Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt gewerkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat leerlingen gegroepeerd worden op leeftijd en in principe de leerstof van dat leerjaar aangeboden krijgen. Niet alle kinderen zijn echter hetzelfde, niet ieder kind heeft evenveel behoefte aan dezelfde instructie. Op OBS de Hoef & Hugo houden we rekening met die verschillen in behoefte. Op onze school werken we ook met combinatiegroepen, enerzijds omdat we daarvoor zelf kiezen, anderzijds omdat de leerlingenaantallen daartoe soms dwingen en het dan de beste oplossing is. Op locatie de Hugo zijn alle groepen gecombineerd, op locatie de Hoef hebben we enkele combinatiegroepen.
Voor de groepen 1 en 2 is er veel aandacht en ruimte voor vrij spel en vrije keuzeactiviteiten. De leerkracht neemt ruimschoots de tijd om de kinderen hierbij te observeren en te begeleiden. Naast de vrije activiteiten zijn er natuurlijk een aantal geleide activiteiten. Aan de hand van de doelstellingen wordt bepaald welke basisbegrippen, sociale activiteiten, liedjes en versjes etc. aan de orde komen. Dit gebeurt meestal rondom een thema.
In het bovenstaand schema krijgt u een globale indruk van de tijd die we per week aan de verschillende ontwikkelingsgebieden besteden. Deze uren verschillen enigszins per leerjaar.
Met een schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven wij de ondersteuning die wij leerlingen op OBS de Hoef & Hugo kunnen bieden. We maken daarbij onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. We gaan daarbij niet uit van de beperkingen van een leerling, maar van wat de leerling nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk op onze school te kunnen ontwikkelen.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid. We hebben een onderscheid gemaakt in deskundigheid die wij als school zelf in huis hebben (interne deskundigheid) en deskundigheid die wij, indien nodig, kunnen halen bij het bestuur of van buiten (externe deskundigheid). In hoofdstuk 5 van het SOP brengen wij deze kwaliteit van de deskundigheid in beeld. Bij vragen over de ontwikkeling van hun kind kunnen ouders in eerste instantie altijd terecht bij de eigen groepsleerkracht. De intern begeleiders van onze school coördineren de ondersteuningsbehoefte en staan leerkrachten bij met advies en begeleiding.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kan het nodig zijn extra ondersteuningsvoorzieningen of groepen te organiseren. In hoofdstuk 6 van ons SOP brengen wij deze voorzieningen in beeld en geven wij ons eigen oordeel over de kwaliteit van deze voorzieningen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast de extra hulp in de klas, hebben we op OBS de Hoef & Hugo ook onderwijsassistenten. De onderwijsassistenten begeleiden groepjes kinderen. Dit kunnen kinderen zijn die extra hulp nodig hebben op de stof beter eigen te maken, maar het kunnen ook kinderen zijn die juist wat meer uitdaging nodig hebben. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben is er het atelier, waaraan kinderen vanuit beide locaties kunnen deelnemen.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan. We werken daarbij samen met de peuterspeelzaal / het kinderdagverblijf van Mikz. Op locatie de Hugo maakt Mikz Kinderopvang samen met de school onderdeel uit van Kindcentrum Bloemenoord Kinderopvang en onderwijs onder één dak waardoor samenwerking nog makkelijker wordt. VVE houdt in dat kinderen op jonge leeftijd al meedoen aan allerlei educatieve programma's op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal. Op een speelse manier worden alle ontwikkelingsgebieden extra gestimuleerd.
De samenwerking tussen Mikz Kinderopvang en OBS de Hoef & Hugo maakt dat de overgang naar de start in groep 1 soepel verloopt. Peuters op locatie Bloemenoord brengen regelmatig een bezoek aan kleutergroepen waardoor ze kennis maken met de leerkracht, de kinderen en het gebouw. In overleg tussen leerkrachten en peuterspeelzaalmedewerksters vindt afstemming van educatief aanbod en de werkwijze plaats. Samen zorgen we voor een warme overdracht aan het einde van de peuterperiode.