<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 gebruiken we de methode Piramide.
Piramide is holistisch, wat betekent dat de methode geen lessen heeft die enkel taal of rekenen bevatten. Je richt een rijke leeromgeving in en als de kinderen spelen, komen ze bijvoorbeeld in de huishoek in aanraking met doelen van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal en rekenen. Leerlingen zijn bezig op verschillende ontwikkelingsgebieden. Voor de groepsactiviteiten in de kring is dit ook zo. Omdat het holistisch is, is het moeilijk om per ontwikkelingsgebied aan te geven hoeveel uur aan taal of rekenen wordt besteed. Ook in de speelwerktijd zit immers taal, rekenen enzovoort.
We besteden op school veel onderwijstijd aan de basisvaardigheden. Rekenen en taal en lezen. Onder lezen valt het dagelijkse voorlezen in de groepen 1 t/m 8 minimaal 30 minuten. Het zelfstandige lezen vanaf groep 4 dagelijks ook 30 minuten. Daarnaast het technische lezen en het lezen van teksten met aandacht voor het begrijpen. Hiervoor gebruiken we rijke teksten.
Op cbs 't Groeipunt bekijken we naar het kind. Elk kind mag bij ons tot bloei komen. Onze kracht zit in de ongelijke behandeling van kinderen, waardoor er gelijkheid ontstaat.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
D.m.v. het organiseren van SOT's.
De zogenaamde overleggen met het schoolondersteuningsteam en ouders vinden regelmatig plaats. Dat doen we al relatief snel en niet pas als er al complexe zorgen zijn. De ervaring leert dat wanneer er snel overleggen in SOT's plaatsvinden, de samenwerking met derden en deskundigen en ouders/verzorgers grotere zorgen voorkomen kunnen worden.
We bekijken en beschrijven wat de behoeften zijn van de leerling. Dat evalueren we regelmatig zodat we op tijd kunnen handelen waar nodig.
Onze school zit in De Brede School Kadans. In dit gebouw zit ook kinderopvang en voor- en naschoolse opvang Humankind (De Klimboom). We werken met hen samen.
Daarnaast werken we met alle andere voor-en naschoolse opvang samen vanuit de gemeente Twenterand en maken we geen onderscheid.