Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Vanaf november 2022 zijn we voor het vak rekenen in groep 3 t/m 8 de leerlijnen en blokplannen van Focus PO gaan gebruiken om de cruciale doelen te monitoren, per groep, per leerling. De blokplannen worden aan het eind van elke periode geëvalueerd en op basis hiervan wordt er voor de leerlingen een nieuw blokplan klaargezet. De leerkrachten krijgen hierdoor meer zicht op de niet-beheerste cruciale leerdoelen per leerling, per groep en kunnen op deze wijze zorgen voor een passend aanbod voor iedere leerling.
Het team heeft scholing gevolgd om het programma Focus PO goed te kunnen implementeren. We hebben geleerd hoe we de blokplannen kunnen klaarzetten voor onze leerlingen en hoe we de leerlingen in hun ontwikkeling kunnen volgen. Focus PO is een methode-overstijgend onderwijssysteem dat de ontwikkeling van de leerlingen volgt en op basis van de leerresultaten het onderwijs plant voor rekenen, lezen en taalverzorging, aan de hand van cruciale leerdoelen. Het werken met Focus PO heeft een positieve invloed op de leeropbrengsten en daarmee het bereiken van de referentieniveaus.
We gebruiken Snappet als middel om de blokplannen te realiseren. Naast Snappet gebruiken we meerdere materialen om de leerdoelen van onze leerlingen te bereiken. We hebben o.a. rekenkasten voor alle groepen ingericht, we werken met de LDO rekenmappen en maken gebruik van het programma Kien.
Dit schooljaar gaan we het werken met de blokplannen van Focus PO uitbreiden naar spelling en taal.
Het Bewegend Leren, werken met concreet materiaal en het Automatiseren komen wekelijks meerdere keren aan bod in alle groepen.
Ook gebruiken we voor groep 1 en 2 Focus PO taal en rekenen als hulpmiddel om te monitoren hoe de leerlingen zich ontwikkelen in hun groeilijn naar eind groep 2. Op basis van deze ontwikkeling worden door Focus PO per subdomein de leerdoelen van de zone van naaste ontwikkeling klaargezet, per leerling, per periode, zodat elke leerling een passend aanbod krijgt.
Met onze extra financiële middelen vanuit NPO middelen (Nationaal Programma Onderwijs) en de subsidie Basisvaardigheden hebben wij mooie activiteiten kunnen ontwikkelen. We hebben de mogelijkheid gekregen voor extra handen in de groep waardoor we iedere dag de groep 3/4 hebben kunnen splitsen. Ook hebben we de beschikking over een onderwijsassistent die in de verschillende groepen een aantal kinderen individueel begeleidt. Een onderwijsassistent biedt extra hulp aan leerlingen van groep 2, 3 en 4 die een risico liepen om het lezen vlot te kunnen leren. Hiervoor gebruiken wij het leesprogramma BOUW!
Het leren met je hart, er zijn voor elkaar, is de basis voor iedereen binnen de school. Daarnaast leren we werken met ons hoofd en onze handen. Hierbij durven we verschil te maken. Zo kan iedere leerling zijn of haar eigen talent ontdekken. Een stratenmaker is tenslotte niks zonder een boekhouder en andersom. Deze verschillen mogen er bij ons zijn. Zo bieden wij voor ieder kind passend onderwijs. Onderwijs voor denkers en doeners.
Aanbod voor al onze leerlingen, talentontwikkeling, leren met je hoofd, hart en je handen. Onderwijsaanbod voor denkers en doeners. Hiertoe zoeken we contact met de BOVO opleiding in Vroomshoop, het VO in Vroomshoop, de werkgroep W&T van Varietas en gaan we Lego Education introduceren voor alle groepen.
Bewegend leren gaat een vast onderdeel worden van ons onderwijs. Dit gaan we doen door bewegen en leren te combineren, waarbij we ook veel gebruik maken van materialen. In de onderbouw is hier al veel ervaring mee opgedaan. De leerkrachten die hier ervaring mee hebben, dit al toepassen in hun groep en hier ook opleiding voor hebben gevolgd, nemen de rest van het team mee gedurende dit proces. Bewegend Leen zal een vast onderdeel worden van al onze lessen. Onder bewegend leren verstaan we het fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Bewegen tijdens het leren heeft een positieve invloed op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
Het maatjessysteem is kenmerkend voor onze school. Ieder kind uit groep 1 en 2 krijgt jaarlijks een maatje toegewezen uit groep 7/8. Gedurende het schooljaar nemen de maatjes regelmatig samen deel aan activiteiten. Het oudere kind krijgt hiermee een vorm van verantwoordelijkheid en het jongere kind ervaart de veiligheid van een ouder kind wat hem of haar helpt. De leerlingen leren voor elkaar te zorgen en ontwikkelen begrip voor onderlinge verschillen. Zo ontstaat tolerantie voor elkaar. Tolerantie vinden wij belangrijk, dit maakt de school een veilige plaats om te leren en te spelen. Het samenzijn en samenwerken schept een band tussen de leerlingen. De kinderen op De Schakel kennen elkaar bij naam. Ze voelen zich prettig in de hele school en niet alleen in hun eigen groep. Het maatjessysteem wordt uitgebreid naar groep 3.
We gaan dit schooljaar op teamniveau de volgende scholingen volgen:
. Implementatietraject Semsom, de nieuwe rekenmethode voor de groepen 1, 2 en 3.
. Verdiepingscursus Focus PO, met als doel dat we de rapporten van Focus PO leren gebruikenvoor onze leerlingen, ter vervanging van ons huidige rapport.
. Tweedaagse training waarin we onze visie willen verduidelijken en ons unieke kenmerk goed willen formuleren. Deze training zal uitgebreid worden naar een aantal bijeenkomsten waarin we onze visie en missie vertalen naar concreet gedrag en we werken aan een professionele cultuur.
. Een training van 3 bijeenkomsten betreffende de methode Schrijfdans wordt door het gehele team gevolgd. Schrijfdans is een unieke schrijf- en bewegingsmethode voor het primair onderwijs. Schrijfdans is schrijfbewegen op muziek. Leren schrijven vanuit de beweging, met muziek, geeft een andere kijk op het schrijfonderwijs.
. 1 leerkracht gaat de scholing Bewegend Leren volgen.
Kinderopvang De Giraffe start dit schooljaar met een BSO in ons gebouw. Zij hebben de intentie om ook een peuteropvang te starten.