CBS Het Kompas

Esdoornlaan 4 4214 DA Vuren

Schoolfoto van CBS Het Kompas

Hoe tevreden zijn leerlingen over de school?

Toelichting van de school

Ouders en kinderen (groep 6-8) hebben in november/december 2021 deelgenomen aan een tevredenheidsonderzoek. De uitkomsten van beide onderzoeken komen behoorlijk overeen.

Kinderen zijn vooral heel tevreden over de Leerkracht en onze Voorzieningen. We zien aan de scores bij Sociale veiligheid en Gepersonaliseerd leren dat onze school in ontwikkeling is. (zie ook de toelichting bij Oudertevredenheid) Dit zijn met de Praktische Vaardigheden onze focuspunten. ·        

  • Onze basis is dat we kinderen betrekken bij hun eigen leerproces, de relatie met anderen en de ontwikkeling van hun groep en school. Als Vreedzame School (sinds 2021) geven we samen met leerlingen de sociale veiligheid beter vorm. Kinderen beschikken door deze aanpak over vaardigheden om goed en veilig met elkaar om te gaan. 
  • In Leren zichtbaar maken, worden de kinderen meer eigenaar van hun eigen leren en we betrekken ze actief in het gesprek over hun ontwikkeling.     
  • Gepersonaliseerd leren gebeurt voortdurend, onder andere door in de combinatiegroepen kinderen door laten stromen bij vakken waar ze goed in zijn. We hebben daarnaast ook veel individuele begeleiding en in kleine groepen.        
  • En ook de uitkomsten van het onderzoek bespreken we met de kinderen, om samen met hen bedenken te we wat ons allen te doen staat. 

Download tevredenheidsrapport Bron

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

Ouders en kinderen (groep 6-8) hebben in november/december 2021 deelgenomen aan een tevredenheidsonderzoek. De uitkomsten van beide onderzoeken komen behoorlijk overeen.  

Ouders waarderen het Kompas zeer positief, met name de Leerkrachten en het Onderwijs. Dat zien we als een fijne bevestiging van ons werk!  Als aandachtspunten gelden Gepersonaliseerd leren (differentiatie en talentontwikkeling) en Communicatie naar voren. Deze uitkomst (h)erkennen we en we hebben daar al voor het onderzoek werk van gemaakt.  

  • Onze basis is dat we kinderen betrekken bij hun eigen leerproces, de relatie met anderen en de ontwikkeling van hun groep en school.
  • De kinderen werken met een weekplanning of dagtaak.
  • We laten kinderen nog vaker keuzes maken in de verwerkingsopdrachten.  
  • We laten ouders via Parro vaker weten wat de kinderen aan het leren zijn.
  • We hebben alle kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in beeld. We delen dit altijd snel met ouders.
  • We zorgen dat ouders vaker in de klassen zijn om lessen te geven. (na corona gaan we hiermee aan de slag)
  • De voortgangsgesprekken met ouders en kinderen verlengen we naar 15 minuten. 
  • Groep 1 leerlingen krijgen huisbezoek.  

Opvallend is de relatief lage loyaliteitsscore: bijna driekwart van de ouders (69%) is wel tevreden en betrokken, maar zal die tevredenheid niet actief uiten naar anderen. We nemen aan dat deze score verband houdt met onze unieke positie als enige dorpsschool in Vuren. Iedereen kent de school allang. 24% van de ouders deelt hun grote tevredenheid wel actief.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven