Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse resultaten worden met het hele team geëvalueerd en geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van de niet-methodetoetsen. Tijdens de teamvergadering concluderen we wat goed gaat en waar extra aandacht aan besteed moet worden. Tijdens het hulpblok wordt op individueel niveau aan hiaten gewerkt en aan uitleg bij verdieping. Tevens bespreken leerkrachten tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitscoördinator wat zij van de tussentijdse opbrengsten vinden en wat ze gaan doen met de uitkomsten om zich te blijven verbeteren. De schoolleider spreekt tijdens een opbrengstgesprek met de leerkrachten nieuwe streefdoelen af voor rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Op deze manier proberen wij ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
Op basis van het schooladvies stromen de leerlingen uit naar een passende vorm van voortgezet onderwijs (VO). Onze leerlingen stromen uit naar verschillende richtingen (zie het grafiekje hieronder). Eigen onderzoek naar de plek van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft uitgewezen dat de schooladviezen van obs de Regenboog effectief en betrouwbaar zijn. Wij verstrekken de adviezen voorafgaand aan de centrale doorstroomtoets op basis van de afgelopen acht jaar op de basisschool. De ontwikkeling van de kinderen, hun inzet, werkhouding en motivatie zijn bepalende elementen bij het schooladvies. De score van de doorstroomtoets is daarmee niet bepalend voor het schooladvies.
Onderwijs is een sociale aangelegenheid. Op school leer je samen te werken, -leven en leren. Voor het versterken van de sociale vaardigheden maken wij gebruik van de methode Kwink. Een Kwink vaardigheid is bijvoorbeeld dat kinderen leren dat het fijn is als je iemand aankijkt die praat. Als je iemand aankijkt die praat, luister je met aandacht naar diegene. We willen dat alle leerlingen betrokken zijn en werken samen aan het welbevinden van alle leerlingen, door kritisch te leren nadenken vanuit respect voor elkaar. Gelijkheid en solidariteit behoeft extra aandacht en komt aan de orde in ons burgerschapsonderwijs. De methode voor de Sociaal-Emotionele ontwikkeling is voor alle leerlingen van groep 1 tot en met groep 8.
Wij zijn super trots op het feit dat wij voldoen aan de basiskwaliteit van het onderwijs. We zetten ons dagelijks in om ons te blijven verbeteren. We passen zoveel mogelijk differentiatie toe in instructie en verwerking. We zetten proactief in op betrokkenheid van leerlingen in een rijke leeromgeving. We denken steeds na over wat we nog meer kunnen verrijken en welke hogere doelen we met de leerlingen kunnen bereiken.