Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Dit schooljaar 2023-2024 zijn de kinderen verdeeld over 10 stamgroepen. In de observatiegroepen Iep en Els (JRK) proberen we een maximum van 12 leerlingen te hanteren en in de groepen Populier, Kastanje, Linde, Esdoorn, Laurier, Berk, Wilg en Beuk zijn dat 15 leerlingen. We werken niet met een leerstofjaarklassensysteem en daarom is gekozen voor bomennamen voor de stamgroepen. In de stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar.
Voor de vakken lezen, rekenen, taal en spelling werken we groepsdoorbrekend in niveaugroepen. Alle stamgroepen en lesplaatsen (m.u.v. de kleuters) hebben van 8:30 - 12:00 uur hetzelfde lesrooster. We streven er zoveel mogelijk naar om in elk klassenlokaal en de lesplaats één niveau aan te bieden. Hierdoor ontvangen de kinderen de instructie en leerstof passend bij hun niveau. We werken met vier lesplaatsen: Boterbloem, Klaver, Klaproos en Iris. Drie van deze lesplaatsen draaien mee tijdens het groepsdoorbrekend werken, waardoor de groepen kleiner worden. Deze werkwijze maakt mogelijk dat we kinderen met cluster 2, 3 en 4 problematiek beter kunnen begeleiden en ondersteunen, waardoor thuisnabij onderwijs meer mogelijk is. De lesplaats Iris is speciaal ingericht voor kinderen met (ernstige) spraaktaal en communicatieve problematiek en voor NT2 leerlingen. Zij krijgen een passend aanbod waarbij er wordt samengewerkt met Kentalis.
De observatiegroepen Jonge Risicokinderen werkt voor de vakken voorbereidend lezen/taal en rekenen met kleine niveuagroepen. Daarnaast wordt er spelenderwijs doelgericht gewerkt aan de lees- en rekenvoorwaarden d.m.v. groepslogopedie, werken met ontwikkelingsmaterialen en spelen in de hoeken.
De groepen Populier t/m Beuk hebben op de ochtend allemaal hetzelfde lesrooster. Lezen, rekenen en taal/spelling worden in niveaugroepen aangeboden, waarbij ook de lesplaatsen Boterbloem, Klaver en Klaproos meedraaien. Er worden schoolbreed dan minimaal 11 niveaus aangeboden.
Dit schooljaar beschikken we over 2 observatiegroepen Jonge Risicokinderen (JRK): Iep en Els. Bij de kleuters wordt ook in niveaugroepen gewerkt, waarbij de logopedisten ondersteunen met groepslogopedie bij Nederlands met Ondersteunende Gebaren en bij het voorbereidende leesprogramma.
De Sleutel biedt ondersteuning aan kinderen die door belemmerende factoren in hun ontwikkeling en/of in hun omgeving het onderwijsleerproces niet kunnen volgen in het reguliere basisonderwijs. De Sleutel streeft er naar om kinderen, vanuit de visie op thuisnabij onderwijs, een onderwijsleerplek te bieden. Via 'Handelingsgericht Integraal Arrangeren' wordt in kaart gebracht wat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zijn van een kind en wordt bepaald waar deze ondersteuning geboden kan worden. Uitgangspunt daarbij is: zo licht en thuisnabij mogelijk. We denken als SBO-school daarbij in kansen en mogelijkheden: Kunnen wij de best passende onderwijsplek zijn voor deze leerling?
Binnen het SBO zijn een groot aantal specialisten opgeleid waar, binnen ons onderwijsconcept, een beroep op kan worden gedaan. Intern zijn de specialisten gekoppeld aan de verschillende vakgebieden in school: taal, lezen, rekenen, spelling, sociale-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie. In de ondersteuningsstructuur van de school hebben een aantal specialisten een plek gekregen. Deze expertise in combinatie met de organisatiestructuur (werken met stamgroepen en lesplaatsen) maakt dat de grens tussen SO en SBO kleiner is geworden en kan er aan een grotere doelgroep passend en gespecialiseerd onderwijs geboden worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan ons nog meer bekwamen in het ondersteunen van kinderen met een Taalontwikkelingstoornis (TOS) en de NT2 leerlingen. Vorig schooljaar is daarmee een eerste stap gezet door lesplaats Iris te faciliteren en in te richten. Hierbij spelen de logopediste, de AB-er van Kentalis cluster 2 en een onderwijsassistent een centrale rol. Dit schooljaar willen we ons verdiepen in het aanbod dat we de kinderen geven en onderwijsinhoudelijk de lesplaats kwalitatief op een hoger plan te brengen. We hopen in de toekomst nog meer kinderen met spraak-taal en communicatieve problematiek thuisnabij onderwijs te kunnen bieden.
In de observatiegroepen JRK werken we aan vroegschoolse educatie. Er is bij deze kinderen sprake van een ontwikkelingsachterstand, waardoor we ook regelmatig aansluiten bij het peuterniveau van de leerlingen. We gebruiken het Ontwikkelingsvolgmodel Jonge Risicokinderen om het ontwikkelingsniveau van de kinderen in kaart te brengen en stemmen ons lesaanbod daarop af. Er zijn ook peutermaterialen aanwezig vanuit de voorschoolse educatie, om de kinderen een beredeneerd onderwijsaanbod te kunnen geven.
In schooljaar 2023-2024 oriënteren we ons met alle medewerkers van de observatiegroepen JRK op een nieuw observatie instrument. We gaan op zoek naar een observatie instrument dat nog beter aansluit bij de methoden, methodieken en materialen in de groep. Daarmee kunnen we ontwikkelingsgericht een nog beter beredeneerd lesaanbod bieden aan de kinderen. We geven daarmee inhoud aan de doorontwikkeling van ons JRK-onderwijs.
We werken als school niet nauw samen met een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, maar we hebben wel nauwe contacten met voorschoolse voorzieningen in de regio als:
- Peuterspeelzalen in Twenterand;
- MKD / JDK en KDC in Hardenberg, Almelo en Ommen;
- Voorschoolse voorzieningen van Pento en Kentalis in Almelo en Hardenberg;
- Observatiegroepen SO in Almelo.