Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft ongeveer 80 leerlingen, verdeeld over 4 groepen. Er zijn vier combinatiegroepen: 1/ 2, 3/4, 5/6 en 7/8. Binnen de combinatie groepen krijgen de leerlingen instructie binnen hun jaargroep en wordt er waar nodig gedifferentieerd op leerling niveau. Op deze manier wordt er afstemming gegeven en krijgt iedere leerling het onderwijs wat hij en/of zij nodig heeft. Zaak-en creatieve vakken worden aan de gehele groep gegeven.
Iedereen is welkom bij ons op onze school. Tijdens het oriënterend gesprek wordt expliciet stilgestaan bij de voorschoolse ontwikkeling. Ouders wordt toestemming gevraagd om contact te leggen met de voorschoolse voorzieningen als de aankomende leerling al heeft deelgenomen aan het voorschools aanbod. Waar nodig vindt er een observatie plaats of een extra gesprek over ingezette interventies en/of ontwikkelkansen.
Dit doen we om de overgang naar de basisschool zo laagdrempelig mogelijk te maken voor de nieuwe leerling. Met een warme overdracht bekijken we de mogelijkheden op onze school. Bij twijfel wordt dit eerlijk besproken en in leerling belang gekeken wat de best passende plaats is voor de aangemelde leerling.
Wij werken op onze school met onderwijsassistenten en maken gebruik van de mogelijkheid om externe partijen mee te laten kijken als wij zelf handelingsverlegen zijn. Dit wordt ten alle tijden open besproken met de ouders voorafgaand aan het inschakelen van extra ondersteuning buiten de basisondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op OBS van der Heijden zijn wij expliciet geschoold op het werken met het didactisch lesmodel EDI. Onze lessen worden doelgericht gegeven en er is veel afstemming op niveau tijdens onze instructie. Onze leerlingen krijgen de kans om samen te werken en van en met elkaar te leren.
Komende vier schooljaren verdiepen wij ons verder in de taal methodieken van woordenschat aanbod en het aanleren van begrijpend lees strategieën. Ook implementeren we onze nieuwe rekenmethode zodat deze naadloos aansluit op onze vorige methode.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.