Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering
Voor de formatie van groepen zijn we afhankelijk van het aantal aanmeldingen per jaar. Het leerlingaantal van De Dorpsschool is in de afgelopen drie jaar, ondanks teruglopende prognosegegevens van de gemeente Bronckhorst, gegroeid.
In het schooljaar 2023-2024 werken we met 5 groepen: 1-2, 3-4, 4-5,6-7 en 8. We streven er zoveel mogelijk naar om een aantal jaar dezelfde leerkracht(en) voor een groep te behouden. We vinden dit belangrijk omdat de leerkrachten de leerstof en de leerlingen zo beter leren kennen en daardoor het beste uit ieder kind kunnen halen.
In groep 1-2 wordt veel aandacht gegeven aan de sociaal-emotionele-, de motorische ontwikkeling en aan voorwaarden om te leren lezen, rekenen en schrijven. De leerkracht maakt daarbij gebruik van de methode Lijn 3, de Kanjertraining en Onderbouwd.
De kinderen van groep 1-2 en 3-4 zijn op vrijdagmiddag vrij.
De Inspectie van het Onderwijs let erop dat kinderen voldoende uren onderwijs krijgen.
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7520 uur les krijgen, verdeeld over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3760 uur. De 240 uur die overblijven kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag.
De Dorpsschool biedt openbaar, passend daltononderwijs aan 120 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Alle kinderen zijn waar mogelijk welkom op De Dorpsschool. Waar nodig passen we het onderwijs aan op de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders zijn hier altijd nauw bij betrokken.
De Dorpsschool heeft een ambitieus team die gaat voor ieder kind!
In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP toegevoegd als bijlage) van De Dorpsschool staat beschreven hoe we dat doen en waarin we ons als team ontwikkelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Dorpsschool vinden we het belangrijk dat een kind mag zijn wie hij/zij is. Dit betekent dat we goed kijken wat een kind nodig heeft en waar het mogelijk extra ondersteuning behoeft. Daar waar expertise binnen het team niet aanwezig is, mag je verwachten dat we ons best zullen doen om expertise binnen de school te halen, zodat het kind een passende plek heeft binnen onze school. Soms ervaren we echter grenzen binnen onze basisondersteuning. We zullen dan samen in gesprek gaan welk passend aanbod een kind nodig heeft en hoe/waar dit gerealiseerd kan worden.
Binnen de Dorpsschool is speel-/leergroep Ot en Sien gevestigd, als onderdeel van kinderopvang Avonturijn. De peuteropvang biedt uw peuter een goede voorbereiding op de basisschool. Vanuit de methode Startblokken gaan de leidsters van Avonturijn met de kinderen spelenderwijs op ontdekkingstocht. Iedere ochtend is Ot en Sien geopend van half negen tot half 1.
Avonturijn biedt ook voorschoolse- en buitenschoolse opvang aan binnen De Dorpsschool. De buitenschoolse opvang, genaamd Vesta, staat bekend om haar avonturen. Avonturijn is zeer actief en biedt spannende en uitdagende activiteiten aan waar uw kind zelf uit kan kiezen. Sporten, lekker vies worden buiten, schilderen, bakken? Het kan allemaal! Maar even lekker niets doen en je terugtrekken met een boek, kan natuurlijk ook. Op dit moment is de buitenschoolse opvang geopend op de maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagmiddag. Voor verdere informatie kunt u altijd bij de pedagogische medewerkers terecht, of bij het hoofdkantoor van Avonturijn in Ruurlo (tel. 0573-760200) of bezoek eens de website: www.avonturijn.nl.
Als een VVE leerling op De Dorpsschool wordt aangemeld, overlegt de intern begeleider met de ouders, het personeel van de kinderopvang en de leerkracht van groep 1-2. Bekeken wordt welke ondersteuningsbehoefte het kind heeft en wat De Dorpsschool daarin kan bieden. Waar het aanbod niet toereikend is, wordt, in overleg met alle partijen, gezocht naar een passende oplossing, zodat het kind vanaf 4 jaar succesvol kan starten.