Koningsschool

Burgemeester Van Casterenstraat 41 5146 GA Waalwijk

  • Burgemeester van Casterenstraat 41
  • Speelplaats
  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Het team

Toelichting van de school

Op de Koningsschool gebruiken we eigentijdse en moderne methoden die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. We maken efficiënt gebruik van de leertijd door het opstellen van een doelgericht lesrooster dat past binnen goed groepsmanagement.

De school is een plek waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Onze leerkrachten staan open voor ieder kind en tonen interesse en motiveren de leerlingen.

De leerkrachten van de Koningsschool scheppen een klimaat waardoor leerlingen betrokken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling. Ze hebben kennis van diverse didactische structuren zodat ieder kind op het eigen niveau instructie krijgt. Onze leerkrachten zorgen ervoor dat de leerlingen actief bezig zijn met de leerstof. Door samenwerking leren de kinderen van elkaar waardoor het gevoel van eigen kunnen wordt versterkt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval wordt zoveel mogelijk tegengegaan. Op onze school werken fulltime en parttime leerkrachten. Wanneer de eigen groepsleerkracht vanwege scholing, verlof of ziekte afwezig is, gaan we op zoek naar een vervanger. Dit kan een collega zijn of een collega uit de vervangingspool. Indien er geen vervanging is, worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen. Bij hoge uitzondering kan het zijn dat we de ouders vragen hun kind thuis te houden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Koningsschool gebruiken we eigentijdse en moderne methoden die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. We maken efficiënt gebruik van de leertijd door het opstellen van een doelgericht lesrooster dat past binnen goed groepsmanagement.

De school is een plek waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Onze leerkrachten staan open voor ieder kind en tonen interesse en motiveren de leerlingen.

De leerkrachten van de Koningsschool scheppen een klimaat waardoor leerlingen betrokken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling. Ze hebben kennis van diverse didactische structuren zodat ieder kind op het eigen niveau instructie krijgt. Onze leerkrachten zorgen ervoor dat de leerlingen actief bezig zijn met de leerstof. Door samenwerking leren de kinderen van elkaar waardoor het gevoel van eigen kunnen wordt versterkt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1, 2 en 3 wordt thematisch gewerkt. De leerdoelen worden afgestemd op de leerlijn van de ontwikkeling van de leerling. Het oefenen van deze leerdoelen vindt voornamelijk plaats via opdrachten in de speel-/leerhoeken. In groep 3 is er naast aandacht voor een aanbod vanuit de methode, ook aandacht voor het werken vanuit hoeken. Kinderen worden hierdoor gestimuleerd om vanuit ontdekkend en onderzoekend leren hun leerdoelen te behalen.

De leerlingen uit groep 1, 2 en 3 gaan 3 volle dagen en 2 halve dagen naar school.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De schooltijden zijn voor alle kinderen gelijk, met uitzondering van de groepen 1 t/m 3 die iedere vrijdagmiddag vrij zijn. 

In het onderwijs aan groep 4 t/m 8 zijn de leerdoelen van de leerlingen ook afgestemd op de leerlijn van de ontwikkeling van de leerling. Voor de kernvakken (taal, rekenen en lezen) is de methode hierbij een belangrijke leidraad. Het thematisch werken wordt voornamelijk ingezet bij de wereldoriënterende vakken. Ook in deze groepen worden de leerlingen hierdoor gestimuleerd om vanuit ontdekkend en onderzoekend leren hun leerdoelen te behalen. Eigenaarschap voor het leerproces gaat een steeds grotere rol spelen in ons onderwijs. Zo werken de leerlingen in deze groepen met een portfolio over wat ze geleerd hebben tijdens dit thematisch werken.

De leerlingen in groep 4 t/m 8 maken meer onderwijsuren dan de leerlingen uit de onderbouw.  Ze gaan 4 hele dagen en 1 halve dag naar school. Om de leertijd te berekenen van de leerlingen van de Koningsschool wordt uitgegaan van het jaarlijks opgestelde vakantierooster van BOV (Brabants overleg vakantieplanning). Het uitgangspunt van de leerlingenuren moet zijn, dat de leerlingen aan het eind van hun periode op de basisschool het totaal aantal uren van 8x940=7520 uren hebben gemaakt. Hierbij geldt de restrictie, dat leerlingen in de onderbouw niet minder dan 880 uur maken.

In de eerste 4 leerjaren ten minste 3520 uur. In de laatste 4 leerjaren is dit minimaal 3760 uur. Elk schooljaar bekijken we of vanuit de planning van de onderwijsorganisatie of de leerlingen voldoende uren naar school gaan en dat we aan de wettelijke verplichting voldoen dat de leerlingen aan het eind van hun schoolloopbaan voldoende onderwijstijd hebben genoten.

Naast de reguliere onderwijstijd, zijn er ook buitenschoolse activiteiten voor de leerlingen. Zo nemen de leerlingen deel aan sporttoernooien en zijn ze actief betrokken bij de 4 mei-herdenking binnen de gemeente.

De kernvakken (taal, rekenen en lezen) worden voornamelijk vanuit de leerdoelen in de eigen groep aangeboden. De wereldoriënterende vakken worden thematisch aangeboden. Ook de crea-vakken krijgen hierin een plekje. Per bouw is er een thema waarbinnen leerlingen samenwerken. Vanuit de vakgebieden sociale vaardigheden en burgerschap leren de leerlingen omgaan met elkaar. Het onderwijs wordt verrijkt met gastlessen en excursies.

Tevens wordt geparticipeerd in het anti-vandalismeproject van Buro HALT, de nationale boomplantdag, de Kinderboekenweek, het Brabants Verkeersveiligheidslabel, etc.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Koningsschool biedt regulier basisonderwijs voorleerlingen in de basisschoolleeftijd van 4 t/m 12 jaar en staat open voor alle leerlingen (alle religies) die aangemeld worden. Zijn er bij aanmelding specifieke onderwijsbehoeften bekend, dan onderzoeken wij of we voor deze leerling de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs kunnen bieden. 

De leerkrachten zijn in staat om probleemgedrag te duiden, preventief maatregelen te nemen en met hulp van een handelingsplan gerichte acties te ondernemen. Uitgangspunt is dat de leerling in de groep blijft vooronderwijsactiviteiten met uitzonderingen van individuele gesprekken of gedragsinterventies. Extra begeleiding buiten de groep wordt gegeven aan leerlingen met een gediagnosticeerde problematiek (zogenoemde arrangementleerlingen). 

Grenzen aan het onderwijs
De Koningsschool is een reguliere basisschool. Dat betekent dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Wij kunnen niet alle kinderen een passende plek bieden. Voor ons staat het belang van het kind altijd voorop: elk kind heeft recht op een passende plek. Voor leerlingen die niet op onze school terecht kunnen, wordt in overleg met de ouders een passende school binnen het samenwerkingsverband gezocht. 

Voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften wordt een hulpplan (OPP) opgesteld. Is er sprake van een specifieke zorgvraag - op cognitief en/of sociaal-emotioneel gebied - dan kan de school ervoor kiezen de zorgleerling bovenschools te bespreken met de Deskundige Bevoegd Gezag (DBG'er).

Rol Deskundige Bevoegd Gezag (DBG) 
De rol van de DBG-er op de Koningsschool is na te gaan of de Koningsschool een passende plek kan bieden, het verlengen van toelaatbaarheidsverklaringen en contacten met samenwerkingsverband LHA te onderhouden. Toelaatbaarheid en Advies Commissie (TAC) stuurt er steeds meer op dat ze aangeven dat de DBG-er tussentijds meekijkt, dus advisering bij specifieke leerlingen e.d.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de Koningsschool is er specifiek aandacht voor de hoogbegaafde leerlingen. Er is een groep voor de 4-7 jarige leerling met een ontwikkelingsvoorsprong en voor oudere leerlingen is er een speciale unit waar volgens het Linus-concept hoogbegaafd dagonderwijs wordt aangeboden. Binnen onze scholengroep willen we voor deze leerlingen een doorgaande lijn creëren met het voortgezet onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het percentage leerlingen op onze school die extra taalondersteuning nodig heeft, is te klein voor een verplicht aanbod om te dienen als Vroegschoolse Educatie (VE) school. We zorgen als school voor een passend aanbod voor de leerlingen. We maken gebruik van taalimpuls en werken met BOUW (interventieprogramma leesproblemen). We nemen deel aan het gemeentelijk netwerk betrokken bij VE-ontwikkelingen.

Bij overdracht van de voorschool naar de basisschool worden de leerlingen, na toestemming van de ouders, door de mentor van de kinderopvanglocatie schriftelijk overgedragen. Bij leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte is er sprake van een warme overdracht. De groepsleerkracht bespreekt met de kinderopvanglocatie de onderwijsbehoeften van het kind zodat in de klas op deze specifieke behoeften kan worden ingespeeld.

Terug naar boven