Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerlingen van onze school doen vanaf groep 3 mee aan verschillende DIA toetsen. De uitslagen van de toetsen worden gebruikt om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling.
Daarnaast wordt vanaf leerjaar 4 de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) jaarlijks afgenomen. Hiermee wordt de leerpotentie per leerling in beeld gebracht. De leerpotentie, methodetoetsen en de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen van DIA worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken of de leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod of dat er aanpassingen moeten worden gedaan in het onderwijsaanbod, zodat alles uit de leerling gehaald kan worden. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstelling vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd.
Schooladviezen geeft De Bron op grond van resultaten van het leerlingvolgsysteem (DIA) in combinatie met de NSCCT, NIO, methodetoetsen en gegevens Eindtoets Basisonderwijs. Daarnaast zijn werkhouding en motivatie ook belangrijk als het gaat om schooladvies. De Bron kiest voor een kansrijk advies in overleg met alle betrokkenen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Bron. Een prachtige naam. Niet alleen kort en krachtig, maar ook een naam met betekenis. De bron is van oudsher een plaats waar mensen elkaar ontmoeten. Bij de bron werd, en in veel landen is dat nog zo, het leven van alledag gedeeld. Een plaats waar mensen betrokken zijn op elkaar. Mensen wisselen er nieuws uit en verdiepen en verrijken er hun leven. Dat is wat er op school ook gebeurt. In de ontmoeting tussen mensen krijgt het leven kleur en diepgang. Wij gaan uit van kwaliteiten van kinderen en spreken gedragsverwachtingen uit voor een positief en veilig klimaat.
In de regel bezoekt de inspectie de school 1 x per 4 jaar. Wanneer de inspectie tevreden is ontvangt de school een basisarrangement. Dit arrangement geldt steeds voor één jaar en betekent dat de inspectie zich geen zorgen maakt over de onderwijskwaliteit op de school. Jaarlijks voert de inspectie ook het gesprek met het bestuur om te bepalen of het basisarrangement nog geldig is. Onze school heeft ook dit schooljaar weer een basisarrangement van de inspectie ontvangen.