Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We formeren in schooljaar 2023-2024 tweeëntwintig groepen:
- Vier groepen 1/2
- Drie groepen 2/3
- Eén groep 3
- Drie groepen 4
- Drie groepen 5
- Drie groepen 6
- Twee groepen 7
- Drie groepen 8
Gedurende het schooljaar vormen we in samenwerking met Kinderstad een speciale instroomgroep. In deze instroomgroep starten de jongste kleuters die net 4 jaar zijn geworden, om zo op een fijne manier de overstap naar de basisschool te kunnen maken.
Vanuit onze visie op 'spelend leren' werken we met minimaal twee groepen 2/3, waardoor we ook de overgang van de kleuterperiode naar groep 3 voor onze leerlingen vloeiender kunnen laten verlopen. Daarnaast kunnen we de onderbouwleerlingen nog bewuster een passende plek in een groep geven, die aansluit op de ontwikkelingsbehoefte en kunnen we het aanbod vanuit doelen nog beter vormgeven.
De combinatiegroepen die we vormen, geven de kans om nog meer recht te kunnen doen aan onze schoolontwikkelingen; Het groeps-doorbrekend werken, het werken op de leerpleinen, het aanbod vanuit doelen, het ontwikkelen van eigenaarschap en de aandacht voor niveauverschillen en verschillen in leerstijl.
In de groepen 1/2 wordt thematisch gewerkt vanuit doelen. Op deze manier kunnen we spelenderwijs de inhoud afstemmen op de belevingswereld van de kinderen. Uitgangspunt hierbij vormen de ontwikkelingslijnen vanuit KIJK!
De leerkrachten bieden in de klas en op de leerpleinen een rijke, uitdagende leeromgeving aan. Deze leeromgeving leidt tot verwerking en verdieping van de ervaringen middels spel, werk en gesprek, waarbij de leerdoelen centraal staan. Er wordt gezorgd dat het onderwijsaanbod een samenhangend geheel is, opgebouwd rondom een thema. Het onderwijsaanbod voor groep 1/2 bestaat uit:
- expressieactiviteiten
- werken met constructiemateriaal
- werken met ontwikkelingsmaterialen
- gespreksactiviteiten
- beginnende lees-, schrijf- en rekenactiviteiten
- Engels
- bewegingsonderwijs
- spel
- activiteiten gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling
Genoemde tijden zijn een indicatie van ons aanbod, geteld vanuit het aanbod van de methodes en gericht op het specifieke aanbod per leerjaar.
1) Binnen onze WOC (Wilderen Onderwijs Concept) modules werken we aan de doelen van wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, burgerschap en levensbeschouwing.
2) Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling is er uiteraard de gehele dag door, in de vorm van kringgesprekken, individuele gesprekken en informeel contact tussen leerlingen en leerkrachten.
We zijn ons ervan bewust dat er leerlingen zijn die extra of een aangepast aanbod nodig hebben. Omdat het basisaanbod te moeilijk of te makkelijk is, of omdat het ‘leren leren’ onvoldoende ontwikkeld is (denk aan werkhouding en taakaanpak, planning en organisatie van het werk). Op school bieden wij een zo breed mogelijke ondersteuning aan. Wanneer leerkrachten signaleren dat er meer nodig is, wordt in een leerlingbespreking met de kwaliteitsondersteuner (KO'er) geanalyseerd wat de behoefte is en worden aanpak en aanbod bijgesteld. Op het moment dat dit voor de leerling onvoldoende oplevert, wordt in overleg met de ouders naar een passende oplossing gezocht.
De KO’er ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van goed onderwijs voor alle leerlingen, onder andere door groepsbezoeken, groepsbesprekingen en kind-besprekingen (zie ondersteuningsplan) en door te ondersteunen bij het opstellen van groepsplannen en ontwikkelingsperspectieven (OPP’s). Daarnaast wordt er door de KO’er contact onderhouden met externe deskundigen. De KO’er doet soms verder (diagnostisch) onderzoek met leerlingen. Onze KO’er zijn mevr. Lily Stienen (lstienen@skozok.nl) en mevr. Ellen van der Loo (evanderloo@skozok.nl)
We volgen de leerlingen middels de zogenaamde HGW-cyclus (Handelingsgericht werken). Deze cyclus bestaat uit de onderdelen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Iedere groep werkt met een groepsplan. Tijdens het schooljaar vindt 2 tot 3 keer een groepsbespreking plaats, waarbij het groepsplan wordt doorgesproken met de leerkracht(en) en de KO’er. Gesprekspunten zijn: het aanbod, de aanpak en of de voorgenomen doelen zijn behaald door alle leerlingen. Daar waar nodig kan ook een kind-bespreking plaatsvinden, omdat bijvoorbeeld individuele doelen niet worden behaald, of omdat er gedragsmatige bespreekpunten zijn.
Als blijkt dat een leerling, door welke belemmering dan ook, de aangeboden stof niet kan verwerken zoals passend bij de leeftijd, kan besloten worden deze leerling los te koppelen van het basisaanbod van de groep (op één of meer vakgebieden) en wordt een eigen leerlijn ontworpen. Deze leerlijn wordt vastgelegd in een OPP. Wanneer een leerling met een eigen leerlijn gaat werken, wordt dit altijd met de ouders/verzorgers besproken.
Vanaf schooljaar 2017/2018 zijn we gestart met werken vanuit het protocol begaafdheid (DHH) Dit gebruiken we om onze leerlingen nog beter in beeld te krijgen. We hebben voor leerlingen in de onder- en bovenbouw een afgestemd aanbod met meer uitdagende taken. Vanaf groep 3 t/m 8 werken we op maandagmiddag met een Plusklas, waar leerlingen uitgedaagd worden op didactisch gebied, maar ook op het gebied van 'leren leren'. Lees hier meer over op www.dewilderen.nl/onze-koers/wilderen-onderwijs-concept.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op basisschool De Wilderen streven we ernaar om alle leerlingen een zo optimaal mogelijk aanbod te bieden op hun eigen niveau. Zoals in het schoolondersteuningsprofiel beschreven staat, volgen we een zorgvuldig proces om de didactische en pedagogische behoeftes van leerlingen in kaart te brengen, zodat we het aanbod hier op af kunnen stemmen. De extra ondersteuning die nodig is voor specifieke leerlingen wordt op verschillende manieren ingericht. Jaarlijks bekijken we welke mogelijkheden we hebben binnen onze formatie en welke gespecialiseerde externen we betrekken bij het onderwijsaanbod van onze leerlingen. Zo zetten we vaste leerkrachten en onderwijsassistenten in op de extra ondersteuning van individuele leerlingen en kleine groepjes kinderen en op het aanbod voor meertalige leerlingen. Leerkrachtondersteuners en andere specialisten kijken mee naar de behoeftes op kind-specifiek aanbod en bieden waar nodig ondersteuning.
In samenwerking met Kinderstad hebben we de mogelijkheid om elk schooljaar gedurende het jaar een instroomgroep te starten. Kinderen die in de laatste helft van het schooljaar 4 jaar worden, komen in deze instroomgroep. De groep maakt gebruik van een gezamenlijke ruimte in het hart van ons Kindcentrum. Op deze manier blijft er een verbinding tussen de opvang en school en creëren we een soepele overgang van peuter naar kleuter. Zo mogen oudste peuters van de Kinderopvang regelmatig aansluiten bij activiteiten in de kleutergroepen of ze spelen/werken op de leerpleinen bij de groepen 1-2-3. Wilt u meer weten over onze instroomgroep en de inschrijfprocedure? Kijk dan op www.dewilderen.nl/voor-ouders/inschrijfprocedure/.
Onze school kiest bewust voor combinatiegroepen 2/3 in de onderbouw vanuit de visie rondom 'Traject 1-2-3'. Dit zorgt voor een impuls in de samenwerking tussen de groepen 1/2 en groepen 3. Samenwerking ontstaat nu, naast het gezamenlijk voorbereiden en uitvoeren van thema's, ook op de leerpleinen bij de kleutergroepen. Daarnaast fungeren de groepen 2/3 als inspiratiebron van het 'spelend en bewegend leren' en is deze de verbinder bij de praktische samenwerking tussen de groepen 1/2 en 3. Ook zorgt deze groep voor een extra mogelijkheid tot passend onderwijsaanbod. De groep 2 leerling die er al aan toe is, vindt in deze groep nog makkelijker aansluiting bij de doelen van groep 3 en de groep 3 leerling die nog extra behoefte heeft aan het spelen/werken met groep 2 materiaal, krijgt hier ook alle kansen voor. Op deze manier is er gevarieerd aanbod van de verschillende (leerjaar)doelen in onze onderbouw.