Openbare Basisschool De Schakel

Lindenlaan 62 7681 RG Vroomshoop

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Schakel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De evaluaties van de leeropbrengsten op school-, groeps- en individueel niveau worden gebruikt om het onderwijs planmatig in te richten, met als doel om voor alle leerlingen maximale onderwijsresultaten te realiseren.

De schoolresultaten worden afgemeten aan drie normen: de normen die we als school afgesproken hebben, het landelijk gemiddelde en de inspectienorm.

Twee keer per jaar worden de opbrengstenevaluaties op groeps-, school- en bestuursniveau besproken.

Op basis van deze analyses passen wij ons onderwijsaanbod aan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Gedurende de tijd bij ons op school wordt er tijdens rapportgesprekken vanaf groep 6 met ouders en leerlingen gesproken over een mogelijk uitstroomniveau op basis van de toetsen die tot dan gemaakt zijn.

In november van het schooljaar in groep 8 zal de leerkracht de leerling en zijn/haar ouders uitnodigen voor een gesprek om een voorlopig advies te geven over een passend niveau binnen het voortgezet onderwijs.

In januari worden de adviezen nog een keer besproken en voor de laatste week van maart krijgen de leerlingen de definitieve adviezen, voorafgaande aan de centrale aanmeldweek van het voorgezet onderwijs.

Bij het geven van het advies nemen we de hele schoolperiode mee en kijken onder andere naar behaalde referentieniveaus (leerprestaties), werkhouding, werktempo, motivatie en sociaal emotionele ontwikkeling.

Als de leerling de doorstroomtoets beter maakt dan verwacht dan zal de school het schooladvies heroverwegen, in overleg met ouders en leerling. Deze heroverweging kan leiden tot een wijziging in het schooladvies. 

Soms is het resultaat van de doorstroomtoets minder goed dan verwacht. In dat geval zullen wij het schooladvies niet aanpassen.

Wij kunnen als basischool de volgende adviezen geven:

  • Praktijkonderwijs.
  • VMBO basis.
  • VMBO kader.
  • VMBO theoretisch (Mavo).
  • Havo.
  • WWO.

Dit mag zowel een enkel als dubbeladvies zijn. We streven ernaar om zo kansrijk mogelijk te adviseren. Het dubbele schooladvies is geschikt voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Schakel is een PBS school. Positive Behaviour Support (PBS) is een geïntegreerde, schoolbrede aanpak, gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Het doel van PBS is het creëren van een veilig en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle leerlingen, dat het leren bevordert. Met PBS maakt de school concreet wat we qua gedrag van kinderen verwachten in en om de school. Door dit concrete gedrag actief aan te leren en systematisch te bekrachtigen, lukt het leerlingen beter om zich aan schoolafspraken te houden en gewenst gedrag te laten zien. De PBS methodiek richt op op drie niveaus: de school, de afzonderlijke groepen en de individuele leerlingen.

Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met de samenleving, met normen, waarden en omgangsvormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. In ons veilig schoolklimaat zijn er grenzen en afspraken, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien.

Op school hanteren we gedragverwachtingen in alle ruimtes. Deze gedragverwachtingen staan in een matrix beschreven en worden in de verschillende ruimtes gevisualiseerd. Hierdoor weet iedereen in school wat er van hen verwacht wordt.

We werken met 4 basiswaarden:

  • respect.
  • verantwoordelijkheid.
  • veilig.
  • betrouwbaar.
 Om goed gedrag structureel te stimuleren, hanteren we een beloningssysteem in alle groepen. De aandacht van ongewenst gedrag wordt minimaal gehouden. We werken actief aan een verhouding van 4:1. Dat betekent vier positieve bekrachtigers tegenover een correctie. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verantwoordelijk
  • veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven