SWS de Fierljepper

Mathijs Beckstraat 65 9077 SG Vrouwenparochie

  • Schoolfoto van SWS de Fierljepper
  • Schoolfoto van SWS de Fierljepper
  • Schoolfoto van SWS de Fierljepper
  • Schoolfoto van SWS de Fierljepper

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met een 100% score op de 1F-doelen en 82,7% 1S/2F zijn de eindopbrengsten van SWS De Fierljepper ruimschoots voldoende. Drie jaar op rij behalen alle leerlingen van groep 8 op alle vakgebieden de 1F-doelen. Meer dan de helft van de leerlingen behaalt al drie jaar lang de streefdoelen (100% 2F bij Taalverzorging!). Dit betekent dat opbrengsten niet alleen boven de signaleringswaarde, maar ook boven het landelijk gemiddelde liggen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het volgsysteem Onderbouwd. De kinderen worden gevolgd d.m.v. een volgsysteem op basis van de tussendoelen voor gecijferdheid, geletterdheid, sociaal emotionele ontwikkeling en motoriek.

In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methode afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens worden de hiaten extra aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen, spelling en taal. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling en woordenschat. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het .

Verder volgen de leerkrachten en leerlingen de tussenresultaten voor rekenen en spelling op Snappet. 

Door middel van de OKE-thermometer wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de groep dagelijks gemeten en wekelijks besproken in sociokring. 

De sociaal- emotionele ontwikkeling wordt door de leerkrachten van groep 1 t/m 8 ook gevolgd door één maal per jaar (november) de leerkrachtvragenlijst in te vullen van Kindbegrip. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden  ingevuld.

Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis.

Er zijn vier contactmomenten met ouders/verzorgers: september, november, februari en juni.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze uitstroomadviezen komen overeen met de behaalde resultaten en verwachtingen. Zie ook de bijlage: Stappenplan Verwijzing PO.

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen:

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
  • Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
  • Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen zijn actief betrokken en verantwoordelijk voor een veilig sociaal klimaat op school, waarbij niemand buitengesloten mag worden. Kinderen leren hoe ze moeten omgaan met conflicten. Het sociobord helpt kinderen om het spelgedrag te verbeteren. Door middel van de sociokring en leerlingenraad hebben kinderen invloed op het wel en wee van de groep en de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal sterke groepen
  • Samenwerken
  • Verantwoordelijk voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2022 heeft de inspectie onze school bezocht. Op deze pagina vindt u het meest recente inspectierapport.

Terug naar boven