Soms vinden op school gebeurtenissen plaats waar ouders, leerlingen of leerkrachten problemen mee hebben. Voor ingrijpende zaken hebben wij een klachtenregeling/ klachtencommissie, maar gelukkig hoeft het vaak niet zover te komen. De belangrijkste tip aan ouders of leerkrachten die te maken hebben met klachten op school is: probeer begrip op te brengen voor de ander. We moeten er vanuit gaan dat iedereen het beste wil voor het kind. Communicatie is het sleutelwoord. Leerkrachten hebben veel leerlingen in de klas en kunnen niet altijd alles overzien. Wachten in de hoop dat het vanzelf beter wordt, is niet verstandig. De meeste problemen gaan niet vanzelf over. Het voordeel van snel actie ondernemen is dat de situatie niet onnodig uit de hand loopt.
Procedure bij klachten
Spreek de juiste persoon aan U kunt u klacht het beste bespreken met de persoon om wie het gaat. Vaak zal dat de leerkrachten of Intern Begeleider of directeur zijn. Neem de tijd als u heeft besloten dat u een probleem wilt bespreken, heeft u misschien de neiging meteen actie te ondernemen. U zou het liefst ’s ochtends voor het begin van de lessen de leerkracht willen aanspreken, maar dat kan niet altijd. Een rustig gesprek waarin iedereen de tijd heeft om zijn standpunt toe te lichten, heeft meer kans van slagen. Voer een gesprek over een klacht dus niet even tussendoor en zeker niet telefonisch. Maak een afspraak en wij maken graag tijd voor u.
Wees duidelijk Zowel u als ouders als de leerkracht willen het beste voor het kind. Als u de indruk heeft dat het op school niet krijgt wat het nodig is, raakt u dat persoonlijk. Hoe moeilijk het ook is, het is beter als u probeert te voorkomen dat u tijdens een gesprek emotioneel wordt. Vindt u het lastig om rustig te blijven, zet dan voor het gesprek alvast de problemen op papier.
Bedenk een oplossing De meeste ouders hebben zelf suggesties hoe een probleem kan worden opgelost. Het is handig als u daar voorafgaand aan het gesprek al over nadenkt. Een gesprek verloopt beter als beide partijen, dus ouder(s) en leerkracht, al hebben bedacht wat er aan het probleem te doen is. U moet samen een oplossing vinden waar u beiden achter staat.
Leg afspraken vast Een gesprek kan goed verlopen, maar als de afspraken niet voor iedereen duidelijk zijn, ontstaan er misverstanden. Het is daarom belangrijk dat na afloop van het gesprek de gemaakte afspraken worden vastgelegd op papier. Om er helemaal zeker van te zijn dat er geen twijfel ontstaat over de afspraken kunnen beide partijen ze ondertekenen.
Klachtenprocedure
Als er klachten zijn, dan behoren deze in eerste instantie volgens bovenstaand stappenplan besproken te worden. Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan kunt u bij de directeur terecht. Vervolgens is er dan nog het Bestuur. Mocht u deze weg niet willen of kunnen bewandelen, vanwege de aard van de klachten B.V. geweld of seksuele intimidatie, dan is er:-op schoolniveau: de vertrouwenspersoon (zie verderop) of -op bovenschools niveau: ·de klachtencommissie van de Vereniging. Deze kan u eventueel doorverwijzen of formuleert de klacht schriftelijk en stuurt deze, nadat de "klager" het er mee eens is, naar de landelijke klachtencommissie.
Geen vertrouwen
We streven ernaar dat zoveel mogelijk klachten op schoolniveau opgelost worden. Maar het kan gebeuren dat de “klager” hier absoluut geen vertrouwen in heeft of dat de ernst van de klacht zo groot is dat de klager zich tot de Landelijke klachtencommissie wil richten. (Tel. 070-3861697) De consequentie van een gang naar de klachtencommissie is dat de “aangeklaagde” het recht heeft om alle relevante stukken en/of brieven in te zien. De klachtencommissie spreekt overigens geen recht. Zij brengt advies uit aan het schoolbestuur. Uiteindelijk moet het schoolbestuur tot handelen overgaan. De procedure klachtenregeling ligt ter inzage op school.
Vertrouwenspersoon
Onze school heeft een interne vertrouwenspersoon, maar er is ook een externe vertrouwenspersoon binnen PCBO Vroomshoop (zie hieronder de gegevens). De vertrouwenspersoon fungeert als eerste aanspreekpunt voor alle klachten die te maken hebben met ongewenst gedrag, machtsmisbruik of communicatie op school. Naast het begeleiden van klagers, wordt van de vertrouwenspersoon ook verwacht dat hij/zij gevraagd en ongevraagd beleidsadviezen geeft aan de directeur en het bevoegd gezag. De vertrouwenspersoon vervult een spilfunctie als het om sociale veiligheid gaat. Voor contact gegevens verwijzen we graag naar onze schoolgids op de website van de school.