Kleurrijk

Jacob Catslaan 3 2741 XL Waddinxveen

Schoolfoto van Kleurrijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Natuurlijk staat Kleurrijk voor kwaliteit! De onderwijsresultaten zijn dan ook al jaren op niveau. Het is de visie van de school dat lagere eindopbrengsten ook acceptabel zijn, wanneer dit past bij het niveau van de groep. Ieder kind mag excellent zijn op zijn eigen niveau! Zowel op cognitief gebied als op het gebied van sociale vaardigheden mag een kind zichzelf zijn. Voor Kleurrijk is een kind meer dan een cito resultaat. De school wil er graag aan bijdragen dat de kinderen wereldburgers worden en spant zich in om de kinderen te leren omgaan met zichzelf en de ander, vaardig te zijn in rekenen en taal, kunnen omgaan met moderne communicatiemiddelen en in de ontspannenheid van het geloof in de samenleving kunnen staan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023/2024 starten we met het afnemen van Kleuter in beeld en Leerling in beeld. Dit gebeurt twee keer per schooljaar.

Kleuter in beeld gaat uit van de observaties van de leerkracht. Bij twijfel over een specifiek gebied, worden er activiteiten aangeboden waarmee gekeken kan worden of een kind de vaardigheid beheerst.

Leerling in beeld wordt in groep 3 tot en met 8 afgenomen voor de basisvakken, en sociaal-emotioneel. Bij de basisvakken zijn de toetsen adaptief, waardoor de groei van een leerling goed getoetst kan worden. Naast de basistoets is er bij twijfel de mogelijkheid om verder te toetsen op onderdelen.

Daarnaast worden de methodetoetsen afgenomen.

In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af, die richting geeft naar welk vervolgonderwijs de leerling kan uitstromen.

De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Tijdens leerling- en oudergesprekken worden de resultaten van de toetsen gebruikt om kinderen zicht te geven op eigen resultaten en mee te laten denken in eigen leerproces. De resultaten worden ook gebruikt op schoolniveau om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samen geloven

Vanuit onze identiteit leggen we de basis voor ons onderwijs. De Bijbelse normen en waarden vormen het uitgangspunt en verbinden ons aan elkaar. Samen vieren we de kerkelijke feesten en vormen we met ouders uit verschillende geloofsgemeenschappen een kring. Hierin zoeken we wat ons samenbindt: leven uit genade door het leven, sterven en opstaan van onze Here Jezus. Vanuit deze rijkdom geven we invulling aan ons onderwijs.

Samen Leren

De leerlingen kennen elkaar op onze school. Zij worden gestimuleerd om samen te werken en samen te leren. Verschillende leeftijden en niveaus leren zo met en van elkaar. Alhoewel klassen gegroepeerd zijn in leerstofjaarklassen, krijgen de leerlingen regelmatig de gelegenheid om met andere groepen samen te werken: groep 8 leest voor aan kleuters; twee groepen werken aan één thema; schoolbrede thema’s en verwerking.

Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat ieder kind erbij hoort, ongeacht je kwaliteiten of beperkingen. We zoeken naar de juiste aanpak en leerlijn voor elk kind.

Samen Groeien

Kinderen groeien in vaardigheden, kennis en houding. Dit mogen we begeleiden met ons onderwijsaanbod in de meest brede zin van het woord. Hoofd, hart en handen komen aan bod bij het aanleren van:

- Cognitie: rekenen, taal en lezen

- Beweging

- Sociaal burgerschap

- Democratisch burgerschap

- Moreel burgerschap(godsdienst)

- Creatief en Cultuur

- Digitaal

- Persoonlijkheid

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen geloven
  • Samen leren
  • Samen groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kleurrijk heeft van de inspectie een positieve beoordeling gekregen. De resultaten, het aanbod, burgerschap, duidelijkheid van onderwijs, signalering etc. worden positief beoordeeld. De ontwikkelpunten aanbod aan specifieke doelgroepen (meer begaafde leerlingen) en de afstemming in instructie ten behoeve van de verschillen in de groep, zijn onder andere opgepakt door inzet van de Pittige Plus Torens en het toepassen van nivellering in instructie op drie niveaus. Kleurrijk maakt zich hard voor de juiste begeleiding aan kinderen met specifieke leerbehoeftes (Passend Onderwijs). 

Terug naar boven