Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Er zijn vanuit de methodes die we gebruiken, bloktoetsen. Deze geven een beeld van de beheersing van de doelen die zijn aangeboden dat blok.
De tussenresultaten worden 2x per jaar gemeten middels IEP. Hier maken we in 2024-2025 een start mee.
Na de afname vindt er een analyse plaats door leerkrachten, KO en directie. N.a.v. de analyse wordt het groepsplan bijgesteld en het aanbod voor de komende periode afgestemd.
Het schooladvies
Het basisschooladvies is wettelijk leidend en bindend. Het advies wordt zorgvuldig geformuleerd op basis van kennis en vaardigheden opgedaan in groep 6-7-8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van het kind.
Bij het opstellen van het basisschooladvies zijn ten minste twee professionals betrokken.
De basisschool kan een schooladvies voor 1 schooltype (enkelvoudig) of voor 2 schooltypes (meervoudig) geven.De mogelijke schooladviezen zijn:
· praktijkonderwijs;
· vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bb);
· vmbo bb/vmbo kb;
· vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kb);
· vmbo kb/vmbo gl-tl;· vmbo gemengde/ theoretische leerweg (vmbo gl-tl);
· vmbo gl-tl/havo;
· havo;· havo/vwo;
· vwo.Een middelbare school mag een basisschool niet vragen om een schooladvies voor 1 schooltype te geven.
Basisscholen geven hun groep 8-leerlingen een voorlopig schooladvies. Vervolgens maken de leerlingen de doorstroomtoets. Uit de toets volgt het toetsadvies. Haalt een leerling een hoger toetsresultaat dan op grond van het voorlopig schooladvies werd verwacht, dan stelt de school het advies bij. Als dat niet in het belang van de leerling is, kan de school ook besluiten om niet of gedeeltelijk bij te stellen. Dit moet de school motiveren in het leerlingadministratiesysteem (LAS). Zit er meer dan een half niveauverschil tussen het schooladvies en het toetsadvies? Dan kan de school ook besluiten om het schooladvies naar één van de tussengelegen niveaus bij te stellen. Ook dat moet de school motiveren. Een lager toetsresultaat leidt niet tot aanpassing van het schooladvies. Leerlingen melden zich met hun definitieve schooladvies aan bij het voortgezet onderwijs in de centrale aanmeldweek. De middelbare school beslist binnen zes weken na de aanmelding of de leerling wordt toegelaten. Wanneer kunnen ouders het voorlopige advies verwachten en wanneer het definitieve advies.
Voor schooljaar 2024-2025 gelden de volgende periodes/data:
· Voorlopig schooladvies: wordt gegeven in de periode van 10 t/m 31 januari 2025
· Resultaten doorstroomtoets: uiterlijk 15 maart 2025 gedeeld door toetsaanbieders
· Definitief schooladvies: uiterlijk 24 maart 2025
· Centrale aanmeldweek: 25 maart t/m 31 maart 2025
· Besluit VO over toelating leerling: uiterlijk 12 mei 2025
Bezwaarprocedure
Een goed overwogen schooladvies biedt kinderen de beste kansen. Daarom zorgen wij ervoor dat het schooladvies zorgvuldig tot stand komt. Het kan voorkomen dat u het als ouder niet eens bent met het schooladvies voor uw kind. Wanneer dit het geval is, gaat u hierover in gesprek met de leerkracht en/of directeur. De leerkracht kan in het onderwijskundig rapport in het leerlingvolgsysteem aangeven wat uw standpunt en argumentatie zijn, zodat de middelbare school waar uw kind is aangemeld hier kennis van kan nemen. In voorkomende gevallen is het mogelijk om uw schooladvies te laten toetsen door een intern onafhankelijke bezwarencommissie. Deze commissie wordt in dergelijke situatie samengesteld uit een medewerker van Team Kwaliteit & Ontwikkeling van Atalenta en twee ervaren groep 8 leerkrachten van andere basisscholen van Atalenta. Deze commissie kijkt hoe de onderbouwing van het advies tot stand is gekomen. Dit doet zij aan de hand van een dossier met resultaten en argumenten voor het schooladvies. Vervolgens geeft de commissie een advies aan de school over het al dan niet heroverwegen van het schooladvies. Bent u na deze stap nog steeds van mening dat het advies niet juist is onderbouwd of bent u het niet eens met de doorlopen procedure, dan kunt u contact leggen met de secretaris van de klachtenregeling van Atalenta. Deze kan u desgewenst in contact brengen met een (onafhankelijke) externe vertrouwenspersoon indien u het indienen van een officiële klacht overweegt. Indien nodig wordt u doorverwezen naar de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zie ‘Omgaan met klachten’ van deze gids.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Basisschool de Drijfveer hecht veel waarde aan de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen. We maken hierbij gebruik van de methode Leren leren.
Leren leren is het vermogen om het eigen handelen in goede banen te leiden, te beoordelen en bij te sturen. De basis van het leren leren zijn 16 leerstrategieën. Leerstrategieën bieden handvatten om vaardigheden voor de toekomst aan te leren. Het is geen vak op zich, dit zit verweven in het dagelijks lesaanbod. Daarnaast zorgt het structureel aanbieden van leerstrategieën voor meer zelfregulerend vermogen.
Basisschool De Drijfveer heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Het laatste onderzoek heeft plaatsgevonden in 2015.