Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat

Brabantlaan 73 5262 JH Vught

Schoolfoto van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Verplichte doorstroomtoets

Vanaf 2015 is de centrale eindtoets groep 8 verplicht gesteld voor alle basisscholen in Nederland. Vanaf 2023-2024 is dit de verplichte doorstroomtoets. Deze wordt in februari afgenomen. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.



De Lichtstraat heeft gekozen om de IEP doorstroomtoets af te nemen, omdat deze goed past bij onze visie en aansluit bij de andere toetsen die de kinderen door het jaar heen maken. Met de IEP doorstroomtoets meten we de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. Met een mooie, frisse opmaak, pakkende teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zoveel mogelijk bij het kind, zodat ze kunnen laten zien op welk niveau ze staan. De toets wordt op school, met de gehele groep 8 gemaakt. Ieder kind ontvangt van de leerkracht een persoonlijk boekje waarin ze de toets maken.

Na afname van de IEP doorstroomtoets ontvangt de school de rapportages van alle kinderen. De kinderen en hun ouders ontvangen hun eigen uitdraai.



De doorstroomtoets is bedoeld als zogenoemd ‘objectief tweede gegeven’ in aanvulling op het schooladvies. Tevens geeft het gemiddelde resultaat van de kinderen een indicatie van de kwaliteit van een school. 



Het schooladvies wordt los van de uitslag van de doorstroomtoets opgesteld. Het schooladvies wordt gebaseerd op de ontwikkeling in cognitieve ontwikkeling in combinatie met de sociale-emotionele ontwikkeling.

Krijgt het kind een hoger schooladvies bij de doorstroomtoets dan het gegeven schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. In 2023 is dit bij wet veranderd.  Als de toetsscore lager is dan het gegeven schooladvies dan mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen. 

 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen is voor ons een middel en zeker niet een doel!



Wij toetsen om te meten of de kinderen zich op de juiste wijze ontwikkelen en of het onderwijsaanbod dat wij bieden goed aansluit op de kinderen. Wij analyseren onze toetsen en metingen (minimaal) cyclisch twee keer per jaar om te kijken of het onderwijs dat wij bieden, voldoende kwaliteit biedt om zo ook gerichte interventies te kunnen inzetten om het onderwijs met elkaar nog beter te maken.



Binnen onze jenaplanvisie staat het kind altijd centraal. Dus zullen wij bij alle keuzes die wij maken, ook die bij het toetsen van kinderen, kijken wat het kind nodig heeft. Wij houden daarbij altijd rekening met het welbevinden van het kind.



Wij maken hierbij verschil tussen formatief toetsen en summatief toetsen. Summatief toetsen gebeurt na het leren, om de opbrengst van het onderwijs vast te stellen. Formatief toetsen tijdens het leren, om het leerproces te verbeteren. Met formatief toetsen hebben wij het over de toetsen die we vanuit de aangeboden methodiek opstellen en de diagnostische wijze van toetsen die wij zelf gebruiken om te achterhalen waar de moeilijkheden van een kind vandaan komen. Met summatief toetsen bedoelen wij toetsen die het kind vergelijkt met het gemiddelde van zijn jaargroep. 



Iedere basisschool in Nederland volgt nauwkeurig de ontwikkeling van de kinderen, daarvoor gebruikt elke school een zogeheten leerlingvolgsysteem (LVS) met bijbehorende toetsen. Op De Lichtstraat maken we gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die naast taal en rekenen ook kijken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: we krijgen  een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Dit complete beeld past heel mooi bij de drie onderwijsdomeinen waarop we op De Lichtstraat het jenaplanonderwijs afstemmen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een schooladvies te komen wordt op De Lichtstraat, de ontwikkeling van de kinderen op verschillende manieren gevolgd en in kaart gebracht. We maken daarbij onderscheid in de sociale-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het kind.  Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gelet op verschillende kind kenmerken: werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen, planning, samenwerken en probleemoplossend vermogen. De sociaal emotionele ontwikkeling​ wordt o.a. bijgehouden in ons sociaal emotioneel leerlingvolgsysteem ZIEN en tijdens de observaties van de leerkrachten. De cognitieve ontwikkeling wordt bijgehouden in een​ ​registratie gedurende de hele schoolperiode. In deze registratie worden de resultaten weergegeven van methode afhankelijke toetsen en methode niet-afhankelijke toetsen. 



Na het verzamelen en bespreken van alle verzamelde gegevens met behulp van observaties en analyses van onze leerlingvolgsystemen wordt het schooladvies bepaald. Eind groep 7 ​wordt een  “pre-advies” gegeven. Hierbij wordt aangegeven dat het kind altijd in ontwikkeling is en het definitieve advies kan dus afwijken van het pre-advies.  Midden groep 8 ​(in januari) volgt het definitieve schooladvies. De adviezen die gegeven worden zijn schooladviezen. Het advies wordt door de leerkrachten opgesteld in overleg met bovenbouwcollega’s, Intern Begeleider (IB) en directie. Het gegeven definitieve schooladvies kan niet meer aangepast worden.



Vanaf dit schooljaar maken alle schoolverlaters de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.  De Lichtstraat heeft gekozen om de IEP doorstroomtoets af te nemen, omdat deze goed past bij onze visie en aansluit bij de andere toetsen die de kinderen door het jaar heen maken. Met de IEP doorstroomtoets meten we de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. De toets wordt op school, met de gehele groep 8 gemaakt. Na afname van de IEP doorstroomtoets ontvangt de school de rapportages van alle kinderen.



De doorstroomtoets is bedoeld als zogenoemd ‘objectief tweede gegeven’ in aanvulling op het schooladvies. Tevens geeft het gemiddelde resultaat van de kinderen een indicatie van de kwaliteit van een school. Het schooladvies wordt los van de uitslag van de doorstroomtoets opgesteld. Het schooladvies zoals eerder gezegd gebaseerd op de ontwikkeling in cognitieve ontwikkeling in combinatie met de sociale-emotionele ontwikkeling. Krijgt het kind een hoger schooladvies bij de doorstroomtoets dan het gegeven schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school zat dat dan motiveren aan het kind en zijn/haar ouders.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen mee kunnen praten en mee besluiten kunnen nemen over hoe zij het op school vinden en wat er beter kan. Dit doen wij met de kinderraad, met klassenvergaderingen en gesprekken (met leerkrachten en ouders). Ook vragen we jaarlijks aan kinderen hoe zij zich ontwikkelen en hoe zij zich voelen. Deze data analyseren we en het gesprek daarna is nog waardevoller. Vanuit daar maken we keuzes en stellen we interventies op, zodat iedereen het fijn heeft op school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • School waar je leert samenleven!
  • Samen leren is een feest!
  • Zorgen voor jezelf, de ander en de omgeving.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft in het 2024 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas enMeierij (STROOMM). In een vierjaarlijks onderzoek staan de volgende vragen centraal: is de sturing op kwaliteit op orde en is er sprake van deugdelijk financieel beheer?  



Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van vier deelvragen:



1. Heeft het bestuur doelen afgesproken met de scholen, heeft het voldoende zicht op de onderwijskwaliteit en stuurt het op de verbetering van de onderwijskwaliteit?



2. Heeft het bestuur een professionele kwaliteitscultuur en functioneert het transparant en integer?



3. Communiceert het bestuur actief over de eigen prestaties en ontwikkelingen en die van zijn scholen?



4. Is het financieel beheer deugdelijk?



Het onderzoek is uitgevoerd op bestuursniveau en op schoolniveau.



De Lichtstraat is in 2018 voor het laatst bezocht door de inspectie van onderwijs als een van de scholen binnen STROOMM die destijds bezoek hebben gehad van de inspectie en die mee zijn genomen in het onderzoek. In de bijlage vindt u het verslag van de inspectie.


Terug naar boven