Openbare Basisschool De Waerdenburght
De Koeldert 26 4181 CK Waardenburg
- Basisonderwijs
- Openbaar
- Overige
- 79 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
De individuele eindresultaten van onze leerlingen liggen op het niveau dat van onze leerlingen verwacht mag worden. Wij volgen onze leerlingen nauwkeurig met onze meetinstrumenten. Voor de harde cijfers t.a.v. de opbrengsten doen wij dit met Leeruniek en het Cito Leerlingvolgsysteem.
Wij stemmen onze zorg en begeleiding zorgvuldig af op de individuele leerlingen. Dat doen wij in overleg met ouders. leerkrachten en mogelijk betrokken externen.
Bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs stemmen wij onze adviezen af met ouders, leerlingen, leerkrachten, interne begeleiding en de school van het voortgezet onderwijs waar de leerlingen naartoe gaan.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
Jaarlijks worden onze leerlingen in januari en juni getoetst. Deze landelijke toetsen nemen we af om ons onderwijs te evalueren. Wat doen we goed, wat kunnen we verbeteren? Daarnaast volgen we onze leerlingen met deze toetsen, echter dagelijkse observaties geven ons een beter beeld. De landelijke toetsen geven namelijk een te eenzijdig beeld, het kind is meer dan alleen de kennis van lezen, rekenen en taal. Talent kan op zoveel meer vlakken liggen, deze willen we bij ieder kind ontdekken en ontwikkelen.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Na de doorstroomtoets krijgen de leerlingen uit groep 8 hun definitieve schooladvies.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
Binnen onze school hechten we grote waarde aan veiligheid voor alle leerlingen, medewerkers en ouders. Als meetinstrument gebruiken wij de vragenlijsten van DUO. Elk jaar nemen wij de vragenlijst van DUO af bij onze medewerkers en onze leerlingen in de groepen 5 t/m 8. Elke twee jaar worden de ouders bevraagd.
Jaarlijks besteden wij aandacht aan de Week van Respect in november.
Wij werken met de Kanjertraining en hebben een protocol opgesteld waarin onze wijze van handelen in geval van pesten wordt beschreven. Pesten is niet uit te bannen, wel te reguleren en te beperken. Daar doen wij in samenwerking met ouders onze uiterste best voor. In onze school gebruiken wij Kanvas vragenlijst om het sociaal-emotioneel welbevinden bij onze leerlingen in de groepen 3 t/m 8 te meten. Dit doen wij twee keer per jaar. Bij onze kleuters maken wij gebruik van het instrument KIJK.
De waarden en normen van het openbaar onderwijs komen sterk terug in ons onderwijs. Daarnaast hebben wij een samenwerking met het dienstencentrum GVO & HVO (godsdienst vormend en humanistisch vormend onderwijs). Wij willen kinderen leren nadenken en leren praten met klasgenoten over levensvragen en hen leren een objectieve mening te kunnen vormen.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
Toelichting van de school
De school heeft op 09-06-2011 het basistoezicht ontvangen.