Koningsschool

Burgemeester Van Casterenstraat 41 5146 GA Waalwijk

  • Burgemeester van Casterenstraat 41
  • Speelplaats
  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de Wet Primair Onderwijs staat dat het onderwijs een brede ontwikkeling van leerlingen beoogt. De zogenoemde kerndoelen geven vorm aan deze brede ontwikkeling. Het onderwijs op de Koningsschool is erop gericht om aan alle kerndoelen te voldoen.

De resultaten worden gemeten aan de hand van methode onafhankelijke toetsen van het Cito voor de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen worden in alle groepen meerdere malen per jaar afgenomen. In de onderbouw volgen we de leerlingen door middel van observaties volgens de ‘leerlijnen jonge kind’. De resultaten en de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen worden met de ouders besproken.

De onderwijsinspectie beoordeelt scholen op basis van de behaalde referentieniveaus bij de eindtoets. Het gaat daarbij om twee beoordelingscriteria:

  1. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het fundamentele 1F-niveau behaalt. Het 1F niveau is het minimale gemiddelde eindniveau voor taal, lezen en rekenen.
  2. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere niveau (streefniveau) 1S/2F behaalt. Het 1S/2F niveau is het wenselijke gemiddelde eindniveau voor taal, lezen en rekenen.

Op de eindtoets basisonderwijs van Cito scoort de Koningsschool in 2022 op het 1F niveau 97,4%, op het 1S/2F niveau 60,9%.

De beoordeling van de inspectie op basis van 3 jaar is voldoende. Zowel op 1F als het 1S/2F niveau ligt het resultaat boven de minimale norm (signaleringswaarde). Het 1F niveau ligt ook boven het landelijke gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de schoolontwikkelingen van alle leerlingen voortdurend en systematisch in de klas en op schoolniveau. De persoonlijke ontwikkeling van elk kind vinden we erg belangrijk: hoe gaat het met dit kind op cognitief, sociaal en emotioneel gebied.

Behalve met toetsen uit de verschillende methodes, werken we met een leerlingvolgsysteem. Door middel van landelijk genormeerde CITO- toetsen, afgenomen volgens een bij aanvang van elk nieuw schooljaar vast te stellen ‘toetskalender’, gaan we enkele keren per jaar na hoe het leren van onze leerlingen zich ontwikkelt op het gebied van rekenen, lezen en spelling, begrijpend lezen en woordenschat. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het leerlingvolgsysteem ZIEN/Kindbegrip.

De ontwikkeling van kinderen in onderbouwunit (groep 1/2/3) volgen we aan de hand van de Leer- en Ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys.

Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld.

In september hebben we een oudervertelgesprek. Ouders gaan in gesprek met de leerkracht over hun kind. Wie hun kind is en wat hun kind nodig heeft. In november is er een voortgangsgesprek op verzoek van ouders. In februari en juli krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 een rapport. In februari en juli is er naar aanleiding van het rapport een gesprek met alle ouders.

De kinderen van groep 1/2 krijgen een rapport in februari en juli. In groep 1/2 bestaat het rapport uit een overzicht vanuit de leerlijnen waarop per leergebied te zien is welke niveaus zijn behaald, een overzicht van vaardigheden die de leerling in de klas laat zien en een kindertekening. Naast het rapport ontvangen alle kinderen een plakboek, een verzameling van werken die gemaakt zijn tijdens het thematisch werken.

Linus Driessen
Aan het begin van het schooljaar vindt een kennismakingsgesprek plaats met de nieuwe leerlingen. Dit om wederzijds kennis te maken en bijzonderheden over uw kind(eren) uit te wisselen. De kinderen zijn hierbij aanwezig. Tijdens het gesprek worden er wederzijdse verwachtingen uitgesproken aan de hand van een papier wat ingevuld is door uzelf en uw kind. U krijgt via uw kind het voorbereidingsblad mee naar huis in de eerste schoolweek.

In november worden alle ouders en kinderen uitgenodigd voor het eerste portfoliogesprek met de leerkracht. Dit gesprek duurt ongeveer 10-15 minuten. De gesprekken worden gevoerd met het kind en de ouders. De groepsleerkracht en het kind vertellen dan over de vorderingen van de leerling en het gedrag van uw kind. Rond februari wordt een tweede portfolio-gesprek gepland. Op het eind van het schooljaar wordt er zo nodig, of indien gewenst een eindgesprek gepland.

Als uw kind specifieke onderwijsondersteuning nodig heeft, kunt u door de groepsleerkracht worden uitgenodigd voor een extra gesprek. Tijdens dit gesprek wordt de specifieke ondersteuning aan de orde gesteld en wordt er eventueel een handelingsplan opgesteld.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ten opzichte van de vergelijkingsgroep, is het advies van de Koningsschool aan het vervolgonderwijs passend. Leerlingen komen in het vervolgonderwijs veelal terecht op de geadviseerde plaats.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische, participerende, coöperatieve en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar.

De Koningsschool is een gemeenschap waarin respect voor jezelf, voor de ander en voor het andere centraal staat. De leerlingen maken kennis met andere meningen, denkbeelden, religies en culturen. Van de leerlingen, ouders en leerkrachten wordt verwacht dat ze respectvol met elkaar omgaan. We leren onze leerlingen respect en zorg te hebben voor elkaar en de wereld waarin we leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is een thema onderzoek uitgevoerd met betrekking tot de aansluiting van PO naar VO. Van dit thema onderzoek zijn geen rapportages en verslagen door de inspectie beschikbaar gesteld. Wel kunnen we melden dat de inspectie vol lof was over de wijze waarop de Koningsschool advies uitbrengt ten aanzien van de schoolkeuze VO en de overgang naar het VO vormgeeft.

Terug naar boven