Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Basisschool de Drijfveer ligt aan het Willem Smuldersplein in Aalst-Waalre. Naast de school ligt Kinderopvang de Dondersteentjes.
We hebben een continu rooster. Op maandag, dinsdag en donderdag begint de school om 8.30 uur en is om 14.45 uur uit. De kinderen lunchen allemaal op school. Ouders helpen op vrijwillige basis tijdens het overblijven. Op woensdag en vrijdag starten we om 8.30 uur en is de school uit om 12.15 uur.
Sociale veiligheid
Onze missie is dat leerlingen op Atalenta-scholen met plezier veel leren. Atalenta-scholen zijn veilige scholen. Om dit te realiseren voeren we, vanuit de zorgplicht sociale veiligheid, een beleid dat gericht is op de veiligheid van leerlingen. Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en dit zoveel mogelijk voorkomt.Ten aanzien van de sociale veiligheid hebben we een schoolveiligheidsplan dat jaarlijks wordt geüpdatet. Dit schoolveiligheidsplan bestaat voor een deel uit bestuursbrede protocollen die voor alle scholen gelijk zijn en voor een deel uit schoolspecifieke veiligheidsonderdelen.[Scholen kunnen hier zaken benoemen die op hun school van toepassing zijn, bijv.: protocollen, informatie m.b.t. de gebruikte methodes sociale veiligheid en/of anti-pestprogramma, etc.]Daarnaast is sociale veiligheid een onderdeel van de zorgplicht. Ieder jaar monitoren we of de leerlingen zich veilig voelen op school en welke actie we ondernemen indien dit niet op orde is. Daarvoor maken we gebruik van de volgende meetinstrumenten: KindbegripKindbegrip is een observatie-instrument waarmee leerkrachten de sociaal-emotionele competenties van leerlingen in de leerjaren 1 tot en met 8 observeren en analyseren. Het biedt overzicht in risico’s en kansen om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Sociaal-emotioneel leren, ook wel afgekort naar SEL, is een ontwikkelingsproces waarin leerlingen fundamentele levensvaardigheden opdoen. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook stellingen in, zodat de observatie van de leerkracht naast de ervaring van de leerling gelegd kan worden. Monitor Sociale Veiligheid (MSV)De MSV is een leerling vragenlijst voor het meten van welbevinden en sociale veiligheid op school. Leerlingen uit de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) vullen de vragenlijst in. De MSV bestaat uit drie categorieën: welbevinden, ervaren sociale veiligheid en aantasting van de sociale veiligheid.
Ordemaatregelen (schorsen/verwijderen)
Het komt gelukkig zelden voor, maar het is belangrijk te weten hoe er gehandeld moet worden als een leerling niet gehandhaafd kan worden op school. De redenen voor schorsing of verwijdering kunnen divers zijn. Wanneer een kind zich ernstig misdraagt en/of er sprake is van ernstig ongewenst gedrag, waarbij sprake is van het toebrengen van psychisch of ernstig lichamelijk letsel aan derden, kan de directie en/of het bestuur een aantal maatregelen nemen. Deze zijn ondergebracht in een protocol ‘Schorsen en verwijderen’.Time-out
Als de orde en/of de rust in een groep ernstig verstoord wordt, kan de school als ordemaatregel besluiten om een kind een deel van de dag buiten de eigen groep te plaatsen; een kind wordt dan opgevangen door een collega of door de directie. Soms is het voor het welbevinden van een kind of van een groep gewenst, dat een kind een of enkele dagen niet op school komt. Met de ouders spreekt de school af om het kind afwezig te melden. De directeur is altijd bij deze beslissing betrokken.Schorsing
Een basisschool kan een kind schorsen. Dit houdt in dat een kind tijdelijk geen toegang heeft tot de school of tot bepaalde lessen. Het schorsen van een kind is erop gericht om de rust en orde in de groep te herstellen én om ook het kind weer tot rust te laten komen. De directie van de basisschool kan bepalen wanneer het een kind schorst. Een schorsing duurt minimaal een schooldag en kan worden uitgebreid tot vijf schooldagen. Van belang is een zo veel mogelijk ononderbroken schoolloopbaan van het kind te waarborgen. Als het kind opnieuw wordt geschorst of als de schorsing wordt verlengd, moet het de directie/het bestuur hiervoor een nieuw besluit nemen. Als er overleg gaande is over de definitieve verwijdering van een kind kan dit invloed hebben op de duur van de schorsing. De schorsing kan in dat geval net zo lang duren als de tijd die nodig is om over de eventuele verwijdering te beslissen. Het belang van het kind moet steeds in het oog worden gehouden en er wordt in geval van definitieve verwijdering hulp geboden aan ouders om een goede (nieuwe) onderwijsplek te vinden voor het kind. Voor zover mogelijk worden er maatregelen getroffen waardoor de voortgang van het leerproces van het kind gewaarborgd kan worden. Schorsing of time-out mag bijvoorbeeld niet betekenen dat het leren en bijvoorbeeld het maken van toetsen wordt belemmerd. Dit vraagt passende maatregelen. Daarnaast is het beschikbaar stellen van onderwijsmiddelen een verplichting. Ouders kunnen beroep aantekenen tegen de schorsing bij het College van Bestuur van de school.Verwijdering
Verwijdering is een uiterste maatregel, die aan strikte voorwaarden is gebonden.
De belangrijkste geven we hier weer:
· De beslissing tot verwijdering wordt genomen door de regiodirectie van de school in afstemming met het College van Bestuur, als zich meerdere keren een (ernstig) incident heeft voorgedaan, die ingrijpende gevolgen heeft voor de veiligheid van de leerling in kwestie, andere kinderen en/of voor de voortgang van het onderwijs.
· De regiodirectie informeert de ouders schriftelijk, maar ook de leerplichtambtenaar en de inspectie worden geïnformeerd.
· Ouders kunnen binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen. Het College van Bestuur hoort de ouders n.a.v. het bezwaarschrift. Vervolgens neemt het bestuur binnen vier weken een definitieve beslissing
· De definitieve verwijdering vindt plaats als het bestuur aan kan tonen er het maximale aan gedaan heeft om voor de leerling een andere onderwijsplek te vinden.