Basisschool De Drijfveer

Willem Smuldersplein 5 5582 JJ Waalre

  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer
  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer
  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets)

Sinds 2020 worden de scores van de Eindtoets beoordeeld vanuit het zogenaamde referentiekader met daarin fundamentele- en streefniveaus. Vanaf 2023-2024 is de naam Eindtoets weliswaar gewijzigd in Doorstroomtoets, maar blijft er gewerkt worden met het referentiekader. Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus.

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau. De onderwijsinspectie geeft aan dat 85% van de leerlingen 1F zou moeten halen. Voor 2F/1S is dit afhankelijk van de schoolweging en ligt het percentage leerlingen dat dit niveau moeten halen tussen de 30% en 67%.In de vervolgopleidingen zijn de referentieniveaus vereist om het diploma te kunnen behalen. Zo moeten VMBO-leerlingen aan het eind van de opleiding 2F beheersen om verder te kunnen naar het MBO. Leerlingen op de HAVO moeten 3F halen bij hun eindexamen en Vwo-leerlingen 4F (taal) en 3F (rekenen) om door te kunnen stromen in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs.

Als school vinden wij het belangrijk te bekijken hoe de groep als gemiddelde gescoord heeft. Er vindt vanuit het groepsgemiddelde een analyse plaats op onderdelen van de eindtoets. Op welke onderdelen scoort onze school voldoende/ goed en waar komt dat door en natuurlijk ook welke onderdelen zijn een aandachtspunt en hoe zetten we die aandachtspunten om in een aanbod voor de leerlingen.

Daarnaast vinden wij het belangrijk te kijken naar ontwikkeling van de leerlingen als individu. Wij volgen leerlingen 8 jaar in hun ontwikkeling, zowel door observaties als ook door toetsen, en geven leerlingen op basis daarvan een advies voor het voortgezet onderwijs. De gemaakte eindtoets komt bijna altijd overeen met het advies van de leerkracht. Dat betekent dat de leerlingen op individuele basis een score behalen die passend is bij hun mogelijkheden en ontwikkeling. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er zijn vanuit de methodes die we gebruiken, bloktoetsen. Deze geven een beeld van de beheersing van de doelen die zijn aangeboden dat blok. 

De tussenresultaten worden 2x per jaar gemeten middels IEP. Hier maken we in 2024-2025 een start mee.
Na de afname vindt er een analyse plaats door leerkrachten, KO en directie. N.a.v. de analyse wordt het groepsplan bijgesteld en het aanbod voor de komende periode afgestemd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

Het basisschooladvies is wettelijk leidend en bindend. Het advies wordt zorgvuldig geformuleerd op basis van kennis en vaardigheden opgedaan in groep 6-7-8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van het kind.

Bij het opstellen van het basisschooladvies zijn ten minste twee professionals betrokken.
De basisschool kan een schooladvies voor 1 schooltype (enkelvoudig) of voor 2 schooltypes (meervoudig) geven.

De mogelijke schooladviezen zijn:
· praktijkonderwijs;
· vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bb);
· vmbo bb/vmbo kb;
· vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kb);
· vmbo kb/vmbo gl-tl;· vmbo gemengde/ theoretische leerweg (vmbo gl-tl);
· vmbo gl-tl/havo;
· havo;· havo/vwo;
· vwo.

Een middelbare school mag een basisschool niet vragen om een schooladvies voor 1 schooltype te geven.

Basisscholen geven hun groep 8-leerlingen een voorlopig schooladvies. Vervolgens maken de leerlingen de doorstroomtoets. Uit de toets volgt het toetsadvies. Haalt een leerling een hoger toetsresultaat dan op grond van het voorlopig schooladvies werd verwacht, dan stelt de school het advies bij. Als dat niet in het belang van de leerling is, kan de school ook besluiten om niet of gedeeltelijk bij te stellen. Dit moet de school motiveren in het leerlingadministratiesysteem (LAS). Zit er meer dan een half niveauverschil tussen het schooladvies en het toetsadvies? Dan kan de school ook besluiten om het schooladvies naar één van de tussengelegen niveaus bij te stellen. Ook dat moet de school motiveren. Een lager toetsresultaat leidt niet tot aanpassing van het schooladvies. Leerlingen melden zich met hun definitieve schooladvies aan bij het voortgezet onderwijs in de centrale aanmeldweek. De middelbare school beslist binnen zes weken na de aanmelding of de leerling wordt toegelaten. Wanneer kunnen ouders het voorlopige advies verwachten en wanneer het definitieve advies.

Voor schooljaar 2024-2025 gelden de volgende periodes/data:
· Voorlopig schooladvies: wordt gegeven in de periode van 10 t/m 31 januari 2025
· Resultaten doorstroomtoets: uiterlijk 15 maart 2025 gedeeld door toetsaanbieders
· Definitief schooladvies: uiterlijk 24 maart 2025
· Centrale aanmeldweek: 25 maart t/m 31 maart 2025
· Besluit VO over toelating leerling: uiterlijk 12 mei 2025

Bezwaarprocedure
Een goed overwogen schooladvies biedt kinderen de beste kansen. Daarom zorgen wij ervoor dat het schooladvies zorgvuldig tot stand komt. Het kan voorkomen dat u het als ouder niet eens bent met het schooladvies voor uw kind. Wanneer dit het geval is, gaat u hierover in gesprek met de leerkracht en/of directeur. De leerkracht kan in het onderwijskundig rapport in het leerlingvolgsysteem aangeven wat uw standpunt en argumentatie zijn, zodat de middelbare school waar uw kind is aangemeld hier kennis van kan nemen. In voorkomende gevallen is het mogelijk om uw schooladvies te laten toetsen door een intern onafhankelijke bezwarencommissie. Deze commissie wordt in dergelijke situatie samengesteld uit een medewerker van Team Kwaliteit & Ontwikkeling van Atalenta en twee ervaren groep 8 leerkrachten van andere basisscholen van Atalenta. Deze commissie kijkt hoe de onderbouwing van het advies tot stand is gekomen. Dit doet zij aan de hand van een dossier met resultaten en argumenten voor het schooladvies. Vervolgens geeft de commissie een advies aan de school over het al dan niet heroverwegen van het schooladvies. Bent u na deze stap nog steeds van mening dat het advies niet juist is onderbouwd of bent u het niet eens met de doorlopen procedure, dan kunt u contact leggen met de secretaris van de klachtenregeling van Atalenta. Deze kan u desgewenst in contact brengen met een (onafhankelijke) externe vertrouwenspersoon indien u het indienen van een officiële klacht overweegt. Indien nodig wordt u doorverwezen naar de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zie ‘Omgaan met klachten’ van deze gids.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool de Drijfveer hecht veel waarde aan de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen. We maken hierbij gebruik van de methode Leren leren
Leren leren is het vermogen om het eigen handelen in goede banen te leiden, te beoordelen en bij te sturen. De basis van het leren leren zijn 16 leerstrategieën. Leerstrategieën bieden handvatten om vaardigheden voor de toekomst aan te leren. Het is geen vak op zich, dit zit verweven in het dagelijks lesaanbod. Daarnaast zorgt het structureel aanbieden van leerstrategieën voor meer zelfregulerend vermogen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Saamhorigheid
  • Aandacht
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basisschool De Drijfveer heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Het laatste onderzoek heeft plaatsgevonden in 2015.

Terug naar boven