Willibrordusschool

De Seringen 2 7681 JE Vroomshoop

  • Schoolfoto van Willibrordusschool
  • Schoolfoto van Willibrordusschool
  • Schoolfoto van Willibrordusschool

Het team

Toelichting van de school

Vervanging bij ziekte
Het vinden van vervangend personeel bij ziekte/afwezigheid van regulier onderwijzend personeel, wordt steeds moeilijker. Diverse noodgrepen worden gepleegd om toch de organisatie draaiende te houden. Dat het kwalitatieve aspect erg onder druk kan komen te staan, behoeft geen verder betoog. Gelukkig kunnen wij steeds een beroep doen op enkele vaste invalsters en op onze parttime leerkrachten. Wanneer we toch geen vervanging kunnen krijgen, handelen we als volgt:
De Stichting Katholiek Onderwijs Twenterand heeft voor de vervanging bij ziekte het Protocol vervanging bij ziekte opgesteld.

Uitgangspunt:
Komen tot een uniforme regeling voor vervanging bij ziekte in het basisonderwijs bij de Stichting Katholiek Onderwijs Twenterand. Problematiek:
Het vinden van vervangend personeel bij ziekte van regulier onderwijzend personeel wordt steeds moeilijker. Diverse noodgrepen worden gepleegd om de organisatie maar draaiende te houden. Dat het kwalitatieve aspect erg onder druk kan komen te staan, behoeft geen verder betoog.  

Stappenplan                                                                                                                                 

Stap 1
In geval van afwezigheid van een leerkracht wordt digitaal een verzoek bij het mobiliteitscentrum ingediend. Wanneer er geen vervanger beschikbaar is, kan eventueel intern op basis van vrijwilligheid een collega gevraagd worden of zij/hij tijdelijk een aantal uren extra wil werken. Indien het bovenstaande geen (kwalitatief voldoende) resultaat  oplevert, wordt overgegaan tot stap 2.                                                                                                                                                                                                                               

Stap 2
Om de werkdruk bij het personeel niet nog groter te maken dan hij al is, worden personeelsleden zonder groep en met speciale taken/functies niet ingezet om als invalskracht groepen les te geven. Ook de bescherming van de zorgleerlingen speelt bij deze overweging een grote rol.                                                                                                                      

Uitzondering: de eerste dag van ziekte kan voor de eerste opvang hiervan worden afgeweken, omdat we wettelijk verplicht zijn om de kinderen dan op te vangen:  

  • Incidenteel kan in overleg met betreffende personen afgeweken worden van bovenstaande.
  • Daarnaast kan er gekozen worden voor het samenvoegen van enkele groepen.
  • Het verdelen van leerlingen van de groep die geen leerkracht heeft over meerdere groepen.
  • Een eventueel aanwezige onderwijsassistent neemt de groep over.
  • Een ouder met een onderwijsbevoegdheid neemt vrijwillig de groep over.
    Er wordt geen oppasouder ingezet. De kwaliteit van het onderwijs moet gewaarborgd worden.   

Als er na de eerste dag geen invaller (intern of extern) beschikbaar is, gaan we over tot stap 3.  

Stap 3
Er is na de eerste dag geen vervanging te vinden. De kinderen moeten naar huis worden gestuurd.

  • Het naar huis sturen van leerlingen zal vervolgens wisselend per groep zijn om zo weinig mogelijk last op een groep te laten drukken.
  • Ouders dienen tijdig schriftelijk of digitaal op de hoogte te worden gesteld welke groepen op welke dag vrij zijn. In dat schrijven dient ook aangegeven te worden hoe tevergeefs getracht is de vervanging te regelen.
  • Het bevoegd gezag krijgt een afschrift/cc van de bovengenoemde brief/mail.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien personeel verlof aanvraagt of ziek is dient de directeur een invalverzoek in bij het mobiliteitscentrum. Als er geen invaller beschikbaar is dan treedt het protocol vervanging bij ziekte in werking.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor informatie over onze school verwijzen wij u naar onze website. In de schoolgids en het schoolplan (onder 'downloads') staat beschreven wat de uitgangspunten zijn van ons onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De uitdaging voor iedere leerkracht, ook de leerkracht in een kleutergroep, is om betekenisvol, gedifferentieerd en doelgericht onderwijs te realiseren. Daarbij is een inspirerende, leerzame, stimulerende (speel) leeromgeving met ruimte voor eigen initiatief van kinderen een voorwaarde.
Juist in de kleutergroepen (groepen 1 en 2) is er een schat aan leer-, ontwikkelings- en spelmaterialen te vinden. Zo maken hoeken een belangrijk deel uit van de groepsruimte. Hoeken bieden mogelijkheden voor spel, ontwikkeling en samenwerken. Deze krachtige speel- /leeromgeving kenmerkt zich doordat ze:

  • uitnodigend, veilig en aantrekkelijk is;
  • mogelijkheden voor exploratie op meerdere niveaus heeft;
  • kinderen er zelfstandig aanwezig kunnen zijn;
  • verschillende ontwikkelingsmogelijkheden bieden.

Een krachtige speel-/leeromgeving alleen is niet voldoende, er zal sprake moeten zijn van een beredeneerd aanbod. Dat betekent dat het kind een aanbod krijgt die het nodig heeft om een volgende stap in de ontwikkeling te kunnen maken.

Op de Willibrordusschool kenmerkt zich het leren van kleuters door veel ruimte te geven voor spel. Wij zorgen ervoor dat dit leren betekenisvol wordt door de activiteiten tot één geheel te maken door te werken rond een thema (bijvoorbeeld: lente, kerst, de brandweer). Voor het dagelijks en systematisch observeren en registreren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten daarvan, gebruiken wij het volgmodel DORR. De komende jaren zullen we ons gaan verdiepen in de ontwikkeling van 'thematisch werken naar thematiseren'. Hierbij zal een groter thema gekozen worden, van meerdere weken waarbinnen taal- en rekendoelen en plek krijgen. Ook wordt de speel-/leeromgeving gedurende dit thema, samen met de kinderen, betekenisvol ingericht.

Iedere kleuter heeft recht op een beredeneerd aanbod van lesactiviteiten, die passen bij zijn belevingswereld. De leraren stellen een weekplanning op waarin de doelen uit het beredeneerde aanbod zijn opgenomen. De planning waarborgt dat we alle doelen van de leerlijnen voor taal, rekenen, visueel ruimtelijke waarneming, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling systematisch en regelmatig aan alle kinderen aanbieden.

Taalvorming / Activiteiten met taal
Hieronder verstaan we diverse activiteiten, zoals het kringgesprek, vertellen, voorlezen, werken met prentenboeken, rijmen, raadsels en andere woordspelletjes, poppenspel, werken met series platen of afbeeldingen. Omdat we een goede taalontwikkeling zien als basis voor vele andere vakken, besteden we veel aandacht aan activiteiten in de taalkring die hierbij aansluiten. In groep 1 zijn we dagelijks bezig met luisteroefeningen als voorlezen en woordenschat. Ook leren we de kinderen in groep 1 letters aan. In groep 2 worden deze activiteiten uitgebreid met het aanleren van meer letters, voorbereiding op de leeshandeling en spelling van woorden. Hiermee willen we de kinderen goed voorbereid laten starten aan het aanvankelijk lezen in groep 3. 

Voorbereidend rekenen
In groep 1 en 2 wordt bij jonge kinderen de basis gelegd voor het latere rekenonderwijs dat ze zullen krijgen. Elementair getalbegrip komt in deze jaren natuurlijkerwijs tot stand; cijfers zijn overal en kinderen hebben vaak een natuurlijke interesse. Ondanks dat kleuters nog niet rekenen zoals dat in hogere klassen gebeurt, is het dus wel van belang om rekenactiviteiten in de dagelijkse praktijk te implementeren. Bij ons op school gebeurt dit door zowel spontane als vooropgezette activiteiten -bijvoorbeeld in de rekenkring- die aansluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en exploratiedrang van de kinderen.

Bewegingsvorming
Hier onderscheiden we het volgende: gymles met materialen, een spelles waarin de kinderen diverse (zang)spelletjes doen, vrij spelen (binnen en buiten). Vooral buiten leert het kind door de grote vrije ruimte erg veel. Het kind leert de mogelijkheden van zijn eigen lichaam kennen; leert begrippen zoals hoog-laag, groot-klein etc. Ook leert het om samen met andere kinderen te spelen. Het ruimtelijk inzicht wordt tijdens het spel vergroot en de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt bevorderd.

De school leent zich goed voor bewegingsvorming, doordat er, naast een inpandige speelzaal, ook een kunstgrasveld en een verkeersplein zijn.

Muzikale vorming / Activiteiten met muziek
Luisteren naar geluiden, leren hanteren en gebruiken van muziekinstrumenten, liedjes aanleren en zingen, kleuterdansen. Hierbij maken we onder andere gebruik van de methode ‘123 Zing’.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Willibrordusschool krijgen leerlingen ten minste 7.520 uren onderwijs. In de eerste vier schooljaren (onderbouw) is dit ten minste 3.520 uur onderwijs. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit ten minste 4000 uur onderwijs. 

Bij het plannen van de leertijd hebben basisvaardigheden als taal, lezen en rekenen, mede gelet op het persoonlijke en maatschappelijke belang hiervan, prioriteit. Deze vakken zijn de basis waarop andere leerstofgebieden ontwikkeld kunnen worden. Bij de uitvoering hiervan houden wij ons in principe aan de voorgeschreven tijdsindeling die de methodes adviseren. Daarnaast zetten we, naar aanleiding van observaties en toets analyses, extra tijd in voor versterking van deze basisvakken. In de praktijk betekent dit dat taal-, lees- en rekenonderwijs samen ongeveer 60 tot 65 % van het totaal aantal lesuren in de week bestrijken.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Willibrordusschool biedt passend onderwijs zodat leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften een ambitieus ontwikkelperspectief geboden wordt en een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Dit op een voor de leerling zoveel mogelijk passende onderwijsplek. Alle leerlingen krijgen een passend onderwijs aanbod dat zo inclusief mogelijk, zo licht mogelijk, zo dichtbij mogelijk wordt georganiseerd in samenwerking met betrokken onderwijs- en jeugdhulppartners.

De school heeft haar onderwijs zo ingericht dat:

  • vroegtijdige leer- en ontwikkelingsproblemen worden gesignaleerd      
  • een veilig (sociaal) schoolklimaat voor alle leerlingen geboden wordt       
  • een aanbod te creëren is voor leerlingen met dyslexie        
  • een afgestemd aanbod tot stand gebracht wordt voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie        
  • een aanpak gericht op het voorkomen van gedragsproblemen geboden wordt

De school houdt in haar onderwijs rekening met de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. De school heeft het pedagogisch klimaat duidelijk beschreven en met het hele schoolteam in de dagelijkse praktijk uitgewerkt. Hierbij werkt de school via duidelijke afspraken aan het voorkomen van sociaal emotionele problematiek en gedragsproblemen. Deze afspraken zijn op de school in te zien.
De school ontwikkelt een pedagogische aanpak waarin leerlingen met ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD en autisme goed gedijen. De school richt haar onderwijs hier op in en schoolt de leerkrachten hiertoe. De school staat open voor een gesprek met ouders over de opvang van leerlingen met meer ingewikkelde of intensieve ondersteuningsvragen.

De Willibrordusschool is echter niet in staat om alle leerlingen met zeer specifieke ondersteuningsbehoeften altijd op te vangen. Het samenwerkingsverband ondersteunt de school, indien nodig, bij het vinden van een juiste onderwijsplek buiten de eigen basisschool. De ondersteuningsmogelijkheden van de school kunnen begrensd worden door verschillende oorzaken. De complexiteit of meervoudigheid van de problematiek bij een individuele leerling kan een grens voor de school zijn. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om in te blijven zetten op het behalen van voor het kind en de groep kinderen passende resultaten op de basisvakken taal, lezen en rekenen. Hiervoor worden Onderwijsplannen gemaakt, zodat routines en een doorgaande lijn helder zijn. Het didactisch handelen willen we versterken door de verschillende aspecten van EDI onder de loep te nemen. 

Naast aandacht voor ontwikkeling van de cognitieve capaciteiten, vinden we het in de planperiode 2019-2023, met uitloop jaar 2024, belangrijk om ons onderwijs meer van betekenis te laten zijn voor ieder kind en hen gelijke mogelijkheden te bieden om hun talenten te ontwikkelen.
Via cultuureducatie willen we hun cognitieve, creatieve, motorische, persoonlijke en sociale kwaliteiten ontwikkelen. Bijbehorende vaardigheden zal het team zich ook eigen moeten maken. Voor het onderdeel muziek is dit reeds gerealiseerd.

Het is onze ambitie om een veilig pedagogisch klimaat te behouden en verder te ontwikkelen. We hopen dat we het fundament leggen waarop onze (oud-)leerlingen kunnen uitgroeien tot sociaal en maatschappelijk competente mensen. Het team volgt hiervoor wordt een verkorte, herhalingstraining van B64All.

De Visie op het Jonge Kind nemen we ook helemaal onder de loep. Hoe verhouden het aanbod van leerlijnen, doelen, het registratie stysteem, thema's en didactiek zich tot elkaar. Dit wordt vastgelegd in een borgingsdocument.

Het is onze ambitie om leerlingen door middel van o.a. kindgesprekken medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen leer- en ontwikkelingsproces.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de Willibrordusschool kenmerkt zich het leren van kleuters door veel ruimte te geven aan spel. Wij zorgen ervoor dat dit leren betekenisvol wordt door de activiteiten samen met de leerlingen tot één geheel te maken door te werken rond een thema. De komende jaren zullen we ons gaan verdiepen in de ontwikkeling van het 'thematisch werken naar thematiseren'.
Voor het dagelijks en systematisch observeren en registreren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten daarvan, gebruiken wij de DORR methode. Iedere kleuter heeft recht op een beredeneerd aanbod van lesactiviteiten, die passen bij zijn belevingswereld. De leraren stellen een weekplanning op waarin de doelen uit het beredeneerde aanbod zijn opgenomen. De planning waarborgt dat we alle doelen van de leerlijnen voor taal, rekenen, visueel ruimtelijke waarneming en motoriek systematisch en regelmatig aan alle kinderen aanbieden. 

Terug naar boven