Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen tellen mee. Dat zie je ook in de resultaten, waar we de scores van álle leerlingen opnemen in het totaal.
De fusie en daarmee de zij-instroom van leerlingen heeft in 2017-2018 een daling in de resultaten van de eind-cito veroorzaakt. In het jaar erna is met succes hard gewerkt om alle resultaten weer op niveau te krijgen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van elk kind gebruiken we methodegebonden toetsen. Zo weten we in welke mate jullie kind de aangeboden lesstof beheerst. Met methode-onafhankelijke toetsen over een langere periode onderzoeken we hoe je kind het geleerde kan toepassen in een andere context.
Na hun jaren op CBS Het Kompas stromen de leerlingen uit naar het voortgezet onderwijs (VO).
We geven je kind in groep 8 een weloverwogen en zorgvuldig onderbouwd schoolkeuzeadvies dat we met jullie en je kind bespreken.
Bij dit advies spelen mee:
- de opbrengsten van ons leerlingvolgsysteem over de hele schoolperiode heen
- en vervolgens de opbrengsten van de CITO eindtoets.
Het advies bepalen we in overleg met je kind eind groep 7 en bespreken we met je kind nogmaals begin en medio groep acht. In die gesprekken staat centraal welk schoolniveau het beste bij je kind past en wat het nog nodig heeft om dat niveau te behalen. Deze gesprekken zorgen op een natuurlijke manier dat je kind focust op de eigen ontwikkelingwens.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ieder kind is nieuwsgierig, wil leren en leert het liefst in een sociale context. Op Het Kompas leren we van elkaar, in de ontmoeting. Elke dag weer.
Het sociaal constructivisme vormt onze de onderwijskundige basisvisie. In deze visie gaan we er van uit dat mensen/kinderen altijd leren in sociale context. Samen leren en met elkaar leren vormen de basis voor een stapsgewijze ontwikkeling. Het gaat erom die wisselwerking tussen mensen te benutten als basis voor persoonlijke en sociaal-emotionele groei. Tegelijkertijd is het de ook manier waarop de gemeenschap leert en zich kan ontwikkelen.
Kinderen leren met en van elkaar (en met de leerkracht). Ze kopiëren elkaars gedrag en benutten daarbij veel positieve prikkels uit de omgeving.
In onze aanpak is je kind medeverantwoordelijk. Het denkt zelf na over zijn eigen leerproces en maakt daarbij ook eigen keuzes.
In 2021 is Stichting LOGOS en haar scholen beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Klik hier voor de opbrengsten hiervan.