Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onderbouw (groep 1,2)
In groep 1-2 zijn de activiteiten voor de kinderen in grote lijnen te vatten onder:
- taal- en rekenactiviteiten
- werken met ontwikkelings- en constructiemateriaal
- bewegingsactiviteiten, expressieactiviteiten en spel
- activiteiten gericht op sociaal emotionele ontwikkeling
- activiteiten gericht op maatschappelijke ontwikkeling
De activiteiten en werkjes zijn gericht op het uitdagen en stimuleren van ontwikkeling.
Om een succesvol door te kunnen stromen naar de leerstof van groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. In groep 1 en 2 word gewerkt aan leervoorwaarden: het oefenen van onderdelen, die vooraf gaan aan leren lezen, schrijven en rekenen. De kinderen die toe zijn aan de leerstof van groep 3 starten met de leerlijnen aanvankelijk technisch lezen en basisbewerkingen van rekenen.
Op onze school krijgen de kinderen onderwijs in bouwen:
Onderbouw (leerjaar 1 en 2) Middenbouw (leerjaar 3-4-5) en bovenbouw (leerjaar 6-7-8)
Doelen en leerlijnen zijn leidend voor ons onderwijs, in plaats van alleen de lessen uit de methodes te volgen.
We gebruiken de lessen uit de methodes om de leerdoelen te bereiken. We maken gebruik van de volgende onderwijsmethodes:
- Aanvankelijk lezen - Veilig Leren lezen
- Technisch lezen - Jeelo
- Begrijpend lezen - Jeelo
- Taal - Staal
- Spelling - Staal
- Rekenen en Wiskunde - Getal in ruimte junior en Gynzy
- Engels - Take it easy
Alle overige vakgebieden krijgen een plaats in ons thematisch onderwijs en hiervoor wordt Jeelo gebruikt om de activiteiten vorm te geven.
De roosters van onze bouwen zijn op elkaar afgestemd zodat we groepsdoorbrekend kunnen werken. Ook is het op deze manier geen probleem wanneer een kind bijvoorbeeld de lesstof van een bepaald vak van een groep hoger of lager volgt.
Alle leerlingen hebben de beschikking over een Chromebook of tablet. Zij hebben toegang tot digitale oefen- en verwerkingsprogramma’s, deze worden dagelijks ingezet. Overal wordt gebruik gemaakt van een Smartboard. Er wordt door de leerkrachten steeds een bewuste keuze gemaakt tussen leerstof die digitaal aangeboden/verwerkt wordt en leerstof waarbij dat mondeling of schriftelijk gebeurt.
Basisschool St. Anna is een school met ongeveer 40 leerlingen. Deze zijn verdeeld over 3 bouwen. Onze leerlingen komen grotendeels uit het dorp Vortum-Mullem. Onze school werkt vanuit een katholieke grondslag en heeft oog voor andere levensbeschouwingen en geloofsopvattingen. Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. Van ouders, die hun kind op onze school plaatsen, verwachten we dat ze zich in onze uitgangspunten kunnen vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven nauw samenwerken binnen onze stichting en blijven de ondersteuning vanuit de managers leerlingenzorg goed inzetten. Daarnaast behouden we de extra ondersteuning vanuit de NPO-gelden en blijven we werken met een onderwijsassistent. Zo kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden als dit nodig is.
We streven er daarnaast naar om de samenwerking met het samenwerkingsverband te intensiveren om zo passende hulp te vinden voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.