Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We monitoren de resultaten op verschillende manieren. Dit gebeurt door observaties, methodetoetsen en citotoetsen. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd en zijn samen met de overige data richtinggevend bij het evalueren en opstellen van groeps- en handelingsplannen.
In groep 7 wordt samen met ouders gekeken naar het voorlopige schooladvies voor leerlingen. De school stelt dit advies op basis van verschillende factoren: de leerresultaten, de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het advies wordt altijd bepaald in overleg tussen de directeur, de intern begeleider en de leerkrachten van groep 7 en 8.
In groep 8 ontvangen leerlingen in januari een voorlopig schooladvies. In februari maken ze de doorstroomtoets. Als deze toets een hoger advies oplevert, zal de school het advies aanpassen (maar nooit naar beneden). In uitzonderlijke gevallen kan er, na overleg met de ouders, besloten worden om het advies niet aan te passen. De school zal altijd verantwoording afleggen voor deze beslissing.
Bij alle gesprekken en adviezen staat het uitgangspunt van kansrijk adviseren centraal.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een Veilig Pedagogisch Klimaat
Bij De Hoge Voorde zorgen we samen met kinderen en leerkrachten voor een veilig en positief pedagogisch klimaat. We geloven in de kracht van intrinsieke motivatie en het enthousiasme van de kinderen. Onze gedragsafspraken zijn duidelijk en positief, en we hebben hoge verwachtingen van elk kind. In samenwerking met ouders richten we ons op de mogelijkheden van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.Samenwerkend Leren met Coöperatieve Werkvormen
In onze lessen, zoals rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling en wereldoriëntatie, gebruiken we coöperatieve werkvormen. Hierbij werken kinderen actief samen en verwerken ze de lesstof met en van elkaar. Dit bevordert niet alleen de leerstof, maar ook de sociale vaardigheden en het samenwerken met anderen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.