Basisschool De Regenboog

Willem de Zwijgerlaan 55 2741 DB Waddinxveen

  • Onze kleuters leren samen buiten en binnen. Ons kleuterplein zit vol met speelbare situaties als een buitenkeuken, tankstation en bushalte.
  • Onze kinderen zijn minimaal 2x per dag buiten. Een buitenles, gymactiviteiten of pauze houden vinden wij belangrijk.
  • Op onze school leren wij de kinderen op een positieve manier met verschillen en teleurstellingen om te gaan.
  • Cultuur, muziek, dans of drama staan bij ons wekelijks op de planning. Daarnaast bieden wij ook tekenen en handvaardigheid aan.
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Regenboog bestaat uit een hechte club ambitieuze professionals die elke dag weer gaan voor de groei van kind en organisatie! Op de website stellen wij ons graag aan u voor. Zie https://regenboogwaddinxveen.nl/school/het-team/

Samen staan wij voor onze kinderen en willen voor hen alle voorwaarden scheppen om zo goed mogelijk tot hun recht te komen. Een stabiele basis is voor ons de sleutel tot succes. Wij leren kinderen het voor hen maximaal bereikbare niveau op:

  • Begrijpend rekenen
  • Begrijpend lezen
  • Begrijpend schrijven
  • Begrijpend spreken
  • Begrijpend luisteren
  • Begrijpend kijken

Wij zijn er van overtuigd dat deze basiskennis i.c.m. leerstrategieën bepalen hoe succesvol onze kinderen zullen zijn in het voortgezet onderwijs, ongeacht hun onderwijstype en-niveau.

Zelfinzicht en het ontwerpen van eindproducten door onze kinderen zelf is hierin voor ons cruciaal. Wij willen kinderen niet alleen leren hun talenten te benutten, maar ook leren in te zien waar ze minder goed in zijn. Leren door vallen en opstaan is ons motto. Onze bewuste ondersteuning bij de persoonsvorming van kinderen zorgt ervoor dat onze kinderen leren met tegenslagen om te gaan en in oplossingen kunnen denken.

Als team werken wij daarom toekomstgericht vanuit een gedeelde maatschappelijke visie. We laten de kinderen pas los als de stabiele basis, hier boven beschreven, er ligt. Dit doen we door onze hulp af te stemmen op de kinderen, ondersteuning te bieden.

Onze school is tevens Opleidingsschool. Wij begeleiden studenten van de (universitaire) Pabo die de opleiding tot leerkracht basisonderwijs volgen. Ook zijn er regelmatig studenten van het MBO te vinden. Wij willen studenten het plezier van werken in het onderwijs meegeven en een stevige basis om te starten als leerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is en dat er rust en ruimte is om te kunnen leren. Om dit te kunnen waarborgen hebben wij een maximum van 28 leerlingen afgesproken per groep. In de groepen (0)1/2 streven wij naar kleinere groepen om kinderen een rustige start te bieden. We starten met twee groepen met een groepsgrootte van rond de 20 leerlingen. Gedurende het jaar komen daar nieuwe kinderen bij wanneer zij 4 jaar worden. Hierdoor is de groep aan het einde van het jaar groter dan aan het begin van het schooljaar.

Voor schooljaar 2023/2024 zitten de volgende groepen vol: groep 1, 2, 6 en 8. Bij een aanvraag voor zij-instroom bekijken wij per kind of wij aan de onderwijsbehoefte van de leerling kunnen voldoen en of onze school de best passende plek is voor deze mogelijk nieuwe leerling. Aanmelden betekent niet automatisch een gegarandeerde plek, wij bekijken dit zorgvuldig. De zorgbelasting binnen en de behoeften van de groep spelen voor ons ook een rol. Voorafgaand aan mogelijke plaatsing hebben wij contact met de huidige school van uw kind.

Kijk voor actuele informatie op onze website, onder het kopje aanmelden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleutergroepen

Bij ons bouwen kleuters kennis en begrip van de wereld op door het aanbod van speelbare thema’s. Een speelbaar thema stelt kleuters in staat om stukken van de wereld binnen de muren van de school na te spelen. Om taal te geven aan wat er om hen heen gebeurt, hierbij staat (rollen)spel centraal.

Binnen de thema’s bieden we gericht doelen aan, maar is er ook veel ruimte om samen met de kleuters een thema verder te onderzoeken en ontdekken. Dit doen wij door vanuit verschillende perspectieven naar een thema te kijken. Hierin volgen we de interesses van de kleuters.

Wij vinden het belangrijk dat we de kleuters goed in beeld hebben om hun groei te volgen en ze, aansluitend op hun eigen niveau, te stimuleren. Tevens besteden we veel aandacht aan het bevorderen van de zelfredzaamheid passend bij de leeftijd.

Onderwijstijd

Wanneer een kind vier jaar is geworden gaat het starten in groep 0 of 1, afhankelijk van de geboortedatum voor of na 1 januari. Zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind, belt de leerkracht u voor een kennismakingsgesprek. Hier worden alle praktische zaken besproken en worden afspraken gemaakt over de start van uw kind. Soms is het te intensief om direct met volledige dagen te starten, in overleg wordt bekeken wat de beste opbouw is. Uw kind mag drie dagdelen en één hele dag komen wennen in de groep voordat het officieel start op school. Dit wordt ook met u afgestemd tijdens het kennismakingsgesprek met de leerkracht. Wij verwachten dat uw kind volledig zindelijk is wanneer het op school start.  

In de groepen 1/2 wordt veelal spelend en onderzoekend geleerd. Dit doen wij door het werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Spelenderwijs zijn ze bezig met de ontwikkeling van taal, woordenschat en rekenvaardigheden. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1/2 worden door de leerkracht 'gevolgd' met behulp van een digitaal leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij optimaal afstemmen op de onderwijsbehoeften van ieder kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Uren

Taal, rekenen, lezen en spelling zijn onze kernvakken.

Voor ons is een betekenisvolle relatie tussen ontwikkelingsgebieden heel belangrijk. Alle taaldomeinen (spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven etc.) en zaakvakken (wereldoriëntatie, geschiedenis en natuur&techniek) versterken elkaar. Uw kind leert door kennis uit het ene domein in te zetten in het andere domein. Wanneer een leerling een betoog schrijft over het klimaat, is hij bezig met het vak natuur en de taaldomeinen schrijven, spelling en woordenschatontwikkeling. Daarmee maak je taalopdrachten meer dan alleen een invuloefening. Betekenisvol lesgeven binnen een inspirerend thema is waar wij voor staan!  

Na een doelgerichte instructie van de leerkracht gaan kinderen zelf aan de slag. Binnen de les is er ruimte voor differentiatie, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd en iedereen het lesdoel kan behalen. We werken met Chromebooks en combineren dit met het verwerken van de lesstof op papier. We leren kinderen werken met digitale middelen en vinden het tegelijk belangrijk dat zij niet alleen achter een scherm leren. De lesstof wordt veelal verwerkt op papier, dit draagt bij aan het beklijven van het geleerde én zorgt voor het ontwikkelen van motorische vaardigheden. De zaakvakken worden aangeboden in thema’s. Zelf onderzoeken en presenteren staat hierbij centraal. Naast zaakvakken bieden we creatieve vakken aan als muziek, tekenen en handvaardigheid. Elke week is er aandacht voor Vreedzaam met elkaar omgaan. We werken schoolbreed aan hetzelfde thema.

In groep 7 en 8 wordt er Engels gegeven.

Socialisatie en persoonsvorming

Socialisatie en persoonsvorming zijn vakoverstijgend. Binnen deze uren zijn de leerlingen bezig met verwerkingsopdrachten die aangeboden zijn tijdens de instructie van de andere vakken. De leerlingen oefenen bijvoorbeeld met zelfstandigheid, zelfreflectie en het formuleren van hulpvragen. De leerkracht bepaalt elke week voor elk kind een takenpakket waarmee de leerling zelfstandig aan de slag mag.

ICT

In alle groepen zijn voldoende (digitale) middelen beschikbaar. Het uitgangspunt is dat kinderen werken en leren op manieren die voor het betreffende leerdoel en voor het kind het beste werkt. ICT en digitalisering zien wij als een middel en niet als doel op zich. Schrijven op papier blijft in ons onderwijs een rol spelen.

Beweging, drama en muziek

Dans, sport, drama en muziek is van belang bij het ontdekken en verkennen van de omgeving om je heen. Vandaar dat bij ons vakleerkrachten voor gym en muziek lesgeven aan de groepen 1 tot en met 8. Voor gym gaan de kinderen vanaf groep 3 naar de gymzaal Groenswaard. De vakleerkracht muziek combineert haar lessen voor groep 1 en 2 geregeld met het vak drama. Zo komen de thema’s bij de kleutergroepen nog beter tot hun recht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Regenboog gebruiken de leerkrachten van groep 1/2 de SLO doelen en kijken zij naar de zones van naaste ontwikkeling om aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind. De leerkrachten van groep 3 tot en met 8 werken conform de kerndoelen en de referentieniveaus om de instructies vorm te geven. Ook hierin zijn de zones van naaste ontwikkeling van belang. Tijdens het werken past de leerkracht de instructies aan "op maat" waarbij door middel van het toepassen van "controle van begrip" er een duidelijk beeld ontstaat over de individuele onderwijsbehoeften.

Binnen de school werken wij met ondersteuningsniveaus. Omdat we ieder kind een zo passend mogelijke plek in het onderwijs willen bieden, bieden we ondersteuning op verschillende niveaus op het gebied van cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling waarbij we afstemmen op de behoeftes van leerlingen.

Kinderen die extra instructie, verdieping of verrijking nodig hebben krijgen deze vervolgens. Hiermee komen wij tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de kinderen.



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. Quadrant verzorgt een programma voor peuters: de voorschoolse educatie.

Wij verzorgen een vroegschools programma zodat kleuters spelenderwijs mogelijke achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. Quadrant biedt ook opvang voor jongere kinderen (0 tot 4 jaar) en op peuterspeelzalen (voor kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden). Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.

Terug naar boven