Welke doelen staan in het schoolplan?
Elk kind wordt zo in staat gesteld om zoveel mogelijk zijn of haar eigen leerroute te lopen, want we weten inmiddels wel: zoveel kinderen, evenveel verschillen.
Uitgangspunt is dat we ieder kind willen stimuleren tot leren. Via de deskundigheid van de leraren, een goed leerling-dossier, samenwerking met de ouders en een vangnet voor kinderen die dreigen uit te vallen, streven wij ernaar, bij elke leerling het maximale te bereiken. Naast de basisondersteuning in de klas is het mogelijk dat een kind ondersteuning krijgt als het niet lukt het reguliere leerprogramma met hulp in de klas van de leerkracht te volgen. Voor deze versnelde en vertraagde ontwikkeling hebben wij verschillende hulpprogramma’s, in of buiten de klas onder begeleiding van onze expert-leerkrachten LB ism de kwaliteitsondersteuner.
Wij geven kwaliteit vorm door de doorgaande lijn in de didactiek en pedagogiek (didactisch en pedagogisch meesterschap). Dat betekent dat de leerkrachten kennis hebben van en vaardig zijn in het toepassen van:
- een veilige leeromgeving bieden, waar voor elk kind een passend aanbod te realiseren is (pedagogisch klimaat - relatie)
- effectieve of expliciete directe instructie(kennis laten opdoen – competent worden
- interactief lesgeven (betrokkenheid leerlingen tijdens instructie verhogen)
- werkvormen om de betrokkenheid, motivatie en de actieve zelfstandige houding van de leerlingen te bevorderen (SCL,werken met dag/weektaken, ed)
Burgerschap
Bevordering van actief burgerschap en sociale cohesie is belangrijk. Daardoor kunnen mensen, jong en oud, in Nederland op een prettige manier samenleven. Burgerschapsonderwijs draagt daaraan bij door het bevorderen van kennis over de basiswaarden van de democratisch rechtsstaat en het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die daarvoor nodig zijn. Het bevorderen van burgerschap is een wettelijk vastgelegde taak van scholen. De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de kwaliteit van dit burgerschapsonderwijs. Meer informatie vindt u in het beleid Burgerschapsonderwijs dat op onze website staat.
Internationalisering
In het verlengde van het Ontdeklab en Burgerschap willen we Internationalisering verankeren in onze visie en beleid. Hoe geven we leerlingen op een gestructureerde wijze een beeld mee van de wereld om hen heen en hun rol en toegevoegde waarde daarin? Wat betekent dat voor ons aanbod, ons leerkrachthandelen en wat zijn de beoogde opbrengsten? De vraag is op dit moment zeer actueel natuurlijk in verband met de oorlog in Oekraïne. maar daarnaast hebben we als school ook een toename van NT2-leerlingen. Hun achtergronden zijn enerzijds een verrijking voor ons wereldbeeld en leidt anderzijds tot een behoefte om succesvolle gesprekken met de ouders te kunnen voeren. Gezien de toename van anderstalige leerlingen en ouders op de Meent volgen alle teamleden momenteel een cursus Engels. Met Brainport Eindhoven hebben zijn we regelmatig in gesprek over actuele thema’s.
Voor meer informatie zie het beleid Burgerschap op onze website: www.basisschool-demeent.nl