Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs in de eerste twee leerjaren wordt mede vormgegeven door het leerlingvolgsysteem Kijk!. Aan de hand van leerlijnen uit Kijk! worden activiteiten op het gebied van rekenen, taal en sociale redzaamheid verbonden aan een thema. Door middel van spel staat in de gehele periode alles met elkaar in verbinding. De leerlingen werken met groepsdoelen en ook met individuele leerdoelen. Daarbij houden we oog voor de ontwikkelingsfase(n) van elk kind.
De onderwijstijd is opgebouwd aan de hand van gerenommeerde lesmethodes. In de ochtend vinden voornamelijk instructies plaats op het gebied van rekenen, taal en lezen. Tijdens de ochtendpauze is er aandacht voor sociale redzaamheid of voor gesprekken die onder burgerschap vallen. Dit kan bijv. naar aanleiding zijn van nieuws van de dag of het jeugdjournaal. In de middag besteden we aandacht aan de vakken wereldoriëntatie, creativiteit of expressie. Deze komen methodisch of thematisch aan de orde.
De school biedt aan de volgende doelgroepen onderwijs aan:
- Alle leerlingen die geen specifieke extra ondersteuning nodig hebben.
- Leerlingen die uitvallen op dyslexie.
- We hebben ervaring met leerlingen die fysieke, motorische of medische problemen hebben.
- Leerlingen die in een heterogene (combigroep) goed zelfstandig kunnen werken.
- Leerlingen waar de (cognitieve) mogelijkheden voldoende zijn om zich de leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te kunnen maken.
- Leerlingen die het welzijn en de voortgang van andere leerlingen niet verstoren.
We hebben daarvoor de volgende faciliteiten:
- Leerkrachten besteden veel aandacht aan de instructie en geven les volgens het model directe instructie.
- De leerlingen die meer instructie nodig hebben zitten in de instructiegroep en krijgen verlengde instructie en geleide in-oefening met de leerkracht, veelal aan de instructietafel.
- Leerlingen die meer aan kunnen dan gemiddeld gaan a.d.h.v. een korte instructie zelfstandig aan het werk.
- We volgen het protocol Dyslexie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Momenteel zijn er geen verdere ambities om het ondersteuningsaanbod uit te breiden.
Basisschool Op Weg werkt samen met twee vaste partijen.
Stap voor Stap: Peuteropvang, aanwezig in het gebouw van de school.
Stap voor Stap: Kinderdagverblijf en BSO, tegenover de school in de Stuik.