Basisschool Theo Thijssen

Kerkweg-Oost 230 2741 HA Waddinxveen

  • De voorkant van de school na de renovatie.
  • Onze kleuters kunnen heerlijk spelen op het kleuterplein.
  • Appelmoes maken tijdens de handvaardigheidslessen
  • Alle groepen hebben toegang tot de aanwezige leerpleinen.
  • Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met Chromebooks.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De Theo Thijssenschool doet jaarlijks mee aan de doorstroomtoets. Tijdens de schoolloopbaan worden alle leerlingen gevolgd met het  leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld".. De school streeft naar resultaten die voor elke leerling passend zijn bij zijn of haar niveau. Dit betekent dat de schoolscore kan fluctueren afhankelijk van het niveau van de leerlingen in de groep.



Sinds het schooljaar 2018-2019 wordt de IEP Eindtoets afgenomen. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs en is ontwikkeld door Bureau ICE.



Ieder kind leert van nature graag en wil graag laten zien wie hij is en wat hij kan. Kinderen zijn iedere dag bezig om zich te ontwikkelen en ieder kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. De IEP Eindtoets is zo ontwikkeld dat hij volledig aansluit bij de belevingswereld van het kind. Op deze manier zijn de situaties herkenbaar en vertrouwd. Doordat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart iedere leerling een succesgevoel dat vertrouwen geeft om verder te werken. Ook kenmerken als een overzichtelijk toetsboekje waarin het kind werkt met enkel functionele afbeeldingen zodat het niet afgeleid wordt, zorgt voor een zo prettig mogelijk toetservaring. De IEP Eindtoets meet:




  • lezen

  • taalverzorging

  • rekenen

  • geeft kinderen die meer kunnen dan de verplichte niveaus kans dit te laten zien

  • sluit aan bij het referentiekader taal en rekenen, zoals opgesteld door het Ministerie van OCW



De Theo Thijssenschool werkt met alle leerlingen handelingsgericht. Het uitgangspunt is hierbij "wat kan de leerling nu en wat heeft deze leerling nodig om de volgende stap te maken". De IEP toets sluit goed aan bij deze manier van werken.



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Cito leerlingvolgsysteemtoetsen van rekenen, begrijpend lezen en spelling worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8.

M3/E3, M4/E4, M5/E5, M6/E6, M7/E7, M8/eindtoets. Resultaten worden verzameld in Leeruniek (leerlingvolgsysteem).

In Leeruniek wordt in kaart gebracht op welk niveau de leerling functioneert en op welke manier hij/zij instructie behoeft.

Op deze manier kunnen we optimaal inspelen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling op de verschillende vakgebieden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de Theo Thijssenschool zaten in het schooljaar 2023-2024 30 leerlingen. 



De score van de Iep Eindtoets van 23-24 was: 79,8



Uitstroom vervolgonderwijs:




  • VWO/Gymnasium: 5 leerlingen

  • HAVO/VWO: 6 leerlingen

  • HAVO: 3 leerlingen

  • TL/HAVO: 8 leerlingen

  • TL: 0 leerlingen

  • KL/TL: 3 leerlingen

  • KL: 0 leerling

  • Bl/KL: 3 leerlingen

  • BL: 2 leerlingen

  • PRO: 0 leerlingen



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een school is een plek waar kinderen van en met elkaar leren. Kinderen komen tot leren als ze zich veilig voelen. De schoolregels bieden een basis voor een veilige structuur in de school. Naast de schoolregels zijn er groepsafspraken. Deze afspraken worden aan het begin van het schooljaar in elke groep gemaakt. Om kinderen op een goede manier met elkaar om te leren gaan heeft de Theo Thijssenschool gekozen voor de methode "Kwink". Elke week wordt er een les gegeven over een sociaal thema. Dit thema wordt in de week erna herhaald.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Structuur
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op de Theo Thijssenschool wordt in een mooi traditioneel schoolgebouw gewerkt aan onderwijs van deze tijd. Een enthousiast en deskundig team werkt aan de volgende speerpunten uit onze visie:

  • Goed onderwijs in de schoolse vakken (taal,rekenen, lezen maar ook wereldorientatie en creatieve vakken)
  • Onderwijs met moderne middelen zoals digiborden, computers en tablets
  • Goed sociaal-emotioneel klimaat
  • Kinderen gaan met plezier naar school
  • Kinderen leren samenwerken
  • Kinderen leren verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
  • Kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan

Terug naar boven