cbs 't Groeipunt

Stobbelaan 65 7681 ZN Vroomshoop

Schoolfoto van cbs 't Groeipunt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te beoordelen, of het onderwijs goed of slecht is, kunnen we niet alleen kijken naar de niveaus van uitstromen richting het Voortgezet onderwijs of naar het aantal zittenblijvers, of naar de CITO-scores. Het maakt immers nogal wat uit, of je als school veel leerlingen met achterstanden hebt. Scholen die hun best doen om kinderen zo lang mogelijk op te vangen op de eigen basisschool, om verwijzing naar het Speciaal Onderwijs te voorkomen, zouden met het publiceren van CITO-scores gestraft worden. Daarentegen zouden scholen die snel naar het Speciaal Onderwijs verwijzen, bij hun gemiddelden nadrukkelijk hoger scoren. 

Natuurlijk ontkennen wij niet, dat de kwaliteit van het lesgeven en het gebruiken van goede materialen heel belangrijke factoren zijn bij het behalen van goede resultaten. En natuurlijk geven de CITO-scores een indicatie. Dit moet echter altijd in verband gebracht worden met de mogelijkheden van de kinderen die je op school hebt.  Maar een school die niets anders doet dan trainen op prestaties en verder weinig oog heeft voor het pedagogische klimaat, is een erg resultaatgerichte school. De meer kindgerichte school zal o.a. meer aandacht hebben voor de zorg voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Ook zal er dan meer aandacht zijn voor het welbevinden van de kinderen.  Wij willen dan ook een kindgerichte school zijn, waar de prestaties niet uit het oog worden verloren. 

We gebruiken de onafhankelijke toetsen van Cito leerling in beeld. We meten twee keer per jaar de resultaten en bekijken deze op het gebied van de leerling, de groep en de school. We vinden het belangrijk dat de leerlingen groeien binnen hun eigen bandbreedte. Als er naar verwachting onvoldoende groei is gaan we analyseren waar dit door zou kunnen komen en een plan maken om meer groei te genereren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe bepaalt een school het advies?

Om het voorlopig advies te bepalen, kijken scholen naar testuitslagen van het leerlingvolgsysteem (LOVS)

Werkhouding, motivatie en gedrag tellen mee voor schooladvies. Het basisschooladvies is niet alleen gebaseerd op toetsuitslagen. De sociaal emotionele ontwikkeling, motivatie en gedrag wegen ook mee. Dit worden ook wel de 'zachte gegevens' over de leerling genoemd.

Ook nemen we in groep 8 de NIO af. Met de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) test je de intelligentie én potentie van de leerling. Zo onderbouw je mede het (pre)advies voor het juiste niveau van voortgezet onderwijs, van praktijkonderwijs tot en met vwo.

Hoe bindend is het schooladvies?

Alhoewel het schooladvies leidend is, is het niet bindend. Dit houdt in dat middelbare scholen zich niet aan het schooladvies hoeven te houden. Het kan zijn dat middelbare scholen in de buurt openstaan voor aanvullende informatie. Temeer omdat middelbare scholen vaak gemengde brugklassen aanbieden.

De school stelt het advies bij naar het niveau dat uit de doorstroomtoets komt (bijstelling van het schooladvies). Alleen als de school de bijstelling niet in het belang van de leerling vindt, dan kan de school besluiten dat het schooladvies blijft zoals het was. 

Bovenstaande is altijd in overleg met ouders/verzorgers.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op CBS ’t Groeipunt vinden we het belangrijk dat elk kind tot bloei komt! Bloeien betekent voor ons dat elk kind bij ons op school datgene wat het aan mogelijkheden in zich heeft, zo optimaal mogelijk ontwikkelt. 

We zijn een Christelijke basisschool en we geloven dat ieder kind door God is gemaakt en bedoeld is om zich uit te vouwen en dus te bloeien. Ieder kind heeft talenten en gaven ontvangen. Als school willen we zó samen werken, leren en leven, dat we alles wat we in ons hebben, toepassen en inzetten.  

Om datgene wat kinderen in zich hebben te ontwikkelen, hebben ze de zekerheid nodig dat ze er niet alleen voor staan, dat ze in een veilige sfeer en samen met anderen kunnen leren, van en met elkaar.  We vinden het belangrijk om daarbij duidelijkheid, structuur en regelmaat aan te bieden. Een goede sfeer en duidelijke regels zijn belangrijk om een veilig en goed schoolklimaat te creëren.

We werken preventief met verschillende programma’s aan een veilig schoolklimaat en aan het zelfbewustzijn van de kinderen. Ook spreken we heldere en positieve gedragsverwachtingen uit naar de kinderen om de omgang met elkaar duidelijk en transparant te maken.  De methodes die we gebruiken zijn Rots en Water en PBS. 

Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Dingen die goed werken, worden vastgelegd en geïntegreerd in PBS.

Wat is Rots en Water?

Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • vertrouwen en veiligheid
  • duidelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven