Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Natuurlijk staat Kleurrijk voor kwaliteit! De onderwijsresultaten zijn dan ook al jaren op niveau. Het is de visie van de school dat lagere eindopbrengsten ook acceptabel zijn, wanneer dit past bij het niveau van de groep. Ieder kind mag excellent zijn op zijn eigen niveau! Zowel op cognitief gebied als op het gebied van sociale vaardigheden mag een kind zichzelf zijn. Voor Kleurrijk is een kind meer dan een cito resultaat. De school wil er graag aan bijdragen dat de kinderen wereldburgers worden en spant zich in om de kinderen te leren omgaan met zichzelf en de ander, vaardig te zijn in rekenen en taal, kunnen omgaan met moderne communicatiemiddelen en in de ontspannenheid van het geloof in de samenleving kunnen staan.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Kleuter in Beeld
In groep 1/2 nemen we Kleuter in beeld af. Dit gebeurt twee keer per schooljaar.
Kleuter in beeld gaat uit van de observaties van de leerkracht. Bij twijfel over een specifiek gebied, worden er activiteiten aangeboden waarmee gekeken kan worden of een kind de vaardigheid beheerst.
Leerling in Beeld
Leerling in beeld wordt in groep 3 tot en met 8 afgenomen voor de basisvakken, en sociaal-emotioneel. Bij de basisvakken zijn de toetsen adaptief, waardoor de groei van een leerling goed getoetst kan worden. Naast de basistoets is er bij twijfel de mogelijkheid om verder te toetsen op onderdelen.
Daarnaast worden de methodetoetsen afgenomen.
In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af, die richting geeft naar welk vervolgonderwijs de leerling kan uitstromen.
De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Tijdens leerling- en oudergesprekken
worden de resultaten van de toetsen gebruikt om kinderen zicht te geven op eigen resultaten en mee te laten denken in eigen
leerproces. De resultaten worden ook gebruikt op schoolniveau om de kwaliteit van het onderwijs te
monitoren.
Leerlingen van groep 8 maken in november de Cito-toetsen van ons eigen leerlingvolgsysteem (LIB). Mede aan de hand daarvan krijgen de leerlingen half januari hun voorlopig schooladvies. Dit komt tot stand dooroverleg tussen tussen leerkracht, intern begeleider en de directie en zal in een persoonlijk gesprek met ouders én het kind toegelicht worden. Vervolgens maken de leerlingen in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk half maart ontvangen alle basisscholen de uitslag van de doorstroomtoets. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven we een hoger definitiefschooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen we besluiten het advies niet teverhogen, maar dan zal dit in overleg met ouders gaan en goed gemotiveerd worden. Leerlingen enouders ontvangen eind maart het definitieve schooladvies. Dan melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso)kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen geloven
Vanuit onze identiteit leggen we de basis voor ons onderwijs. De Bijbelse normen en waarden vormen het uitgangspunt en verbinden ons aan elkaar. Samen vieren we de kerkelijke feesten en vormen we met ouders uit verschillende geloofsgemeenschappen een kring. Hierin zoeken we wat ons samenbindt: leven uit genade door het leven, sterven en opstaan van onze Here Jezus. Vanuit deze rijkdom geven we invulling aan ons onderwijs.
Samen Leren
De leerlingen kennen elkaar op onze school. Zij worden gestimuleerd om samen te werken en samen te leren. Verschillende leeftijden en niveaus leren zo met en van elkaar. Alhoewel klassen gegroepeerd zijn in leerstofjaarklassen, krijgen de leerlingen regelmatig de gelegenheid om met andere groepen samen te werken: groep 8 leest voor aan kleuters; twee groepen werken aan één thema; schoolbrede thema’s en verwerking.
Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat ieder kind erbij hoort, ongeacht je kwaliteiten of beperkingen. We zoeken naar de juiste aanpak en leerlijn voor elk kind.
Samen Groeien
Kinderen groeien in vaardigheden, kennis en houding. Dit mogen we begeleiden met ons onderwijsaanbod in de meest brede zin van het woord. Hoofd, hart en handen komen aan bod bij het aanleren van:
- Cognitie: rekenen, taal en lezen
- Beweging
- Sociaal burgerschap
- Democratisch burgerschap
- Moreel burgerschap(godsdienst)
- Creatief en Cultuur
- Digitaal
- Persoonlijkheid
Kleurrijk heeft van de inspectie een positieve beoordeling gekregen. De resultaten, het aanbod, burgerschap, duidelijkheid van onderwijs, signalering etc. worden positief beoordeeld. De ontwikkelpunten aanbod aan specifieke doelgroepen (meer begaafde leerlingen) en de afstemming in instructie ten behoeve van de verschillen in de groep, zijn onder andere opgepakt door inzet van de Pittige Plus Torens en het toepassen van nivellering in instructie op drie niveaus. Kleurrijk maakt zich hard voor de juiste begeleiding aan kinderen met specifieke leerbehoeftes (Passend Onderwijs).