergroten. Waar de kennis niet is halen we hem bij anderen binnen ons schoolbestuur. We delen expertise en maken gebruik van de expertise van anderen. We zullen steeds kritisch blijven kijken hoe we onderwijs op maat kunnen bieden binnen de mogelijkheden van een reguliere basisschool.
De Dick Bruna heeft een intensieve samenwerking met Kincentrum Park Triangel. Alle kinderen die van de peuterspeelzaal naar onze school komen worden doorgesproken. Dit noemen wij een warme overdracht.