Basisschool Theo Thijssen

Kerkweg-Oost 230 2741 HA Waddinxveen

  • Appelmoes maken tijdens de handvaardigheidslessen
  • De voorkant van de school na de renovatie.
  • Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met Chromebooks.
  • Onze kleuters kunnen heerlijk spelen op het kleuterplein.
  • Alle groepen hebben toegang tot de aanwezige leerpleinen.

Het team

Toelichting van de school

De leiding van de school is in handen van mevrouw Annette van Zoelen. Daarnaast wordt het team gevormd door twee intern begeleiders, groepsleerkrachten, klassenassistentes en een conciërge. Elke groepsleerkracht heeft naast de lesgevende taken nog een speciale taak binnen de school. Zo zijn er o.a. een cultuurcoördinator, een kleuterbouwcoördinator en een ICT specialist. Gymnastiek wordt gegeven door een vakleerkracht. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte en verlof van een leerkracht wordt zo snel mogelijk inval geregeld. We streven ernaar om zoveel mogelijk eigen parttime leerkrachten ter vervanging in te zetten. Het voordeel hiervan is dat zij de kinderen, methoden en werkwijze van de school goed kennen. Soms lukt dat helaas niet (binnen een dag). Dan worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen. Als meerdere leerkrachten tegelijk afwezig zijn en er is geen inval beschikbaar kunnen de kinderen als uiterste noodmaatregel naar huis gestuurd worden. In dit soort gevallen proberen we de ouders op tijd op de hoogte te stellen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit 13 groepen:

  • vier gemengde kleutergroepen (1-2)
  • twee groepen 3, 4, 5 en 6
  • enkele groepen 7 en 8

In het schooljaar 2017-2018 is het gebouw aan de Kerkweg-Oost gerenoveerd. Binnen het gebouw zijn onder andere leerpleinen gerealiseerd. Op onze leerpleinen krijgen kinderen de ruimte om zelfstandig of samen met andere kinderen aan de slag te gaan en te leren wat bij hen past. We leren ze hun kennis en vaardigheden te ontdekken, toe te passen, te presenteren en (creatief) te uiten.

Op de Theo Thijssenschool wordt handelingsgericht gewerkt. Dit houdt in dat de meeste groepen op drie verschillende niveaus wordt gewerkt en dat uitdaging op niveau wordt geboden. De lessen worden gegeven op basis van het directe instructiemodel. Dit betekent dat er gericht op de leerdoelen wordt ingezet.

Handvaardigheid lessen worden in de groepen 4 tot en met 8 groepsdoorbroken en in circuitvorm aangeboden. Gedurende een schooljaar komen verschillende technieken en vaardigheden aan bod.

Vanaf het schooljaar 2018-2019 is gestart met een combinatie van de humanistische vormingslessen en de lessen geestelijke stromingen. In groep 6, 7 en 8 wordt één keer per drie weken door een vakdocent een les levensbeschouwing gegeven. Tijdens deze lessen wordt aandacht besteed aan alle wereldgodsdiensten en hun plaats in de wereld.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Per thema kan de onderwijstijd verschillend ingezet worden passend bij de activiteiten die bij het thema aansluiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen wordt volgens een vast rooster gewerkt.

In de groepen 1-4 wordt Engels aangeboden tijdens de Engelse weken in het voorjaar.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen hebben onze zorg nodig. Het team van de Theo Thijssenschool vindt het belangrijk dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doormaken van groep 1 t/m groep 8. De praktijk leert dat een aantal kinderen extra zorg nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. Er kan sprake zijn van leerproblemen, lichamelijke problemen of gedragsproblemen.

Voor meer begaafde kinderen is er vanaf groep 3 tot en met groep 8 een plusklas. Één keer per week (ongeveer 90 minuten) geeft een gediplomeerd specialist de kinderen uitdagende en verdiepende opdrachten waarmee de kinderen vervolgens aan de slag kunnen. In de groepen 1-2 wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Zij krijgen een verrijkt aanbod in de klas aangeboden en eens per week krijgen zij in een kleine groep uitdagende en verdiepende opdrachten aangeboden op het leerplein.

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, werken we met verlengde instructie in de eigen klas. Indien nodig kan in beperkte mate remedial teaching worden ingezet.

Om alle facetten van de zorgverbreding te coördineren zijn er op de Theo Thijssenschool twee Intern Begeleiders aangesteld. Zij ondersteunen de leerkrachten, geven zo nodig hulp aan leerlingen die extra zorg nodig hebben en onderhouden contacten met de externe hulpverlening.

De school werkt met het CITO-leerlingvolgsysteem. Dit systeem houdt in dat naast de methodegebonden toetsen, de leerlingen twee keer per jaar m.b.v. CITO toetsen worden getoetst. Doel van deze toetsen is om een goed overzicht te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van o.a. rekenen, lezen en spelling. Als een leerling (tijdelijk) extra zorg nodig heeft, zal de groepsleerkracht de ouders hierover informeren. Soms is extra uitleg of aanpassing van de leerstof voldoende. De aanpassingen worden in verslagen of handelingsplannen vastgelegd. 

De Theo Thijssenschool valt  in het kader van Passend Onderwijs onder het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Midden Holland 2814.

Het ondersteuningsprofiel van de school is op de site van dit Samenwerkingsverband te vinden: https://swv-po-mh.nl  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school is in het schooljaar 2022-2023 onderwijs voor leerlingen van vluchtelingen gestart. De leerlingen zijn gehuisvest op een aparte locatie. Na een jaar onderwijs zullen de leerlingen instromen in de verschillende reguliere basisscholen in Waddinxveen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In 2018 is een peuterspeelzaal in de school gestart. Zij werken met het methode “Puk&Ko”. Onze kleutergroepen werken met de methode “Schatkist”. Deze methodes zijn beide van de uitgeverij Zwijsen en sluiten goed op elkaar aan.

De peuterleidsters bieden de kinderen verschillende materialen en activiteiten aan naast het vrijespel. Door het gebruik van het VVE-programma van “Puk&Ko” (VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie) wordt de ontwikkeling van de taal bij jonge kinderen gestimuleerd.

Taalontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het aanbod op de Theo Thijssenschool. In de kleutergroepen krijgen kinderen die het nodig hebben een extra taalaanbod. Er wordt onder andere ingezet op de ontwikkeling van de woordenschat van de kinderen. In een klein groepje krijgen de kinderen extra tijd en aandacht om hun taalontwikkeling te stimuleren.

De peuters en kleuters maken tevens gebruik van het programma ‘Logo 3000’, de groepen 3 van het aanbod van de methode “Veilig Leren Lezen” en de groepen 4 tot en met 8 van “Met woorden in de weer”. Deze programma’s worden gebruikt om de woordenschat van alle kinderen te verbreden en versterken. Een goede woordenschat is de basis om aan het onderwijs deel te kunnen nemen en het onderwijsaanbod te volgen.

Terug naar boven