Basisschool Prins Willem-Alexander

Prinses Maximalaan 1 3466 LP Waarder

  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem-Alexander

Het team

Toelichting van de school

Op de Prins Willem-Alexanderschool werkt een ambitieus, gemengd team samen. De leerkrachten zijn in dienst van De Vier Windstreken. Dit betekent dat zij inzetbaar zijn op alle scholen binnen onze stichting. Het team bestaat uit leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten. Het is een mooie mix tussen startende en ervaren leerkrachten die van en met elkaar willen leren. Dit doen we onder andere door het samenwerken in leerwerkgroepen en het samen leren tijdens studiedagen, bordsessies en klassenbezoeken. Hierbij staat altijd de ontwikkeling van goed onderwijs en het leren van leerlingen centraal.

Stagiaires zijn op onze school van harte welkom. Uiteraard maken we in de klas hierover duidelijke afspraken, want het lesprogramma en het pedagogisch klimaat in een groep mogen er niet onder lijden. Onze stagiaires komen voornamelijk van de Marnix Academie (Utrecht) en Driestar Educatief (Gouda). 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de Prins Willem-Alexanderschool proberen we bij studieverlof of afwezigheid van de leerkracht zoveel mogelijk vervanging te regelen vanuit onze invalpool. Sinds het schooljaar 2023/2024 werken we samen met de invalpool van RTC Cella. Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, wordt er intern naar een oplossing gezocht. Bijvoorbeeld door een groep te combineren of kinderen van de zieke leerkracht over andere groepen te verdelen. Helaas is er door het huidige lerarentekort steeds vaker geen oplossing mogelijk. Dan vragen wij of u uw kind thuis kan opvangen. Kunt u dit in verband met werk of anderszins niet oplossen, dan kan de school uw kind in een andere groep opvangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elk teamlid in ons enthousiaste team heeft er bewust voor gekozen om te werken op een protestants-christelijke basisschool en is vakbekwaam. We willen onze kinderen op een liefdevolle en zorgzame manier begeleiden op hun weg naar volwassenheid. Dit doen we door te blijven werken aan een sfeer van veiligheid, openheid, professionaliteit en collegialiteit.

  • Onze school heeft een directeur. Zij is belast met de leiding van de school. Tevens is zij het eerste aanspreekpunt van de school op schoolniveau. 
  • Gezamenlijk met twee personeelsleden is de directeur onderdeel van het managementteam (MT). Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Deze MT-leden zijn aanspreekpunt bij afwezigheid van de directeur.
  • Een groepsleerkracht is vooral belast met lestaken. Voor vragen op leerling- en klassenniveau is de leerkracht het eerste aanspreekpunt.
  • Onze intern begeleider (IB-er) is belast met de zorg voor speciale leerlingbegeleiding. Daarnaast heeft de IB'er de taak om de zorg op school op peil te houden. 
  • De leraarondersteuner is een leerkracht die onderwijs geeft aan kinderen die extra uitdaging nodig hebben of juist extra leertijd nodig hebben. Daarnaast is de leraarondersteuner beschikbaar voor extra ondersteuning van de leerkracht in de (combinatie)klas. 
  • De ICT-coördinator coördineert en helpt rondom computers en automatisering.  

In de bijlage bij de schoolgids vindt u alle actuele namen die bij deze functies horen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 en 2

We vinden het belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen op school. Pas wanneer een kind zich veilig voelt, kan hij/zij zich ontwikkelen. In groep 1 besteden we daarom veel aandacht aan het wennen aan school en het aanleren van de schoolregels. Daarnaast leren zij veel vaardigheden en begrippen. In groep 2 gaan we verder met het voorbereiden op het leren lezen en rekenen in groep 3. We werken met diverse thema's die op verschillende manieren terugkomen tijdens de schooldag. Bijvoorbeeld tijdens de gymlessen, muzieklessen of in de kring. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 3 

In groep 3 wordt officieel een start gemaakt met leren lezen. Om het leesplezier te stimuleren, lezen we elke dag voor en laten we de kinderen iedere dag minimaal een kwartier zelfstandig lezen. We gebruiken voor het leren lezen de methode Lijn3. Daarnaast maken we ook een start met het rekenen. Dit doen wij door middel van de methode Getal & Ruimte junior. 

Groep 4 t/m 8

In deze jaren komen de volgende vakken aan bod: Nederlandse taal, schrijven, rekenen en wiskunde, wereldoriëntatie, expressie, verkeer, Engels (groep 5 t/m 8), gymnastiek, muzikale vorming en actief burgerschap. Een deel van deze vakken volgen de kinderen via de tablets van Snappet. De kinderen kunnen op deze manier op hun eigen tempo en niveau de stof eigen maken. Hierbij houden we een goede balans tussen werken op een tablet en werken op papier. 

Godsdienstonderwijs

Naast de wettelijk voorgeschreven vakken geven wij op onze school godsdienstonderwijs. Dagelijks is er ruimte in het rooster voor gebed, een bijbelvertelling en zang. Daarnaast besteden wij aandacht aan de viering van christelijke feestdagen. Ook houden we maandelijks een schoolviering die voorbereid wordt door de verschillende groepen. Waar mogelijk nodigen we hier ook jaarlijks de plaatselijke predikanten voor uit. 

Omgevingsonderwijs

Naast alle vakken op school, willen we de kinderen ook bewust maken van hun omgeving. De kinderen gaan ieder jaar naar verschillende bekende plekken, historische gebouwen en/of musea. Zie de website en de jaarplanning voor de actuele excursies. Aan deze excursies zijn doelen gekoppeld zodat we concreet werken aan burgerschapsvorming. 

Verkeer

In juli 2023 hebben we opnieuw het verkeersveiligheidslabel van School op Seef gehaald. Op onze school worden er jaarlijks verschillende praktische verkeerslessen gegeven door onze verkeersouder Rianne. Bijvoorbeeld lessen over oversteken of veilig fietsen door de wijk Daarnaast geeft de onderbouw verkeerslessen aan de hand van de kalender van School op Seef. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen les vanuit de verkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland. Tot slot doen we altijd mee met het theoretische en praktische verkeersexamen. Dit laatste examen wordt het ene jaar georganiseerd in Waarder, het andere jaar in Driebruggen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Prins Willem-Alexanderschool werken we met een schoolondersteuningsprofiel waarin duidelijk vermeld staat hoe we de leerlingen ondersteunen. Zo werken er naast de leerkrachten ook een leerkrachtondersteuners op onze school. Een aantal collega's beschikt over een aanvullende (master)opleiding op het gebied van gedrag, leren en begeleiden. Zij werken intensief samen om de juiste begeleiding aan de kinderen te geven. Vanuit onze stichting De Vier Windstreken kunnen wij bij vragen over zowel de sociaal-emotionele als de cognitieve ontwikkeling van kinderen een beroep doen op een onderwijsspecialist. 

Op deze pagina kunt u het schoolondersteuningsprofiel downloaden. Daarnaast is het schoolondersteuningsprofiel op onze website te vinden. 

Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een handelingsplan om de juiste ondersteuning planmatig te kunnen bieden. Uiteraard evalueren we het plan om te kijken of wat we doen ook werkt. Wanneer er meer nodig is, wordt er in samenspraak met de ouders een OPP opgesteld waarin de leerlingen op een eigen leerlijn gaan werken. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen profiteren van het aanbod voor plusleerlingen. Dit bestaat uit een compacten en verrijken in de klas en daarnaast is er een mogelijkheid om mee te doen aan de plusklas. Dit laatste gaat altijd in overleg met de leerkracht, ouders en intern begeleider. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Scholing Begrijpend Lezen; Om beter in te kunnen spelen op de verschillen tussen leerlingen gaan we als team een scholing volgen rondom Begrijpend Lezen. Zie het jaarplan op onze website voor meer informatie. 
  • Scholing begeleiding meer- en hoogbegaafde leerlingen; Op elke school zijn er meerdere leerlingen die wat extra's aan kunnen. In samenwerking met de andere scholen binnen het bestuur is er een beleid opgesteld over de begeleiding van deze leerlingen. Daarnaast volgen twee van onze collega's scholing over de begeleiding van deze leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven