Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw leren de kinderen spelenderwijs veel van en met elkaar.
We starten de dag in de kring en sluiten de dag ook weer in de kring af. Daarnaast spelen en werken de kinderen veel (binnen en buiten). Samen met de kinderen kijken we naar de thema's waaraan we werken en vanuit hun interesse geven we de thema's verder vorm. Hiernaast bewegen de kinderen veel in de speelzaal of buiten.
Wij kijken naar ieder individueel kind en naar de onderwijsbehoeften die het kind heeft. De bekwame en professionele leraren observeren en in overleg met ouders en kind bieden we zorg aan. Mocht er meer zorg nodig zijn dan wordt de intern begeleider ingeschakeld. Met haar expertise worden volgende stappen genomen, uiteraard blijven we altijd in overleg met ouders en kind.
Wij hebben samen de innerlijke overtuiging dat kinderen recht hebben op een stimulerende en blije schooltijd. We willen de kinderen in een liefdevolle omgeving laten leren. We weten dat kinderen het meeste leren als ze zich gelukkig voelen. We nemen de kinderen serieus en we laten hen als gelijkwaardige partners in school werken. Het is ons motto dat alle kinderen succesvol op school zijn en dat er gelukkige kinderen rondlopen in een gelukkige school. Hierbij vinden wij het belangrijk de visie die wij als jenaplanschool hebben hierbij als rode draad te gebruiken. In het schoolondersteuningsplan kunt u alles lezen dat te maken heeft met de ondersteuning op school, van de rol van de intern begeleider tot het passend onderwijs op allerlei gebieden.
Op de Lichtstraat hebben we naast de reguliere 11 groepen ook een TOPgroep (Tijdelijk Op andere Plek). Deze TOP groep is voor kinderen die het (op welke manier dan ook) lastig hebben op hun eigen basisschool en die tijdelijk in deze groep komen ter observatie. Doel is om de kinderen na een half jaar met handvatten weer terug te laten keren op de eigen basisschool. Deze groep is gestart na de sluiting van de SBO scholen in Vught en omgeving en sluit aan bij de vorming van passend en thuisnabij onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Samen met het samenwerkingsverband kijken we naar de ontwikkeling van de kinderen op onze school met een extra ondersteuningsbehoefte. We onderzoeken wat we als school nog beter kunnen doen en zetten daar interventies op. Dit doen we 2 jaarlijks en daar evalaueren we dan uiteraard ook op.
Samen met Onder de Pannen zijn we bezig om Kindcentrum de Lichtstraat te starten voor opvang en onderwijs voor kinderen van 0-13 jaar. Samen met de gemeente Vught zijn er concrete gesprekken over de aanpassingen aan het schoolgebouw om dit te realiseren.