Basisschool De Drijfveer

Willem Smuldersplein 5 5582 JJ Waalre

  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer
  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer
  • Schoolfoto van Basisschool De Drijfveer

In het kort

Toelichting van de school

Atalenta kinderopvang en onderwijs

Onze school is onderdeel van Atalenta. Een enthousiaste, ambitieuze stichting voor kinderopvang en onderwijs met 28 basisscholen en 25 kinderopvanglocaties in de gemeenten Bergeijk, Cranendonck, Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre. Daarnaast heeft Atalenta een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een nieuwkomersvoorziening. Er heerst een cultuur waar samenwerken wordt omarmd, het kind centraal en de kwaliteit voorop staat.Voor wat betreft het onderwijs wordt iedere regio aangestuurd door één of twee regiodirecteuren. Daarnaast heeft Atalenta een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een nieuwkomersvoorziening. Het College van Bestuur van Atalenta hanteert de Code Goed Bestuur van de PO-Raad.

Optimale kindontwikkeling door fusie
De onderwijsstichting Atalenta is per januari 2023 gefuseerd met een divisie van de Kinderopvanggroep. Door de fusie biedt dit nieuwe Atalenta een totaalaanbod van zowel kinderopvang als primair onderwijs met als hoofddoel het faciliteren van een optimale ontwikkeling van het kind. De missie is duidelijk: kinderen leren leren in een gemeenschappelijk georganiseerde ontwikkelomgeving, zodat zij optimaal kunnen (op)groeien.

Koersplan Atalenta 2023-2026: Organiseren rondom kansen & Talenten
Voor ons onderwijs is het hoofddoel het verzorgen van goed en eigentijds onderwijs. De afgelopen jaren hebben we stevig ingezet op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen, het versterken van onze onderwijskwaliteit door het ontwikkelen van professionele leergemeenschappen én het herijken van ons besturingsmodel naar een decentrale regionale aansturing. Dit om optimaal ruimte te bieden aan de professionele zeggenschap van onze medewerkers en om onderwijs vorm te geven, aansluitend bij de behoeften van de doelgroep(en) in de scholen.

We hanteren daartoe twee relevante kernwaarden:
- Excellent in leren leren
We streven naar optimale betrokkenheid en welbevinden van onze leerlingen en zorgen dat zij goed voorbereid zijn voor het vervolg van hun (school)loopbaan. Dat betekent dat zij leren om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling, het ‘leren leren’. Leerlingen leren hun leerproces te evalueren en te reflecteren vanuit gestelde doelen. Hierdoor krijgen zij zicht op hun eigen vorderingen.

- Gemeenschappelijk organiseren
Gemeenschappelijk organiseren betekent dat wij de driehoek leerling-ouders-collega’s verbinden met alle betrokkenen binnen en buiten Atalenta vanuit onze gedeelde ambitie. Met een verbonden leergemeenschap bevorderen wij de samenwerking tussen onze collega’s, zowel binnen als tussen scholen en regio’s, ouders en leerlingen. Door gemeenschappelijk te organiseren, creëren wij een flexibelere organisatie, waarbij de gezamenlijke doelen van de organisatie leidend zijn, we optimaal gebruikmaken van kwaliteiten, minder kwetsbaar zijn en zo efficiënt mogelijk werken.De inzet op ‘Excellent in leren leren’ en ‘Gemeenschappelijk organiseren’ is vertaald naar vier focuspunten:

I. Kwalitatief onderwijs voor ieder kind, binnen een divers en complementair aanbod
II. 21st-century ‘social’ skills en (wereld)burgerschap
III. Professionele ontwikkeling in de organisatie
IV. Flexibel gemeenschappelijk organiseren met oog voor maatschappelijke ontwikkelingen.


Neem gerust een kijkje op de website en maak kennis met de eigentijdse en innovatieve wijze waarop wij iedere dag werken aan het beste onderwijs voor al onze leerlingen: www.Atalenta.nl.

De Drijfveer is er voor iedereen: de ouders en kinderen uit de eigen Brabantse omgeving én de mensen die van buiten komen. In onze wereld die steeds internationaler wordt, zien wij het als onze taak om de kinderen uit alle windstreken met elkaar te verbinden. Goed taalonderwijs en aandacht voor burgerschap en inclusiviteit zijn daarbij randvoorwaardelijk. Hun persoonlijke ontwikkeling krijgt bij ons extra aandacht, zodat zij vanuit vertrouwen kunnen werken aan hun kwaliteiten en de verschillen met anderen zien als een kans. Daar horen de woorden lef, gastvrij, dynamisch en nieuwsgierig bij

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Inclusiviteit
  • Lef
  • Nieuwsgierig
  • Dynamisch
  • Gastvrij

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Basisschool de Drijfveer is een relatief klein school.
De leerlingen zijn verdeeld over 6 groepen waardoor wij gemiddeld 24 leerlingen in een groep hebben. 
Hierdoor lukt het ons veel aandacht te hebben voor het individu. De komende jaren verwachten we dat het leerlingaantal gaat groeien.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
106
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Basisschool de Drijfveer ligt aan het Willem Smuldersplein in Aalst-Waalre. Naast de school ligt Kinderopvang de Dondersteentjes.

We hebben een continu rooster. Op maandag, dinsdag en donderdag begint de school om 8.30 uur en is om 14.45 uur uit. De kinderen lunchen allemaal op school. Ouders helpen op vrijwillige basis tijdens het overblijven. Op woensdag en vrijdag starten we om 8.30 uur en is de school uit om 12.15 uur.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Sociale veiligheid

Onze missie is dat leerlingen op Atalenta-scholen met plezier veel leren. Atalenta-scholen zijn veilige scholen. Om dit te realiseren voeren we, vanuit de zorgplicht sociale veiligheid, een beleid dat gericht is op de veiligheid van leerlingen. Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en dit zoveel mogelijk voorkomt.Ten aanzien van de sociale veiligheid hebben we een schoolveiligheidsplan dat jaarlijks wordt geüpdatet. Dit schoolveiligheidsplan bestaat voor een deel uit bestuursbrede protocollen die voor alle scholen gelijk zijn en voor een deel uit schoolspecifieke veiligheidsonderdelen.[Scholen kunnen hier zaken benoemen die op hun school van toepassing zijn, bijv.: protocollen, informatie m.b.t. de gebruikte methodes sociale veiligheid en/of anti-pestprogramma, etc.]Daarnaast is sociale veiligheid een onderdeel van de zorgplicht. Ieder jaar monitoren we of de leerlingen zich veilig voelen op school en welke actie we ondernemen indien dit niet op orde is. Daarvoor maken we gebruik van de volgende meetinstrumenten: KindbegripKindbegrip is een observatie-instrument waarmee leerkrachten de sociaal-emotionele competenties van leerlingen in de leerjaren 1 tot en met 8 observeren en analyseren. Het biedt overzicht in risico’s en kansen om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Sociaal-emotioneel leren, ook wel afgekort naar SEL, is een ontwikkelingsproces waarin leerlingen fundamentele levensvaardigheden opdoen. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook stellingen in, zodat de observatie van de leerkracht naast de ervaring van de leerling gelegd kan worden. Monitor Sociale Veiligheid (MSV)De MSV is een leerling vragenlijst voor het meten van welbevinden en sociale veiligheid op school. Leerlingen uit de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) vullen de vragenlijst in. De MSV bestaat uit drie categorieën: welbevinden, ervaren sociale veiligheid en aantasting van de sociale veiligheid.

Ordemaatregelen (schorsen/verwijderen)
Het komt gelukkig zelden voor, maar het is belangrijk te weten hoe er gehandeld moet worden als een leerling niet gehandhaafd kan worden op school. De redenen voor schorsing of verwijdering kunnen divers zijn. Wanneer een kind zich ernstig misdraagt en/of er sprake is van ernstig ongewenst gedrag, waarbij sprake is van het toebrengen van psychisch of ernstig lichamelijk letsel aan derden, kan de directie en/of het bestuur een aantal maatregelen nemen. Deze zijn ondergebracht in een protocol ‘Schorsen en verwijderen’.

Time-out
Als de orde en/of de rust in een groep ernstig verstoord wordt, kan de school als ordemaatregel besluiten om een kind een deel van de dag buiten de eigen groep te plaatsen; een kind wordt dan opgevangen door een collega of door de directie. Soms is het voor het welbevinden van een kind of van een groep gewenst, dat een kind een of enkele dagen niet op school komt. Met de ouders spreekt de school af om het kind afwezig te melden. De directeur is altijd bij deze beslissing betrokken.

Schorsing
Een basisschool kan een kind schorsen. Dit houdt in dat een kind tijdelijk geen toegang heeft tot de school of tot bepaalde lessen. Het schorsen van een kind is erop gericht om de rust en orde in de groep te herstellen én om ook het kind weer tot rust te laten komen. De directie van de basisschool kan bepalen wanneer het een kind schorst. Een schorsing duurt minimaal een schooldag en kan worden uitgebreid tot vijf schooldagen. Van belang is een zo veel mogelijk ononderbroken schoolloopbaan van het kind te waarborgen. Als het kind opnieuw wordt geschorst of als de schorsing wordt verlengd, moet het de directie/het bestuur hiervoor een nieuw besluit nemen. Als er overleg gaande is over de definitieve verwijdering van een kind kan dit invloed hebben op de duur van de schorsing. De schorsing kan in dat geval net zo lang duren als de tijd die nodig is om over de eventuele verwijdering te beslissen. Het belang van het kind moet steeds in het oog worden gehouden en er wordt in geval van definitieve verwijdering hulp geboden aan ouders om een goede (nieuwe) onderwijsplek te vinden voor het kind. Voor zover mogelijk worden er maatregelen getroffen waardoor de voortgang van het leerproces van het kind gewaarborgd kan worden. Schorsing of time-out mag bijvoorbeeld niet betekenen dat het leren en bijvoorbeeld het maken van toetsen wordt belemmerd. Dit vraagt passende maatregelen. Daarnaast is het beschikbaar stellen van onderwijsmiddelen een verplichting. Ouders kunnen beroep aantekenen tegen de schorsing bij het College van Bestuur van de school.

Verwijdering
Verwijdering is een uiterste maatregel, die aan strikte voorwaarden is gebonden.
De belangrijkste geven we hier weer:
·        De beslissing tot verwijdering wordt genomen door de regiodirectie van de school in afstemming met het College van Bestuur, als zich meerdere keren een (ernstig) incident heeft voorgedaan, die ingrijpende gevolgen heeft voor de veiligheid van de leerling in kwestie, andere kinderen en/of voor de voortgang van het onderwijs.
·        De regiodirectie informeert de ouders schriftelijk, maar ook de leerplichtambtenaar en de inspectie worden geïnformeerd.
·        Ouders kunnen binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen. Het College van Bestuur hoort de ouders n.a.v. het bezwaarschrift. Vervolgens neemt het bestuur binnen vier weken een definitieve beslissing
·        De definitieve verwijdering vindt plaats als het bestuur aan kan tonen er het maximale aan gedaan heeft om voor de leerling een andere onderwijsplek te vinden. 


Terug naar boven