Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit 13 groepen:
- vier gemengde kleutergroepen (1-2)
- twee groepen 3, 4, 5 en 6
- enkele groepen 7 en 8
In het schooljaar 2017-2018 is het gebouw aan de Kerkweg-Oost gerenoveerd. Binnen het gebouw zijn onder andere leerpleinen gerealiseerd. Op onze leerpleinen krijgen kinderen de ruimte om zelfstandig of samen met andere kinderen aan de slag te gaan en te leren wat bij hen past. We leren ze hun kennis en vaardigheden te ontdekken, toe te passen, te presenteren en (creatief) te uiten.
Op de Theo Thijssenschool wordt handelingsgericht gewerkt. Dit houdt in dat de meeste groepen op drie verschillende niveaus wordt gewerkt en dat uitdaging op niveau wordt geboden. De lessen worden gegeven op basis van het directe instructiemodel. Dit betekent dat er gericht op de leerdoelen wordt ingezet.
Handvaardigheid lessen worden in de groepen 4 tot en met 8 groepsdoorbroken en in circuitvorm aangeboden. Gedurende een schooljaar komen verschillende technieken en vaardigheden aan bod.
Vanaf het schooljaar 2018-2019 is gestart met een combinatie van de humanistische vormingslessen en de lessen geestelijke stromingen. In groep 6, 7 en 8 wordt één keer per drie weken door een vakdocent een les levensbeschouwing gegeven. Tijdens deze lessen wordt aandacht besteed aan alle wereldgodsdiensten en hun plaats in de wereld.
In de kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Per thema kan de onderwijstijd verschillend ingezet worden passend bij de activiteiten die bij het thema aansluiten.
In alle groepen wordt volgens een vast rooster gewerkt.
In de groepen 1-4 wordt Engels aangeboden tijdens de Engelse weken in het voorjaar.
Alle leerlingen hebben onze zorg nodig. Het team van de Theo Thijssenschool vindt het belangrijk dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doormaken van groep 1 t/m groep 8. De praktijk leert dat een aantal kinderen extra zorg nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. Er kan sprake zijn van leerproblemen, lichamelijke problemen of gedragsproblemen.
Voor meer begaafde kinderen is er vanaf groep 3 tot en met groep 8 een plusklas. Één keer per week (ongeveer 90 minuten) geeft een gediplomeerd specialist de kinderen uitdagende en verdiepende opdrachten waarmee de kinderen vervolgens aan de slag kunnen. In de groepen 1-2 wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Zij krijgen een verrijkt aanbod in de klas aangeboden en eens per week krijgen zij in een kleine groep uitdagende en verdiepende opdrachten aangeboden op het leerplein.
Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, werken we met verlengde instructie in de eigen klas. Indien nodig kan in beperkte mate remedial teaching worden ingezet.
Om alle facetten van de zorgverbreding te coördineren zijn er op de Theo Thijssenschool twee Intern Begeleiders aangesteld. Zij ondersteunen de leerkrachten, geven zo nodig hulp aan leerlingen die extra zorg nodig hebben en onderhouden contacten met de externe hulpverlening.
De school werkt met het CITO-leerlingvolgsysteem. Dit systeem houdt in dat naast de methodegebonden toetsen, de leerlingen twee keer per jaar m.b.v. CITO toetsen worden getoetst. Doel van deze toetsen is om een goed overzicht te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van o.a. rekenen, lezen en spelling. Als een leerling (tijdelijk) extra zorg nodig heeft, zal de groepsleerkracht de ouders hierover informeren. Soms is extra uitleg of aanpassing van de leerstof voldoende. De aanpassingen worden in verslagen of handelingsplannen vastgelegd.
De Theo Thijssenschool valt in het kader van Passend Onderwijs onder het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Midden Holland 2814.
Het ondersteuningsprofiel van de school is op de site van dit Samenwerkingsverband te vinden: https://swv-po-mh.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school is in het schooljaar 2022-2023 onderwijs voor leerlingen van vluchtelingen gestart. De leerlingen zijn gehuisvest op een aparte locatie. Na een jaar onderwijs zullen de leerlingen instromen in de verschillende reguliere basisscholen in Waddinxveen.
In 2018 is een peuterspeelzaal in de school gestart. Zij werken met het methode “Puk&Ko”. Onze kleutergroepen werken met de methode “Schatkist”. Deze methodes zijn beide van de uitgeverij Zwijsen en sluiten goed op elkaar aan.
De peuterleidsters bieden de kinderen verschillende materialen en activiteiten aan naast het vrijespel. Door het gebruik van het VVE-programma van “Puk&Ko” (VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie) wordt de ontwikkeling van de taal bij jonge kinderen gestimuleerd.
Taalontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het aanbod op de Theo Thijssenschool. In de kleutergroepen krijgen kinderen die het nodig hebben een extra taalaanbod. Er wordt onder andere ingezet op de ontwikkeling van de woordenschat van de kinderen. In een klein groepje krijgen de kinderen extra tijd en aandacht om hun taalontwikkeling te stimuleren.
De peuters en kleuters maken tevens gebruik van het programma ‘Logo 3000’, de groepen 3 van het aanbod van de methode “Veilig Leren Lezen” en de groepen 4 tot en met 8 van “Met woorden in de weer”. Deze programma’s worden gebruikt om de woordenschat van alle kinderen te verbreden en versterken. Een goede woordenschat is de basis om aan het onderwijs deel te kunnen nemen en het onderwijsaanbod te volgen.