Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw leren de kinderen spelenderwijs veel van en met elkaar.
Vier- en vijfjarigen leren tijdens hun spel. Wij zorgen voor een rijke leeromgeving, waardoor ieder kind op zijn eigen tempo verder kan ontwikkelen. Door veel met de kinderen te praten (in de kring) wordt de woordenschat vergroot en leren zij zich goed uitdrukken. Samen met de kinderen kijken we naar de thema's waaraan we werken en vanuit hun interesse geven we de thema's verder vorm. Binnen de thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische, sociaal-emotionele en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod.
De kinderen krijgen een beredeneerd onderwijsaanbod aangeboden in kleine instructiegroepen, klassikaal en/of individueel.
In ons eigen speellokaal krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs.
Wij kijken naar ieder individueel kind en naar de onderwijsbehoeften die het kind heeft. De bekwame en professionele leraren observeren en in overleg met ouders en kind bieden we zorg aan. Mocht er meer zorg nodig zijn dan wordt de intern begeleider ingeschakeld. Met haar expertise worden volgende stappen genomen, uiteraard blijven we altijd in overleg met ouders en kind.
Wij hebben samen de innerlijke overtuiging dat kinderen recht hebben op een stimulerende en blije schooltijd. We willen de kinderen in een liefdevolle omgeving laten leren. We weten dat kinderen het meeste leren als ze zich gelukkig voelen. We nemen de kinderen serieus en we laten hen als gelijkwaardige partners in school werken. Het is ons motto dat alle kinderen succesvol op school zijn en dat er gelukkige kinderen rondlopen in een gelukkige school. Hierbij vinden wij het belangrijk de visie die wij als jenaplanschool hebben hierbij als rode draad te gebruiken. In het schoolondersteuningsplan kunt u alles lezen dat te maken heeft met de ondersteuning op school, van de rol van de intern begeleider tot het passend onderwijs op allerlei gebieden.
Op de Lichtstraat hebben we naast de reguliere 11 groepen ook een TOPgroep (Tijdelijk Op andere Plek). Deze TOP groep is voor kinderen die het (op welke manier dan ook) lastig hebben op hun eigen basisschool en die tijdelijk in deze groep komen ter observatie. Doel is om de kinderen na een half jaar met handvatten weer terug te laten keren op de eigen basisschool. Deze groep is gestart na de sluiting van de SBO scholen in Vught en omgeving en sluit aan bij de vorming van passend en thuisnabij onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Samen met het samenwerkingsverband kijken we naar de ontwikkeling van de kinderen op onze school met een extra ondersteuningsbehoefte. We onderzoeken wat we als school nog beter kunnen doen en zetten daar interventies op. Dit doen we 2 jaarlijks en daar evalaueren we dan uiteraard ook op.
In samenwerking met Onder de Pannen staat Kindcentrum de Lichtstraat in de kinderschoenen voor opvang en onderwijs voor kinderen van 0-13 jaar. Samen met de gemeente Vught zijn we vergevorderd om de uitbouw aan ons schoolgebouw te realiseren, zodat we samen onder één dak verder kunnen groeien.