Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In schooljaar 2023-2024 is de landelijk doorstroomtoets gedaan. In dit schooljaar hadden wij 16 leerlingen in groep 8. Wij zijn tevreden over hun scores en zij kunnen door naar de school die past bij hun advies.
Op onze school streven we naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de cognitieve (met name taal en rekenen) en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Dit ondersteunt ons bij het opbrengstgericht werken en het voeren van groepsbesprekingen. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Vervolgens bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dit ook geldt voor de individuele leerlingen.
We verantwoorden ons over de opbrengsten door middel van:
- Analyse tussentoetsen
- Analyse eindtoetsen
- Overzicht kengetallen doorstroming
- Overzicht kengetallen adviezen VO
U ziet hier de gemiddelde eindscores van de laatste jaren. Het kleine aantal leerlingen heeft soms grote invloed op een gemiddelde. Wij zijn trots op de resultaten van de kinderen en stimuleren alle leerlingen om het maximale uit hun mogelijkheden te halen (vanwege het kleine aantal helaas niet te zien in grafiek hiernaast). Een doorstroomtoets is een goed instrument om de voortgang van de kinderen te volgen en om input voor ons onderwijs aan (individuele) kinderen te verkrijgen. Het is nadrukkelijk niet bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Een gemiddelde eindscore doet geen recht aan hoe kinderen individueel succeservaringen opdoen en groeien binnen hun mogelijkheden. Het gaat niet om kale cijfers, maar om de toegevoegde waarde van de school voor de individuele leerling. Op basis van het door de doorstroomtoets gegeven schooladvies stromen de kinderen uit naar een passende vorm van voorgezet onderwijs (VO).
De gevarieerde scores geven aan hoe belangrijk het is om binnen ons onderwijs te differentiëren om elk kind passend onderwijs te bieden.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse resultaten worden met het hele team geëvalueerd en geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van de niet-methodetoetsen. Tijdens de teamvergadering concluderen we wat goed gaat en waar extra aandacht aan besteed moet worden. Tijdens het hulpblok wordt op individueel niveau aan hiaten gewerkt en aan uitleg bij verdieping. Tevens bespreken leerkrachten tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitscoördinator wat zij van de tussentijdse opbrengsten vinden en wat ze gaan doen met de uitkomsten om zich te blijven verbeteren. De schoolleider spreekt tijdens een opbrengstgesprek met de leerkrachten nieuwe streefdoelen af voor rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Op deze manier proberen wij ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
Op basis van het schooladvies stromen de leerlingen uit naar een passende vorm van voortgezet onderwijs (VO). Onze leerlingen stromen uit naar verschillende richtingen (zie het grafiekje hieronder). Eigen onderzoek naar de plek van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft uitgewezen dat de schooladviezen van obs de Regenboog effectief en betrouwbaar zijn. Wij verstrekken de adviezen voorafgaand aan de centrale doorstroomtoets op basis van de afgelopen acht jaar op de basisschool. De ontwikkeling van de kinderen, hun inzet, werkhouding en motivatie zijn bepalende elementen bij het schooladvies. De score van de doorstroomtoets is daarmee niet bepalend voor het schooladvies.
Onderwijs is een sociale aangelegenheid. Op school leer je samen te werken, -leven en leren. Voor het versterken van de sociale vaardigheden maken wij gebruik van de methode Kwink. Een Kwink vaardigheid is bijvoorbeeld dat kinderen leren dat het fijn is als je iemand aankijkt die praat. Als je iemand aankijkt die praat, luister je met aandacht naar diegene. We willen dat alle leerlingen betrokken zijn en werken samen aan het welbevinden van alle leerlingen, door kritisch te leren nadenken vanuit respect voor elkaar. Gelijkheid en solidariteit behoeft extra aandacht en komt aan de orde in ons burgerschapsonderwijs. De methode voor de Sociaal-Emotionele ontwikkeling is voor alle leerlingen van groep 1 tot en met groep 8.
Wij zijn super trots op het feit dat wij voldoen aan de basiskwaliteit van het onderwijs. We zetten ons dagelijks in om ons te blijven verbeteren. We passen zoveel mogelijk differentiatie toe in instructie en verwerking. We zetten proactief in op betrokkenheid van leerlingen in een rijke leeromgeving. We denken steeds na over wat we nog meer kunnen verrijken en welke hogere doelen we met de leerlingen kunnen bereiken.