Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij vinden het belangrijk dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is en dat er rust en ruimte is om te kunnen leren. Om dit te kunnen waarborgen hebben wij een maximum van 28 leerlingen afgesproken per groep. In de groepen (0)1/2 streven wij naar kleinere groepen om kinderen een rustige start te bieden. We starten met twee groepen met een groepsgrootte van rond de 20 leerlingen. Gedurende het jaar komen daar nieuwe kinderen bij wanneer zij 4 jaar worden. Hierdoor is de groep aan het einde van het jaar groter dan aan het begin van het schooljaar.
Voor schooljaar 2023/2024 zitten de volgende groepen vol: groep 1, 2, 6 en 8. Bij een aanvraag voor zij-instroom bekijken wij per kind of wij aan de onderwijsbehoefte van de leerling kunnen voldoen en of onze school de best passende plek is voor deze mogelijk nieuwe leerling. Aanmelden betekent niet automatisch een gegarandeerde plek, wij bekijken dit zorgvuldig. De zorgbelasting binnen en de behoeften van de groep spelen voor ons ook een rol. Voorafgaand aan mogelijke plaatsing hebben wij contact met de huidige school van uw kind.
Kijk voor actuele informatie op onze website, onder het kopje aanmelden.
Kleutergroepen
Bij ons bouwen kleuters kennis en begrip van de wereld op door het aanbod van speelbare thema’s. Een speelbaar thema stelt kleuters in staat om stukken van de wereld binnen de muren van de school na te spelen. Om taal te geven aan wat er om hen heen gebeurt, hierbij staat (rollen)spel centraal.
Binnen de thema’s bieden we gericht doelen aan, maar is er ook veel ruimte om samen met de kleuters een thema verder te onderzoeken en ontdekken. Dit doen wij door vanuit verschillende perspectieven naar een thema te kijken. Hierin volgen we de interesses van de kleuters.
Wij vinden het belangrijk dat we de kleuters goed in beeld hebben om hun groei te volgen en ze, aansluitend op hun eigen niveau, te stimuleren. Tevens besteden we veel aandacht aan het bevorderen van de zelfredzaamheid passend bij de leeftijd.
Onderwijstijd
Wanneer een kind vier jaar is geworden gaat het starten in groep 0 of 1, afhankelijk van de geboortedatum voor of na 1 januari. Zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind, belt de leerkracht u voor een kennismakingsgesprek. Hier worden alle praktische zaken besproken en worden afspraken gemaakt over de start van uw kind. Soms is het te intensief om direct met volledige dagen te starten, in overleg wordt bekeken wat de beste opbouw is. Uw kind mag drie dagdelen en één hele dag komen wennen in de groep voordat het officieel start op school. Dit wordt ook met u afgestemd tijdens het kennismakingsgesprek met de leerkracht. Wij verwachten dat uw kind volledig zindelijk is wanneer het op school start.
In de groepen 1/2 wordt veelal spelend en onderzoekend geleerd. Dit doen wij door het werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Spelenderwijs zijn ze bezig met de ontwikkeling van taal, woordenschat en rekenvaardigheden. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1/2 worden door de leerkracht 'gevolgd' met behulp van een digitaal leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij optimaal afstemmen op de onderwijsbehoeften van ieder kind.
Uren
Taal, rekenen, lezen en spelling zijn onze kernvakken.
Voor ons is een betekenisvolle relatie tussen ontwikkelingsgebieden heel belangrijk. Alle taaldomeinen (spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven etc.) en zaakvakken (wereldoriëntatie, geschiedenis en natuur&techniek) versterken elkaar. Uw kind leert door kennis uit het ene domein in te zetten in het andere domein. Wanneer een leerling een betoog schrijft over het klimaat, is hij bezig met het vak natuur en de taaldomeinen schrijven, spelling en woordenschatontwikkeling. Daarmee maak je taalopdrachten meer dan alleen een invuloefening. Betekenisvol lesgeven binnen een inspirerend thema is waar wij voor staan!
Na een doelgerichte instructie van de leerkracht gaan kinderen zelf aan de slag. Binnen de les is er ruimte voor differentiatie, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd en iedereen het lesdoel kan behalen. We werken met Chromebooks en combineren dit met het verwerken van de lesstof op papier. We leren kinderen werken met digitale middelen en vinden het tegelijk belangrijk dat zij niet alleen achter een scherm leren. De lesstof wordt veelal verwerkt op papier, dit draagt bij aan het beklijven van het geleerde én zorgt voor het ontwikkelen van motorische vaardigheden. De zaakvakken worden aangeboden in thema’s. Zelf onderzoeken en presenteren staat hierbij centraal. Naast zaakvakken bieden we creatieve vakken aan als muziek, tekenen en handvaardigheid. Elke week is er aandacht voor Vreedzaam met elkaar omgaan. We werken schoolbreed aan hetzelfde thema.
In groep 7 en 8 wordt er Engels gegeven.
Socialisatie en persoonsvorming
Socialisatie en persoonsvorming zijn vakoverstijgend. Binnen deze uren zijn de leerlingen bezig met verwerkingsopdrachten die aangeboden zijn tijdens de instructie van de andere vakken. De leerlingen oefenen bijvoorbeeld met zelfstandigheid, zelfreflectie en het formuleren van hulpvragen. De leerkracht bepaalt elke week voor elk kind een takenpakket waarmee de leerling zelfstandig aan de slag mag.
ICT
In alle groepen zijn voldoende (digitale) middelen beschikbaar. Het uitgangspunt is dat kinderen werken en leren op manieren die voor het betreffende leerdoel en voor het kind het beste werkt. ICT en digitalisering zien wij als een middel en niet als doel op zich. Schrijven op papier blijft in ons onderwijs een rol spelen.
Beweging, drama en muziek
Dans, sport, drama en muziek is van belang bij het ontdekken en verkennen van de omgeving om je heen. Vandaar dat bij ons vakleerkrachten voor gym en muziek lesgeven aan de groepen 1 tot en met 8. Voor gym gaan de kinderen vanaf groep 3 naar de gymzaal Groenswaard. De vakleerkracht muziek combineert haar lessen voor groep 1 en 2 geregeld met het vak drama. Zo komen de thema’s bij de kleutergroepen nog beter tot hun recht.
Op de Regenboog gebruiken de leerkrachten van groep 1/2 de SLO doelen en kijken zij naar de zones van naaste ontwikkeling om aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind. De leerkrachten van groep 3 tot en met 8 werken conform de kerndoelen en de referentieniveaus om de instructies vorm te geven. Ook hierin zijn de zones van naaste ontwikkeling van belang. Tijdens het werken past de leerkracht de instructies aan "op maat" waarbij door middel van het toepassen van "controle van begrip" er een duidelijk beeld ontstaat over de individuele onderwijsbehoeften.
Binnen de school werken wij met ondersteuningsniveaus. Omdat we ieder kind een zo passend mogelijke plek in het onderwijs willen bieden, bieden we ondersteuning op verschillende niveaus op het gebied van cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling waarbij we afstemmen op de behoeftes van leerlingen.
Kinderen die extra instructie, verdieping of verrijking nodig hebben krijgen deze vervolgens. Hiermee komen wij tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. Quadrant verzorgt een programma voor peuters: de voorschoolse educatie.
Wij verzorgen een vroegschools programma zodat kleuters spelenderwijs mogelijke achterstanden kunnen inhalen voordat ze aan groep 3 beginnen. Quadrant biedt ook opvang voor jongere kinderen (0 tot 4 jaar) en op peuterspeelzalen (voor kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden). Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.