De Dorpsschool

Kerkstraat 17 a 7251 BC Vorden

Schoolfoto van De Dorpsschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2017-2018 maken we gebruik van de door de onderwijsinspectie genormeerde Eindtoets Route 8. 

Route 8 is een adaptieve toets; de toets schakelt automatisch op en af in moeilijkheidsgraad, afhankelijk van het aantal goede en foute antwoorden. Zo kan een kind nooit worden onder- of overvraagd. 

Wat opvalt is dat de resultaten op de Eindtoets, zowel bij Cito als bij Route 8, fluctueren. Het ene jaar behalen we een ruim tot zeer ruime voldoende, het andere jaar een onvoldoende. De onderwijsinspectie erkent op haar site dat de resultaten op kleine scholen vaak onder druk staan, doordat minder kinderen meetellen in het gemiddelde. In een jaar waarin meer kinderen een praktisch gerichte vorm van onderwijs scoren, zijn er minder kinderen om het gemiddelde op te halen. We streven ernaar uit elk kind het maximale te halen, passend bij het kind en zijn/haar ontwikkeling.

Jaarlijks worden de resultaten in een overleg tussen leerkrachten, de intern begeleider en de directeur geanalyseerd. Op basis van deze gegevens wordt een ontwikkelplan geschreven. Twee keer per jaar wordt dit plan geëvalueerd en wanneer nodig bijgesteld.

De totale score van de Eindtoets 2020-2021 en 2021-2022 op de Dorpsschool ligt boven het landelijk gemiddelde in vergelijking met de scholen die Route 8 afnemen. Met betrekking tot taal scoorden we veel hoger dan het landelijk gemiddelde. Met betrekking tot rekenen scoorden we onder het landelijk gemiddelde.

De totale score van de Eindtoets 2022-2023 op de Dorpsschool ligt net onder het landelijk gemiddelde in vergelijking met de scholen die route 8 afnemen. Met betrekking tot taal scoorden we boven het landelijk gemiddelde. Met betrekking tot rekenen scoorden we onder het landelijk gemiddelde.

We onderzoeken in dit kader de implementatie van de nieuwe rekenmethode en krijgen externe gespecialiseerde begeleiding om de opbrengsten van ons rekenonderwijs te verhogen. Hiermee verwachten we in het nieuwe jaar weer voor beide aandachtsgebieden voldoende te scoren. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 kiezen we voor een andere toets, nl de doorstroomtoets van Iep. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door goed te observeren tijdens de lessen in de klas en daarnaast gebruik te maken van de gegevens die methode gebonden, niet-methode gebonden toetsen of observatie-instrumenten ons geven, krijgen wij inzicht in de ontwikkeling van het kind.

We volgende de leerlingen o.a in hun ontwikkeling met een leerlingvolgsysteem, we hebben in het schooljaar 2023-2024 gekozen voor Iep. De gegevens houden wij bij in het digitale leerlingendossier in Parnassys. Een aantal keren per jaar toetsen we alle leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 met deze landelijk genormeerde toetsen op de volgende onderdelen:   

  • Drie minuten toets - lezen (groep 3 t/m 6);
  • AVI – lezen (groep 3 t/m 8);
  • Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8);
  • Spelling (groep 3 t/m 8);
  • Rekenen/wiskunde (groep 3 t/m 8)  

Op sociaal emotioneel gebied maken we gebruik van het volgsysteem van de Kanjertraining. In verband met de privacy verstrekken we geen groepsoverzichten aan ouders of derden. De resultaten van de toetsing kunnen niet alleen gevolgen hebben voor de aanpak van het individuele kind maar ook voor de werkwijze in de klas. Een andere wijze van aanbieden bijvoorbeeld of zelfs de aanschaf van een geheel nieuwe methode. Ook kan de toets zelf als weinig zinvol worden ervaren en daardoor overbodig blijken te zijn. Het geheel van toetsen zoals dat nu bestaat, is voor ons dan ook zeker geen vaststaand gegeven. Het toetsrooster zal daarom jaarlijks worden aangepast. In groep 8 wordt er sinds het schooljaar 2023-2024 gebruik gemaakt van de doorstroomtoets Iep. Dit is een adaptieve digitale doorstroomtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er een nieuwe wet en wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Deze toets is inhoudelijk hetzelfde, maar het toetsmoment wordt naar voren gehaald. Door deze wijziging gaan we onze adviesprocedure aanpassen. Dit begint met het pré-advies in groep 7. De nieuwe wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basisonderwijs naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen voor de procedure in groep 8 (2023-2024):

· De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

· Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets. Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

Wat is van belang bij het bepalen van de adviezen? We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies in ieder geval de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8. De resultaten bij rekenen/wiskunde en begrijpend lezen zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs. We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en dergelijke op meerjarige observaties. We verzamelen bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften adequate aanvullende informatie om het advies vast te stellen en te onderbouwen. Naast ervaring en vaardigheid in het interpreteren van gegevens, speelt ook de kennis van het voortgezet onderwijs een belangrijke rol bij het geven van het advies. Deze kennis wordt vergaard en onderhouden door contacten met functionarissen uit het voortgezet onderwijs en door het bijwonen van voorlichtingsbijeenkomsten die door het voortgezet onderwijs worden georganiseerd. Ook het bezoeken van open dagen kan zorgen voor voldoende kennis van het VO in onze omgeving. Bij het advies zijn binnen de schoolorganisatie de volgende personen betrokken: Leerkrachten groep 7, leerkrachten groep 8, IB en directie. Het advies wordt door deze personen samengesteld en bekrachtigd door de directie. Hierdoor wordt het advies een schooladvies en is breed gedragen. De directeur draagt altijd de eindverantwoordelijkheid voor het advies. Het definitief advies volgt na de Doorstroomtoets. Voor 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Is het advies van de doorstroomtoets hoger, dan stelt de school het advies bij naar boven. Indien het doorstroomadvies lager is dan het schooladvies dan blijft dit advies staan. Scholen gaan dus in principe mee met het doorstroomadvies. Als het advies niet wordt aangepast wordt dit met motiverende redenen worden vermeld in het LAS van de school (Parnassys).Het definitieve advies wordt dus na de doorstroomtoets gegeven. Dit kan een bevestiging zijn van het schooladvies of een ophoging van het advies (In overleg met Team, ouders en leerling).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze openbare identiteit vinden we het belangrijk dat de kinderen elkaar accepteren en een sociale houding ontwikkelen die getuigt van respect voor elkaars persoonlijkheid en achtergrond. Hierdoor is het mogelijk om samen te leven en te werken. 

De Dorpsschool is een gecertificeerde Kanjerschool, gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen bij de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden. De leerkrachten hebben de Kanjertraining gevolgd en mogen de Kanjerlessen op school geven. In principe volgen alle nieuwe teamleden de Kanjertraining binnen de eerste twee jaar van het dienstverband. 

De Kanjerlessen zijn praktisch, effectief en duidelijk. Ze helpen kinderen met het maken van een gedragskeuze. De lessen zijn positief van aard en oplossingsgericht voor kinderen, leerkrachten én ouders. Het effect van de Kanjerlessen is dat ieder kind, iedere leerkracht en iedere ouder op De Dorpsschool zichzelf kan zijn. Iedereen wordt gehoord en gezien. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • betrokken
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2019 de onderwijsinspecteur, dhr. A. Reijnen, een bezoek aan de Dorpsschool voor een beknopt onderzoek m.b.t. het didactisch handelen in relatie tot onze ambities. Dhr. Reijnen concludeerde dat het onderwijs op de bekeken punten in orde is. Hij heeft een rustige school ervaren, waarin een prettige sfeer hangt. 

Het laatste uitgebreide schoolbezoek door de onderwijsinspecteur dateert van 2012. In dat jaar kregen we het basistoezicht, welke vergeleken kan worden met een voldoende oordeel.

In 2021-2022 heeft de onderwijsinspectie het vierjaarlijksonderzoek uitgevoerd binnen Stichting IJsselgraaf. Zowel het bestuur als 4 van onze 15 scholen zijn bezocht en voldoende bevonden. 

Terug naar boven