De Wheemschool

Frans Halsstraat 111 3781 EV Voorthuizen

  • 'Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen.'
  • 'it takes a village to raise a child….'
(Er is een gemeenschap nodig om een kind op te laten groeien)
  • ‘Durf te leven, hou van het leven! Durf blij te zijn.’

Het team

Toelichting van de school

De Wheemschool kent een hecht en hardwerkend team. Ze zijn tevreden en waarderen de school met het cijfer 8,4. De sfeer geven ze zelfs een 9,9. De school groeit waardoor we de afgelopen jaren verschillende nieuwe leerkrachten hebben aangenomen. Hierdoor komt de leeftijdsopbouw weer meer in evenwicht. Op De Wheemschool werken 8 mannelijke collega's. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is ons streven dat groepen niet meer dan twee leerkrachten hebben. Soms is een leerkracht door ziekte of door verlof afwezig. Soms is de leerkracht afwezig vanwege vervulling van een andere taak in de school. Als er vervanging voor een groep moet worden gezocht, wordt in de eerste plaats gekeken naar de duo-collega van een groepsleerkracht. Is deze niet beschikbaar, dan wordt een beroep gedaan op één van de andere parttimers. Lukt dit laatste niet, dan wordt een invaller gevraagd. De leerkracht zorgt ervoor dat een invalleerkracht op de hoogte wordt gesteld van taken en bijzonderheden. Is het niet mogelijk om vervanging te regelen, dan kunnen in het uiterste geval leerlingen naar huis worden gestuurd, hetgeen de laatste jaren weinig is voorgekomen.

Onder andere vanuit het HBO, MBO en het voortgezet onderwijs komen studenten praktijkervaring opdoen. De eindverantwoordelijkheid blijft in handen van de groepsleerkracht, ook wanneer de betreffende studenten zelfstandig voor een groep staan gedurende langere tijd. Stagiaires kunnen, als ze voldoende capaciteiten hiervoor hebben, ook ingezet worden als vervanger.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aanmelden

Graag laten wij onze school in werking zien en wij nodigen u dan ook van harte uit om een afspraak te maken. U kunt een afspraak maken met onze directeur, Gert de Vries of zijn vervanger Martijn de Groot. Zij zijn telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0342-471642. Ook onze onderbouwcoördinator Marlies van Hoorn laat u graag de school zien. Zij is onder hetzelfde telefoonnummer bereikbaar. Op onze website www.wheemschool.nl kunt u een aanmeldingsformulier vinden. Na inlevering en verwerking van het formulier ontvangt u een bevestiging. De leerkracht neemt contact met u op om een afspraken te maken voor een kennismakingsmoment. Ook bij aanmelding van uw kind voor een hoger leerjaar maken we graag een afspraak om elkaar te leren kennen.   

Toelating van leerlingen
Leerlingen vanaf 4 jaar, waarvan de ouders verklaard hebben de grondslag van de school te respecteren worden toegelaten. De directie beslist gewoonlijk namens het bevoegd gezag (het bestuur) over de toelating van leerlingen. Leerlingen, komend van een speciale school voor basisonderwijs, die door een Permanente Commissie Leerlingenzorg naar een school voor basisonderwijs worden verwezen, kunnen toegelaten worden. Kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte zijn van harte welkom. Er wordt onderzocht of de school voldoende is uitgerust om passende hulp aan de betreffende leerling te verlenen.

Schorsing en verwijdering van leerlingen  
Bij ernstig wangedrag van een leerling kan het voorkomen dat de directeur, in overleg met het bestuur, onmiddellijk moet optreden door de leerling tijdelijk te schorsen. Deze tijd moet worden benut om te zoeken naar een oplossing van het probleem. Ernstig wangedrag van een leerling kan bijvoorbeeld zijn: mishandeling, diefstal of het herhaald negeren van een schoolregel. Verwijdering wordt toegepast bij ernstig wangedrag, zodanig dat het bestuur concludeert dat de relatie tussen school en leerling (ouders/verzorgers) onherstelbaar verstoord is. Een beslissing tot schorsing of verwijdering wordt uiteraard met uiterste zorgvuldigheid genomen. Het beleid voor toelating en verwijdering is vastgelegd in een document, dat op school in te zien is.

‘Jonge’ leerlingen
We vinden het belangrijk dat uw kind zich veilig voelt bij ons op school. Dit is een randvoorwaarde voor ieder kind om het beste uit zichzelf te halen en zich maximaal te kunnen ontwikkelen. Onze ervaring is dat de meeste kinderen zich maximaal ontwikkelen bij ons op school als ze tenminste 2 jaar kleuteronderwijs hebben gevolgd. Kinderen die geboren zijn in augustus of september, zijn op school ‘jonge’ leerlingen, die soms (net) niet voldoen aan ons streven voor kinderen om ‘tenminste 2 jaar kleuteronderwijs’ te volgen. Bij de overgang van groep 1 naar 2 en van groep 2 naar 3 bespreken we, ook samen met u, onze afwegingen. Wij volgen de ontwikkeling van uw kind m.b.v. de kleuter leerlijnen. 

Groepsindelingen
De groepen worden elk jaar opnieuw zorgvuldig samengesteld. Het is niet vanzelfsprekend dat groepen jaarlijks in dezelfde samenstelling doorstromen. Soms is het beter om voor één of meerdere leerlingen een parallelgroep te kiezen. Ook kan een combinatiegroep noodzakelijk zijn. Bij het plaatsen van kinderen in een groep wordt zorgvuldig overlegd. Als u informatie over uw zoon of dochter heeft die van belang kan zijn bij de groepsindeling, horen wij dat graag! Uiteindelijk beslist de school over de plaatsing van uw kind.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijs algemeen
Elke groep heeft een lesrooster. Volgens dit lesrooster geven de leerkrachten onderwijs. Kleine afwijkingen zijn mogelijk. Wij dragen er zorg voor dat er voldoende tijd aan alle onderdelen van het onderwijs gegeven wordt. Hierbij zijn godsdienstonderwijs en de hoofdvakken, rekenen, Nederlandse taal en lezen, heel belangrijk. Aan deze vakken wordt vanaf groep 3 ruim de helft van de lestijd per week besteed. In de groepen 1 en 2 is dat ook zo, maar minder herkenbaar omdat de vakken geïntegreerd gegeven worden. In de groepen 1 t/m 8 wordt in het totaal 7520 uur lesgegeven. Groep 1 krijgt 21,25 uur en de groepen 2 t/m 4 krijgen 23,50 uur les per week. In de groepen 5 t/m 8 is dit 25,75 uur. Op onze school betekent dit in groep 1 ruim 800 uren en aan de groepen 2 t/m 4 ruim 900 uur onderwijs per schooljaar gegeven wordt. In de groepen 5 t/m 8 krijgen de kinderen per jaar ongeveer 1000 uur.

Godsdienstonderwijs
Aan het begin van de dag zingen wij samen, wordt er gebeden en is er drie keer per week een vertelling uit de Bijbel. Voor het vertellen van de Bijbelverhalen wordt een rooster gevolgd. Het klassengesprek, in de kring, is een belangrijk element in ons godsdienstonderwijs, omdat kinderen daardoor zichzelf kunnen leren kennen en hun plaats in Gods wereld leren innemen. De kinderen krijgen de gelegenheid om voorbede te vragen en leren ook zelf hardop bidden in een kringgebed. Wekelijks leren de kinderen een psalm, gezang, lied of bijbeltekst. Het rooster daarvoor staat op de website en in de Wheemschool kalender. Daarnaast worden er veel andere christelijke liedjes gezongen.

Lezen
Vanaf groep 3 starten we de dag met een leeskwartier. 'Lijn 3` is de methode voor aanvankelijk lezen in groep 3. De kinderen gaan met buslijn 3 een jaar lang op reis door Leesstad. De vrolijke buschauffeur Ben Bus vertrekt vanaf het schoolplein en brengt de kinderen langs 12 haltes (12 thema’s). Bij iedere halte maken de kinderen kennis met de letters en woorden rondom het thema. Bovendien ontdekken en leren ze van alles over de wereld om hen heen.

Voortgezet lezen
Van groep 4 werken we met de methode Karakter. Met deze methode leren de kinderen goed lezen en doen ze succeservaringen op. Uitdaging voor ieder kind, een inspirerende pluslijn en een aparte leerlijn literatuureducatie en leesbevordering.

Taal
Vanaf groep 4 werken we met de methode ‘Staal’. De kinderen vergaren eerst kennis, die ze vervolgens in een presentatie of publicatie toepassen. Staal is visueel, interactief, verrassende thema’s, teksten en bronnen die komen uit het echte leven. Staal werkt met de spellingsmethodiek van José Schrave. Spelling en grammatica worden gecombineerd. We beschikken over een taal/leesspecialist die leerkrachten coacht en daar waar nodig leerlingen extra ondersteunt.

Begrijpend lezen
We maken gebruik van actuele en aansprekende teksten van Nieuwsbegrip. Wekelijks wordt op verschillende niveaus een tekst aangeboden, waardoor kinderen verschillende leesstrategieën kunnen oefenen. Een jeugdjournaalfilmpje en de link naar de actualiteit maakt dat kinderen begrijpend lezen heel leuk vinden!

Schrijven
Hoewel wij leven in een digitaal tijdperk, waarin de computer uitgebreide mogelijkheden biedt, blijft de ontwikkeling van een goed handschrift belangrijk. Wij gebruiken daarvoor de methode: "Klinkers”. Met deze methode leren de kinderen het blokschrift toepassen.

Rekenen en wiskunde
Voor ons reken-wiskundeonderwijs werken met de nieuwste versie van de methode ‘De wereld in getallen’. Dit is een ‘realistische rekenmethode'. Dat wil zeggen dat door middel van probleemsituaties die voor kinderen herkenbaar zijn, leer- en denkprocessen op gang gebracht worden en vaardigheden toegepast worden. Er is differentiatie op drie niveaus. Het rekenboek is een ‘omkeerwerkboek’ waarin een gedeelte met lessen waarvoor instructie van de leerkracht nodig is en een gedeelte met weektaken staat. Wij maken gebruik van de bijbehorende digibordsoftware en de oefensoftware voor de leerlingen om ook in de rekenles onderwijs op maat te kunnen geven. We beschikken over een rekenspecialist die leerkrachten coacht en daar waar nodig leerlingen extra ondersteunt.

Engels
Wij geven Engels in alle groepen. Wij gebruiken hiervoor de methode 'Take it Easy`. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor het digibord en daarmee gegarandeerd interactief, actueel én effectief. De stof biedt volop variatie, differentiatie en verdieping

Wereldoriënterende vakken
Tijdens de lessen wereldoriëntatie wordt met de kinderen gesproken over allerlei zaken die met de wereld om ons heen te maken hebben. Daarbij leggen we —waar dat kan en logisch is— een link met ons christelijk wereldbeeld. Meestal gebeurt dit tijdens de lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en verkeer. Soms gebeurt dit ook door middel van klassengesprekken, schooltelevisie, spreekbeurten, werkstukken e.d. We gebruiken de methode Naut, Meander en Brandaan voor deze vakken.

Verkeer
Er wordt gewerkt met materiaal van Veilig Verkeer Nederland. De kinderen van groep 7 leggen in april of mei het verkeersexamen af en kunnen dan hun verkeersdiploma halen. 

Creatieve vakken
Hieronder vallen de vakgebieden tekenen, handvaardigheid, muziek en drama. De leerlingen worden gestimuleerd om hun creatieve talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gevarieerde technieken, materialen, gereedschappen en instrumenten. Muziek en drama wordt gegeven aan de hand van de methode eigenwijs. Per maand staat een creatief talent centraal. Zo komen alle talenten aan de orde en zijn kinderen betrokken en enthousiast tijdens de lessen.  

Cultuureducatie
Op school worden er voor iedere groep activiteiten georganiseerd, variërend van het bezoeken van een museum tot het bijwonen van een toneel- of theatervoorstelling. hierbij zoeken we de koppeling met de zaakvakken of de actualiteit. Dit doen we in samenwerking met het cultuurprogramma van de gemeente Barneveld

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs
Er zijn kinderen die -om welke reden dan ook- meer ondersteuning nodig hebben. De leerkracht gaat dan in overleg met ouder(s)/verzorger(s). Hierbij schakelt de leerkracht vaak de kennis en expertise van één van onze specialisten in. Samen met de IB-er (Intern Begeleider) wordt gekeken naar de mogelijkheden van zowel interne als externe ondersteuning. Het schoolbestuur werkt met 35 andere schoolbesturen in de regio samen in het primair samenwerkingsverband (SWV) Rijn en Gelderse Vallei. Hoe zij dit doen, staat in het ondersteuningsplan. Dit is te downloaden via www.swvrijnengeldersevallei.nl

Interne begeleiding
Onze school heeft twee IB-ers: Simone Meijerink en Martine Kuijt. Zij lopen van groep 1 tot groep 8 met een groep mee. Op deze wijze kunnen zij de ontwikkeling van uw kind volgen. De IB-er is de spil in de ondersteuningsstructuur binnen de school en binnen het SWV. Concreet betekent dit dat de IB-er handelingsgericht werkt en leerkrachten handelingsgericht begeleidt. De IB-er heeft de rol van ‘casemanager’ en voert de regie over de juiste onderwijsondersteuning voor kinderen. Samen met de groepsleerkracht is het de taak om eventuele belemmeringen bij leerlingen tijdig te onderkennen en vervolgens een ondersteuningsarrangement op maat te arrangeren. Daarnaast regisseert en organiseert de IB-er de ondersteuning voor de kinderen. Dit kan binnen de school door inzet van de specialisten, de Individuele Leerling Ondersteunener (ILO-er) en/of onderwijsassistenten. De ILO-er begeleidt leerlingen individueel of in een klein groepje, meestal buiten de groep. Het gaat hierbij om zogenaamde lichte ondersteuning, die binnen de basisondersteuning valt. Indien nodig kan het Ondersteuningsteam van de school een belangrijke rol spelen. Zo’n Ondersteuningsteam bestaat uit minimaal de IB-er, en de leerkracht, en zo nodig aangevuld met de specialist, schoolmaatschappelijk werker, de jeugdverpleegkundige, de steunpuntcoördinator en/of de themaspecialist. De themaspecialist is iemand vanuit het SWV met een specifieke deskundigheid en ondersteunt als meer nodig is dan de basisondersteuning.

Hoogvliegers
Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, is op school veel materiaal beschikbaar. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen extra opdrachten en doen de verdiepingsstof van de methodes. In overleg met het kind en ouders kan gewerkt worden met ‘plusklas’ materiaal (level-werk), passend bij de eigen interesses. Deze projecten worden ondersteund door onze specialist in samenspraak met de groepsleerkracht. We beschikken over een (hoog)begaafdheidsspecialist die de leerkrachten coacht en leerlingen begeleid met levelwerk.

De begeleiding bij overgang naar het voortgezet onderwijs
In het begin van het schooljaar wordt aan ouders op de informatieavond uitgelegd hoe het jaar in groep 8 ongeveer zal verlopen en wordt informatie gegeven over het vervolgonderwijs. In de periode november t/m januari krijgen ouders en leerlingen gelegenheid de open dagen van de vervolgscholen te bezoeken. Er is regelmatig contact tussen de vervolgscholen en de groepsleerkrachten van groep 8. Eind groep 7 wordt het voorlopig VO-schooladvies wordt besproken. Eind januari/begin februari zijn de ouder-kind-gesprekken. Tijdens deze gesprekken wordt samen met kind en ouders het definitieve VO-schooladvies vastgesteld. Dit advies wordt gebaseerd op de bevindingen en toetsgegevens van groep 6, 7 en 8. Aspecten als werkhouding, concentratie, zelfstandigheid, inzicht en huiswerk zijn daarnaast belangrijk. Na deze gesprekken melden de ouders de leerlingen aan bij de vervolgscholen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment hebben we een duidelijke en goede zorgstructuur. We merken dat we daardoor op een hele passende manier onderwijs kunnen bieden. We willen dit graag vasthouden en waar kan of nodig is uitbreiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven