De Wheemschool

Frans Halsstraat 111 3781 EV Voorthuizen

  • 'Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen.'
  • 'it takes a village to raise a child….'
(Er is een gemeenschap nodig om een kind op te laten groeien)
  • ‘Durf te leven, hou van het leven! Durf blij te zijn.’

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen hebben een mooi resultaat gehaald. Het komt overeen met de adviezen die aan de leerlingen voor het voortgezet onderwijs zijn gegeven. Daarnaast zien we dat de adviezen in bijna alle gevallen overeenkomt met het schoolniveau op het VO van de leerling na 3 jaar. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De CITO tussen resultaten worden twee maal per jaar (februari en juni)  geanalyseerd op:
Bestuursniveau (schooljaar, leerjaar en cohort);
Schoolniveau (schooljaar, leerjaar en cohort);
Groepsniveau; 
Individueel niveau.
Het bestuur is verantwoordelijk voor analyse op bestuursniveau. Het MT draagt verantwoording voor de analyse op schoolniveau. Groepsleerkrachten analyseren samen met de IB-er en de specialisten de resultaten op groepsniveau. De leerkrachten stellen doelen met de leerlingen op basis van de resultaten op individueel niveau en maken daarvoor (in overleg met een specialist) handelingsplannen. Op de studiedagen worden de resultaten op school- en groepsniveau met elkaar gedeeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het adviesproces gaat als volgt in zijn werk: In het begin van het schooljaar wordt aan ouders op de informatieavond uitgelegd hoe het jaar in groep 8 ongeveer zal verlopen en wordt informatie gegeven over het vervolgonderwijs. In de periode november t/m januari krijgen ouders en leerlingen gelegenheid de open dagen van de vervolgscholen te bezoeken. Er is regelmatig contact tussen de vervolgscholen en de groepsleerkrachten van groep 8. Eind groep 7 wordt het voorlopig VO-schooladvies besproken. Eind januari/begin februari zijn de ouder-kind-gesprekken. Tijdens deze gesprekken wordt samen met kind en ouders het definitieve VO-schooladvies vastgesteld. Dit advies wordt gebaseerd op de bevindingen en toetsgegevens van groep 6, 7 en 8. Aspecten als werkhouding, concentratie, zelfstandigheid, inzicht en huiswerk zijn daarnaast belangrijk. Na deze gesprekken worden de leerlingen aangemeld bij de vervolgscholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken op onze school met de Kanjertraining. De Kanjertraining werkt ontwikkeling stimulerend voor sociaal vaardig groepsgedrag en preventief ter voorkoming van sociale problemen.

Een veilige school begint bij een sfeer van vertrouwen. Aan kinderen wordt geleerd zich bewust te worden van hun gedrag en de invloed hiervan op de ander. Ze leren hoe ze in een groep kunnen kiezen voor sociaal vaardig gedrag. Tevens worden concrete dagelijkse situaties, emoties en conflicten besproken en nagespeeld met de kinderen.

Met de Kanjerlessen wordt gewerkt aan:

- bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas;
- versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen;
- beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in pesten en andere conflicten, waardoor dit afneemt of voorkomen wordt;
- bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben.

Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl Voor ons pestprotocol verwijzen we naar onze website. Wij zijn een gecertificeerde Kanjerschool.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Toegewijd
  • Verbonden
  • Ontspannen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2017 heeft de inspectie een kwaliteitsonderzoek op De Wheemschool uitgevoerd. In dit rapport wordt aangegeven dat we ons als een school ontwikkelen waar kwalitatief goed onderwijs gegeven wordt en dat geadviseerd wordt op deze wijze door te gaan. We zijn blij met de erkenning dat er een positief en prettige sfeer op De Wheemschool is conform onze kernwaarden: Toegewijd, Verbonden en Ontspannen. Dit vertaalt zich in de beoordeling 'goed' op de aspecten schoolklimaat en kwaliteitscultuur.

In 2018 hebben wij op bestuursniveau inspectie bezoek gehad. Als kleine Stichting zijn wij trots op de resultaten die we in 4 jaar tijd hebben neergezet. In 2014 zijn we gestart met het Raad van Toezicht model. Van de inspectie hebben we als uitdaging mee gekregen om nog diepere analyses te maken van de toetsen (kerngebied: Zicht op Ontwikkeling). Door hierin onze vaardigheden te vergroten, kunnen we nog beter de ontwikkeling van kinderen volgen en de juiste interventies inzetten. Op deze wijze werken we aan resultaten die passen bij onze onderwijspopulatie.

Terug naar boven