Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijsaanbod en pedagogische aanpak is afgestemd op de ontwikkelingsmogelijkheden en leerbehoeften van de leerlingen. Wij maken gebruik van units, waarin wij werken met stamgroepen en groepen op niveau. Het onderwijsaanbod wordt zodanig vormgegeven dat het maximale uit de leerling kan worden gehaald. Om ons onderwijsaanbod goed uit te voeren analyseren wij de toetsgegevens van de leerlingen en maken wij de leerling eigenaar van zijn eigen leren door met de leerling in gesprek te gaan. Deze kindgesprekken zijn gericht op het stellen van eigen doelen en bewustwording van het eigen leren.
De (hoog)begaafde leerlingen hebben meer uitdaging nodig dan de reguliere lesstof hen biedt. Deze leerlingen hebben behoefte aan extra uitdaging, persoonlijke begeleiding en omgang met ontwikkelingsgelijken. Zij krijgen wekelijks les van onze Plusklas leerkracht. Speerpunten: "Spaanse les, leren leren, uitdagende projecten en excursies". Daarnaast krijgen kinderen die meer aan kunnen ook extra gerichte opdrachten in hun eigen groep.
Bij deze urenverdeling voor unit 1 nemen wij mee dat de activiteiten in de kleuterklas verschillende ontwikkelingsgebieden beslaan en dat daarbij kinderen ook spelend en ontdekkend kunnen leren. De doelen voor bovenstaande vakken kunnen verwerkt worden in onder andere de speel/werktijd , speelhoeken en kringactiviteiten.
Op de TOV vinden wij ontwikkeling belangrijk! Wij leren de kinderen rekenen, taal, spelling, knutselen, sporten en nog veel meer. Graag laten wij de kinderen ook kennis maken met andere vaardigheden en interesses en talenten. Daarom hebben wij creatieve circuits georganiseerd. Dan krijgen de leerlingen binnen de units door elkaar heen les op de vakgebieden muziek, drama, techniek, ICT en tekenen.
Binnen onze school worden de leerkrachten begeleid door de intern begeleider en specialisten (taal, rekenen en gedrag).
Het collectief leren en de onderzoekende houding wordt in ons team gestimuleerd door het lezen van literatuur, het volgen van seminars en cursussen.
Binnen de stichting werken wij met specialistengroepen die met elkaar zich buigen over casussen binnen hun specialiteit. Ook zorgen ze ervoor dat ze met zijn allen bij zijn wat betreft de ontwikkelingen binnen hun specialiteit.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast de taal- leesspecialist, rekenspecialist en gedragsspecialist hebben wij op school ook een jonge kindspecialist. Wij hebben als ambitie een dyslexie specialist en (hoog)begaafde specialist op te leiden.
Het bestuur van de Stichting Waddinxveense Peuterspeelzalen heeft een aantal jaar geleden gekozen om te gaan werken met een VVE-beleid, dat inhoudt dat zij de peuterspeelzalen als voorschoolse voorziening - als voorbereiding op de basisschool - willen laten functioneren, op basis van de normen die daar landelijk en door de gemeente aan worden gesteld. In de praktijk betekent dit, dat zij met de kinderen werken met een gestructureerd programma dat ingaat op de verschillende ontwikkelingsaspecten van het kind. Zoals bijvoorbeeld de taalontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling. Allemaal zaken die erop gericht zijn uw kind voor te bereiden op de basisschool, op een op het kind afgestemde en leuke manier.
Kinderdagverblijf van de Stichting "Quadrant" uit Gouda zit bij ons in het gebouw.