Sint Annaschool

Sint Cornelisstraat 14 5827 AL Vortum-Mullem

Schoolfoto van Sint Annaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze belangrijkste taak is ervoor te zorgen, dat de kinderen zich zo goed mogelijk ontwikkelen.Daarvoor is het noodzakelijk dat de vorderingen van de leerlingen goed bijgehouden worden. Dat doen we door middel van observaties, toetsen uit de methoden, landelijke (IEP) toetsen en de dagelijkse beoordeling van het gemaakte werk. Alle nieuwe 4-jarigen brengen wij zo goed mogelijk in kaart door een intakegesprek met de ouders te voeren, gerichte werkjes met het kind en observaties in te zetten, zodat het onderwijs zo goed mogelijk afgestemd kan worden op de leerbehoefte van het kind.

In de onderbouw en middenbouw worden kinderen tijdens schooltijden geobserveerd en maken de kinderen toetsjes in de klas, dit gebeurt veel spelenderwijs zonder dat er nadruk ligt op de toets. In de bovenbouw zijn de toetsen wat nadrukkelijker aanwezig en krijgen de kinderen soms ook specifiek de opdracht om voor een toetsen te leren.

De leerkracht kijkt naar de diverse ontwikkelingsgebieden en voert kindgesprekken met de leerlingen over hun resultaten, over wat ze nog lastig vinden en wat ze graag zouden willen leren. Zo vormt de leerkracht een compleet beeld van de ontwikkeling en kan bij het plannen van de activiteiten aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Deze bevindingen zijn tevens de basis voor het rapport. Alle toetsresultaten, verslagen van leerlingbesprekingen en handelingsplannen worden centraal bewaard in het leerlingvolgsysteem ParnasSys, waarbij van elke leerling een leerlingdossier wordt aangelegd. Alle gegevens van bovengenoemde observaties en toetsen worden daarin bewaard.

Er zijn 3 gespreksrondes:

  • In oktober willen we graag alle ouders en kinderen spreken; dit gesprek gaat voornamelijk over het welbevinden
  • In februari/ maart zijn er gesprekken n.a.v. het IEP (en eventueel school-) rapport.
  • In juni/juli zijn er gesprekken n.a.v. het school- én IEP rapport.

De ouder-kind gesprekken in februari/maart en juni/juli zijn facultatief. Dit betekent dat u naar behoefte wel of niet inschrijft. Indien de leerkracht u graag wil spreken, dan krijgt u daar een specifieke uitnodiging voor. U bent als ouders altijd welkom op deze facultatieve gesprekken. De uitnodiging en inschrijving voor de gesprekken verloopt via Parro. Tussentijds kunt u natuurlijk ook altijd een afspraak maken voor een gesprek.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De ouders en de kinderen van groep 8 krijgen in oktober bij de startgesprekken het voorlopige advies. Dit wordt eerst met de kinderen besproken. Dit advies wordt gebaseerd op de cognitieve ontwikkeling van de afgelopen jaren en de  sociaal-emotionele ontwikkeling, concentratie, werkhouding en doorzettingsvermogen. De leerkrachten komen in overleg met de manager onderwijs gezamenlijk tot het advies. Op 6 en 7 februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Op papier of digitaal is een keuze. In week 8 zijn de kind-oudergesprekken over het definitieve advies. Het aanmelden bij het Voortgezet Onderwijs is op dinsdag 26 maart. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Het pedagogische klimaat staat gedurende het hele schooljaar centraal, met specifiek de gouden weken (start schooljaar) en de zilveren weken (start nieuw kalenderjaar). In de Gouden Weken staat groepsvorming en het pedagogische klimaat centraal. Daarnaast besteden we ook vanuit de methode Jeelo aandacht aan het pedagogische klimaat en sociale vaardigheden per thema.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en vertrouwen
  • Rekening houden met elkaar
  • Openheid en eerlijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven