Welkomstgesprekken
Tijdens dit gesprek is de ouder voornamelijk aan het woord. Ouders hebben de gelegenheid om iets over hun kind te vertellen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat dit gesprek gaat over de prestaties van de leerling op school. De leerkracht is oprecht geïnteresseerd in het kind zoals het thuis is, wat zijn of haar hobby’s en sporten zijn. Daarnaast zijn wij benieuwd hoe het kind de eerste 2 weken in de nieuwe groep heeft ervaren. Ouders kunnen zich voor dit gesprek inschrijven middels een uitnodiging die zij via Parro ontvangen van de groepsleerkracht. Voorafgaand aan het gesprek ontvangen de ouders ook een document met mogelijke vragen en onderwerpen die tijdens het gesprek aan bod komen.
Informatieavond in schoolweek 3
Tijdens deze informatieavond laten de leerlingen de school en hun eigen lokaal zien. Deze avond is er vrije inloop, wij verwachten wel alle ouders op school. De informatieavond wordt door de leerkrachten met de leerlingen voorbereid. Aan de hand van een hand-out laten de leerlingen alles zien en vertellen erover aan hun eigen ouder(s).
Informatieavond groep 3
Als een leerling naar groep 3 gaat, verandert er veel voor deze leerling. Tijdens deze informatieavond vertellen de huidige leerkrachten van groep 3 de belangrijkste zaken over groep 3, het lees-, reken-, en schrijfproces. Ouders van de nieuwe groep 3 melden zich aan via Parro.
Informatieavond groep 7-8
Tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar vertellen de leerkrachten van groep 7-8 de belangrijke zaken over groep 7-8: ‘de weg naar de overgang van PO naar VO’.
Rapportgesprekken
Alle leerlingen ontvangen twee maal per schooljaar een rapport. Na het eerste rapport vindt een verplicht rapportgesprek plaats. Tijdens dit gesprek krijgen de ouders/verzorgers het rapport overhandigd en worden door de leerkracht ook de resultaten van de afgenomen CITO-toetsen gedeeld. Na het tweede rapport vindt er alleen een gesprek plaats op verzoek van de leerkracht of ouders/verzorgers.
Tussentijdse gesprekken
Met ouders van leerlingen die op welke manier dan ook extra aandacht nodig hebben, vinden tussentijds gesprekken plaats. Dit gaat altijd op initiatief van de ouder of van de leerkracht Naast deze gesprekken kunt u altijd met de leerkracht een afspraak maken voor een gesprek. Ontwikkelgesprekken In november vinden de eerste oudergesprekken plaats over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen waar de leerkracht zorgen over heeft. De leerkrachten benaderen zelf de ouders van de leerlingen die ze voor een gesprek willen uitnodigen.
Adviesgesprekken
Voorlopig adviesgesprek in groep 7: In juni wordt in groep 7 het voorlopig adviesgesprek gepland. Er wordt besproken dat er in groep 8 een advies wordt gegeven op basis van het leerlingvolgsysteem en de kindkenmerken in het Onderwijskundig rapport (OKR). Er wordt vooral gekeken waar de leerpunten liggen voor het volgende jaar. De gesprekken vinden plaats met ouders en groepsleerkracht.
Definitief adviesgesprek groep 8: In groep 8 wordt eind februari het definitieve schooladvies gegeven. Het advies is gebaseerd op behaalde resultaten op verschillende toetsen (methode gebonden toetsen en Cito-toetsen) en op de werkhouding in de klas. Ouders kunnen aangeven of zij het eens of oneens zijn met het advies. De ouders beslissen bij welke school zij hun kind aanmelden.
Inloopmiddagen
Vier keer per jaar organiseren de groepsleerkrachten een inloopmiddag. Deze data kunt u vinden op de schoolkalender. Tijdens deze inloopmiddagen kunnen ouders en grootouders een kijkje nemen in de klas van hun (klein) kind. De leerlingen laten met trots de door hen gemaakte werkjes zien en kunnen u ook meer vertellen over waar ze mee bezig zijn in de klas.
Kijkochtenden
Het is voor ouders mogelijk om eens per twee jaar (dus per combi-groep één keer) een kijkje te nemen tijdens de les van hun kind(eren). Wij zijn van mening dat de ontwikkeling van de leerlingen niet stopt als ze het schoolpand verlaten. Door ouders een kijkje in de klas te geven en hen te laten ervaren wat hun kind allemaal leert op school wordt het voor ouders ook gemakkelijker om thuis verder te gaan met de leerstof die hun kind op school aangeboden krijgt.
Huisbezoek
Bij elke nieuwe leerling op onze school vindt eenmalig een huisbezoek plaats. Meestal zal dit in de kleuterperiode zijn, maar het kan ook zijn dat een leerling in een hogere groep instroomt. De betreffende leerkracht maakt een afspraak met de ouders. Een huisbezoek is bedoeld om op een informele manier kennis te maken met de ouders en het gezin. Ook vinden kinderen het zelf vaak heel leuk als er echte aandacht voor hen is in de vorm van een bezoekje bij hen thuis. Indien u dit niet op prijs stelt, kunt u dit kenbaar maken bij de leerkracht.