Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We zien je kleuter als een nieuwsgierige wereldverkenner, die spelend zijn leefwereld vergroot. In groep 1 en 2 zijn er daarom volop speelmogelijkheden, uitdagende opdrachten en nieuwe materialen. In het lokaal en daarbuiten kan je kind veel kennis opdoen over zijn eigen wereldje. Bij de kleuters staat ook de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Goed met jezelf en anderen omgaan en je veilig voelen in de groep zijn voorwaarden om tot leren te kunnen komen.
In groep 1 werken we met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de jongste kleuters. Spelenderwijs helpen we de kinderen verder in hun ontwikkeling. Elk kind krijgt opdrachten die passen bij zijn eigen ontwikkeling. De kinderen leren op het keuzebord aan te geven welke activiteiten zij dat dagdeel gaan doen.De 5-jarigen bereiden we stap voor stap voor op groep 3. Regelmatig observeren en toetsen we hoe de taal-, reken-, luister-, emotionele en sociale ontwikkeling van je kind verloopt.
Groep 1 en 2 werkt met LOGO 3000, een speciaal woordenschatprogramma.
Naast basisvakken als taal en rekenen en vele andere vaardigheden ontdekt en ontwikkelt je kind ook bijzondere talenten. Het hele schooljaar door is er voor de kinderen een goede mix van activiteiten. Er is veel ruimte voor expressie in culturele en creatieve werkvormen. Ook is er extra aanbod op het gebied van wetenschap & techniek. In de leerjaren 5-8 vergroot je kind zijn studievaardigheden als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Elk kind is anders. We zorgen daarom voor een op het kind gerichte onderwijsaanpak, waarin we ieder kind tot zijn recht laten komen. We letten daarbij op bijzondere talenten, leerstijl en niveau. We richten ons zowel op de kinderen die extra zorg als extra uitdaging nodig hebben. Digitale methodes zijn daarbij ondersteunend.
Iedereen is welkom
Soms heeft je kind extra ondersteuning en zorg nodig of juist veel extra uitdaging. Onze leerkrachten hebben veel ervaring en zijn goed opgeleid, waardoor we veel extra ondersteuning kunnen bieden. Lees meer hierover in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Onze dagelijkse observaties en het leerlingvolgsysteem helpen ons de extra onderwijsbehoeften van je kind tijdig te signaleren en aan te pakken. Zo bieden we passend onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van CBS Het Kompas wil de basisschool zijn voor alle leerlingen, onafhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van het kind. Het team beschikt over een breed scala aan teamleden met specialistische opleiding en ervaring. De school zet veel beschikbare financiële middelen in als extra handen in de klas waardoor ondersteuning in de volle breedte steeds makkelijker realiseerbaar is.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.