Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden besproken in het rapportgesprek. Na het 1e rapport zijn er twee avonden waarop ouders en leerkrachten de vorderingen van de kinderen bespreken. Alle ouders worden dan verwacht op dit gesprek. Na het 2e rapport is het rapportgesprek facultatief: de facultatieve oudergesprekken. Twee keer per jaar zijn facultatieve gesprekken gepland. Die gesprekken vinden plaats op verzoek van ouders of leerkracht.
Schooladviezen worden jaarlijks besproken en geëvalueerd met het voortgezet onderwijs. We proberen als school een zo passend mogelijk advies te geven gebaseerd op observaties van de leerkrachten, resultaten op o.a. toetsen en werkhouding van de kinderen
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen ontwikkelen zich niet alleen op school, maar ook thuis, op straat, tijdens het spelen en in clubverband. Sociaal-emotionele vorming vindt plaats in steeds opeenvolgende situaties waarin kinderen ervaringen opdoen in relaties met anderen. Kinderen komen hierbij voortdurend in situaties die om een oplossing vragen. In de leergang Trefwoord, regels van de pauw en tijdens de gedragslessen uit B6-4all worden situaties gecreëerd waarin de leerlingen uitgedaagd worden zelf oplossingen te vinden in sociaal moeilijke situaties. Door het regelmatig inzetten van de gedragslessen, neemt het regel overtredend gedrag af en wordt de sfeer positief beïnvloed.
Een goed pedagogisch klimaat heeft een grote invloed op het welzijn en schoolbeleving van de leerlingen, dit zal zich ook zeker vertalen naar de leerresultaten.
Het laatste inspectiebezoek is alweer een aantal jaren geleden. De ontwikkelingen in onderwijsland hebben niet stil gestaan en wij als school ook zeker niet.
Vernieuwingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd:
- Engels vanaf groep 1/2
- onderzoekend en ontwerpend leren voor groep 1 t/m 8
- digitaal verwerken
- schoolbibliotheek
- peutergroep binnen de school
- plusklas
- verbreden van het onderwijsaanbod in groep 1/2 middels onderbouwd