Willibrordusschool

De Seringen 2 7681 JE Vroomshoop

  • Schoolfoto van Willibrordusschool
  • Schoolfoto van Willibrordusschool
  • Schoolfoto van Willibrordusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslag van 2023 ligt onder het landelijk gemiddelde.  
Op basis van de bij ons bekende leerlingkenmerken sluit deze uitslag op individueel niveau aan bij het uitstroomprofiel van de kinderen en scoren enkele kinderen boven de verwachtingen die wij hadden. 

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets van het basisonderwijs afgeschaft en is de doorstroomtoets in het leven geroepen. Basisscholen zijn verplicht de doorstroomtoets af te nemen in groep 8. De school mag zelf bepalen welke doorstroomtoets zij afneemt. Afname van de  doorstroomtoets is in de eerste of tweede week van februari.

De toets bevat de onderdelen taal, rekenen en wereldoriëntatie (optioneel). De doorstroomtoets rapporteert op de refernetieniveaus taal en rekenen.

Ht ministerie van OCW verwzcht dat de niuewe doorstroomteots bijdraagt aan een soepeler overgang naarhet voortgezet onderwijs en meer kansengelijkheid.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten uit het leerlingvolgsysteem worden door de intern begeleider besproken met individuele leerkrachten, het team en de directie. Twee keer per jaar bespreken we opbrengsten van iedere groep met het hele team.

Deze toetsresultaten vormen, naast observatiegegevens, de basis voor de cyclus van Handelingsgericht Werken. Deze cyclus wordt ieder schooljaar 2x doorlopen.

Meer informatie hierover vindt u in het jaarlijkse Schoolzorgplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom schooljaar 22-23 

VWO 0 %; Havo-VWO 9%; HAVO 9%; HAVO/TL 9%; VMBO TL 9%; VMBO K 9%; VMBO B 9%; vmbo K/TL 18%; VMBO B/ K 27%

Dit schooljaar verlaten 11 leerlingen onze school in groep 8.

Advisering voortgezet onderwijs

Na groep 8 gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben de keuze uit verschillende scholen. Wij proberen de leerlingen en hun ouders bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren:

-informatie verstrekken op de informatieavonden van groep 7 en groep 8

-informatieavonden die door het VO georganiseerd worden (data staan in onze nieuwsbrieven)

-voorlopig advies eind groep 7

-adviesgesprek begin groep 8; de doelen voor dat schooljaar worden met leerling, ouders en leerkracht besproken

-NIO toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs): na toestemming van ouders wordt deze in oktober afgenomen. Er wordt gemeten wat kinderen nodig hebben om tot schoolse vaardigheden te komen

-voorlopig schooladvies: tussen 10 en 31 januari. Dit advies is een schooladvies dat tot standkomt na overleg met de leerkracht van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Naast cijfers en resultaten worden hierbij ook onderwijsbehoeften, kindgesprekken, observaties, werkhouding, inzet, werktempo en motivatie van het kind meegenomen.

-doorstroomstoets: eerste of tweede week van februari. Uiterlijk 15 maart heeft school de uitslag hiervan binnen.

-Voor 24 maart wordt het definitieve schooladvies gegeven

- Tussen 25 en 31 maart: aanmelding bij het VO door de ouders

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat er een veilige en positieve sfeer op school is.
Door het oefenen van sociale vaardigheden stimuleren we positief gedrag en worden het kind en de groep sterker. Ervaringsgericht leren staat daarbij centraal.
Het monitoren van sociale competenties levert ons (meer) inzicht op in de veiligheidsbeleving van de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociaal vaardig
  • welbevinden
  • sociale veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven