Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Bron werken wij volgens de principes van Handelings gericht werken. Bij deze manier van onderwijs zijn de onderwijsbehoeften van elk kind erg belangrijk. De leerkracht heeft als taak om voor elk kind te bepalen welke vorm van aandacht het kind nodig heeft. Ook moet de leerkracht lesstof aanbieden die uitdagend is en past bij de naaste ontwikkeling van de leerling. Dat er voor elk leerling apart lesstof moet worden gezocht en wordt aangeboden is organisatorisch niet haalbaar. Daarom worden kinderen met hetzelfde niveau, geclusterd in een niveaugroep. We gaan uit van 3 niveaugroepen per leerjaar. De vakken rekenen, taal, lezen en schrijven zijn basisvaardigheden. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Daarom leggen we op deze vakken de nadruk.
Wij hanteren de methode Schatkist. Dit is een doelgerichte methode en werkt aan de brede ontwikkeling van kleuters (groep 1 en 2). Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod. Ook maken de kleuters kennis met belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, creatief handelen en probleemoplossend denken. Wij staan voor verwonderen en ontdekken in een rijke omgeving, waarin kleuters vooral nog kleuter mogen zijn. Spelenderwijs leren zij de wereld om zich heen begrijpen.
Leesschool
Leren begint bij lezen. Wij hebben een eigen bibliotheek waar kinderen elke donderdagmiddag boeken kunnen lenen. De gevarieerde collectie jeugdboeken zorgt voor verrijking van het leesonderwijs. De collectie wordt regelmatig aangevuld en bijgesteld. Daarbij worden zoveel mogelijk ouders betrokken bij de leesactiviteiten van hun kinderen. Elke leerkracht besteedt structureel aandacht aan vrij lezen, voorlezen en praten over boeken. Leerkrachten gebruiken effectieve werkvormen om leesplezier te stimuleren. We werken als school veel samen met de bibliotheek Vriezenveen. Het doel van deze samenwerking is te zorgen voor een prettig en stimulerend leesklimaat binnen de school, waardoor kinderen meer gaan lezen, zowel op school als thuis. Het plaatsen van de bibliotheek in de school zelf zorgt voor leesbevordering op de basisschool en bovendien voor betere schoolresultaten van de leerlingen.
De missie:
De missie van de Bron sluit aan bij die van het SWV Twente Noord. De Bron biedt passend basisonderwijs zodat dit onderwijs en de begeleiding van kinderen zo snel, zo normaal, zo dichtbij en zo goed mogelijk wordt georganiseerd. De school volgt hier de afspraken, zoals die in SWV Twente Noord zijn gemaakt. Binnen het SWV werken leerkrachten, interne begeleiders, directeuren, bestuurders en vele anderen in overleg met ouders aan één centrale opdracht: “Het onderwijs wordt zo gegeven, dat alle leerlingen een zo hoog mogelijk ontwikkelperspectief geboden wordt en een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.”De visie: De Bron maakt dit mogelijk door:
-De afspraken rondom basiszorg en kwaliteitszorg volgens de eisen van de inspectie planmatig toe te passen;
-De uitgangspunten volgens Handelingsgericht Werken (HGW) in de praktijk te brengen;
-Zo vroeg mogelijk de deskundigheid van ondersteuners in het SWV in te schakelen om voor iedere leerling een onderwijsarrangement op
maat mogelijk te maken.