Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Bij de kinderen die (mogelijk) de overstap gaan maken naar het voortgezet onderwijs wordt de NIO afgenomen. Onze school doet ook mee met de Doorstroomtoets.
Het schooladvies wordt bepaald op basis van de volgende gegevens:
1) Uitslag NIO
2) Resultaten van de toetsen in Leerling in Beeld
3) Resultaten van de methode gebonden toetsen
4) Beschrijving van het OPP
5) Adviezen van derden (bijv. betrokken zorginstellingen)
Het toetsadvies vanuit de Doorstroomtoets kan een reden zijn om met ouders/verzorgers in gesprek te gaan.
Vanaf januari 2023 zijn we overgestapt naar Leerling in Beeld van Cito. De tussentijdse resultaten worden gemeten met de toetsen van Leerling in Beeld. Op basis van de resultaten wordt a.d.h.v. het ontwikkelingsperspectief het onderwijsaanbod afgestemd. We kijken niet alleen naar de scores van de toetsen van Leerling in Beeld, maar nemen ook de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften mee bij het bepalen van het onderwijsaanbod.
Gedurende de gehele schoolloopbaan volgen we de leerlingen. We gebruiken daarvoor:
- het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van Cito;
- het cyclisch in kaart brengen van het leerpotentieel (NSCCT);
- de methode-toetsen;
- de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften vanuit onderliggende problematieken en/of stoornissen.
Wanneer de leerling drie jaar onderwijs heeft genoten kijken we al heel voorzichtig richting het voortgezet onderwijs. Tijdens het rapportgesprek wordt dit met ouders besproken. Gaandeweg de schooljaren wordt het advies duidelijker. Aan het eind van groep 7 krijgen de ouders informatie over groep 8. Voor het voortgezet onderwijs tellen niet alleen de scores van Leerling in Beeld, maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling en het IQ. Het advies is dus gebaseerd op 3 pijlers.
In de eindgroep is er aan het begin van het schooljaar een informatieavond, hier wordt alles met betrekking tot het VO uitgelegd. In de 5e schoolweek is de afname van de NIO (een groepsgewijs intelligentieonderzoek). Ouders krijgen voor de kerstvakantie een voorlopig advies, het advies is op basis van bovenstaande pijlers. Ouders krijgen het advies schriftelijk, met een mondelinge toelichting. In januari zijn de laatste toetsen van Leerling in Beeld, de scores hiervan kunnen soms nog net de doorslag geven voor een bepaald type voortgezet onderwijs. Dit is het definitieve schooladvies. Dit schooladvies is leidend. Vanaf schooljaar 2020-2021 doen SBO scholen ook mee aan de landelijke eindtoets. Deze toets is extra en heet vanaf dit schooljaar de Doorstroomtoets. Wij hebben gekozen voor de Doorstroomtoets van CITO. De toets is adaptief, dat betekent dat de toets zich tijdens de afname aan het individuele niveau van de leerling aanpast. Het is daardoor een toets op maat, ieder kind krijgt de kans om te laten zien wat hij of zij kan. Voor kinderen met TOS, dyslexie of een visuele beperking zijn er aanpassingen. Kinderen met een IQ van 75 of hoger moeten meedoen aan deze toets, kinderen met een IQ lager dan 75 mogen meedoen. Na deze Doorstroomtoets krijgt uw kind een toets advies, een onafhankelijk en objectief gegeven, naast het schooladvies. Mocht het advies vanuit deze toets anders zijn dan het schooladvies dan gaan we opnieuw met ouders in gesprek.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het zelfvertrouwen van de kinderen die onze school binnenkomen heeft bij bijna alle kinderen een deuk opgelopen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen succeservaringen opdoen en van daaruit weer zelfvertrouwen krijgen: IK KAN HET. Daarnaast mag je op onze school ook iets NIET kunnen. Iedereen mag er zijn met al zijn/haar (on)mogelijkheden. Dat brengt rust en zorgt dat iedereen zich sociaal veilig kan en mag voelen. Dit is de basis, het fundament voor het pedagogisch klimaat in de school. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet kunnen treden in het doorgroeien naar volwassenheid.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.