Openbare Basisschool de Regenboog

Van den Berglaan 14 3781 GG Voorthuizen

De lettertrein

Het team

Toelichting van de school

- Groep 1/2 Conny Willemsen maandag en dinsdag.  Francina Daalderop op woensdag, donderdag en vrijdag.

- Groep 3/4 Laura van der Woude maandag en dinsdag. Margot Huveneers op woensdag, donderdag en vrijdag.

- Groep 5/6 Miranda Rooker op maandag, dinsdag en woensdag 2 op en 2 af. Simone Pater woensdag 2 op en 2 af, donderdag en vrijdag.

- Groep 7/8 Lisanne Waaijenberg maandag, dinsdag en donderdag. Madelon Buijs woensdag en vrijdag.

- Ook hebben we twee onderwijsassistenten binnen onze school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht een studiedag volgt of recht heeft op bijzonder verlof, dan regelen we via een invalpool een invalleerkracht of vakleerkracht. Vanwege het feit dat er een personeelstekort is in het onderwijs, kan het voorkomen dat wij noodgedwongen een groep naar huis moeten sturen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aanbod 

Om kinderen onderwijs te kunnen geven dat precies bij hen past, volgen wij hen in hun ontwikkeling. Gedurende het hele schooljaar nemen we toetsen af die bij de diverse methodes horen. De resultaten van deze toetsen (die we bijhouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys) vertellen ons wat de onderwijsbehoefte van elke leerling is. Daarop passen wij ons handelen steeds weer aan.

Op School 

Onze school is klassikaal georganiseerd. Het is echter niet zo dat alle kinderen op hetzelfde moment op hetzelfde niveau werken. Er zijn namelijk altijd kinderen die verder in de leerstof zijn en kinderen die juist minder ver zijn. Soms werken er leerlingen in een klas hoger aan een vak, soms is het nodig om nog aan de stof te werken in een klas lager. We werken dan ook afwisselend klassikaal, in groepjes met verschillende leerstof en met individuele, zelfstandige opdrachten. De komende twee jaar gaan we toewerken naar het Dalton onderwijs. De kernwaarden van het Dalton onderwijs sluiten mooi aan bij wat we al doen. We zijn trots op onze kwartaalafsluitingen en dat blijven we doen. Kinderen studeren liedjes, dansjes of bijvoorbeeld voordrachtjes in en laten dit aan de hele school zien. De ouders/verzorgers van de betreffende groep worden ook uitgenodigd voor de kwartaalafsluiting. Daarnaast doen wij aan groepsdoorbroken activiteiten, zoals de Koningsspelen, knutselactiviteiten en bijvoorbeeld een vossenjacht.

Extra ondersteuning

Soms hebben kinderen tijdelijk extra ondersteuning nodig in of buiten de klas. Die kan gegeven worden door een andere leerkracht of door een onderwijsassistent. Met de kinderen die meer uitdaging nodig hebben, worden individuele gesprekken gevoerd door de specialist meer- en hoogbegaafdheid. Voor hen wordt door de leerkracht de lesstof gecompact en verrijkt. In het verleden hebben we ook wel leerlingen laten versnellen in overleg met ouders. Daarnaast wordt door de leerkracht in overleg met de specialist meer- en hoogbegaafheid ook extra en ander werk uitgezocht. 

Versnellen en doubleren

De beslissing of een kind een klas overslaat of overdoet nemen we in overleg met leerkracht, intern begeleider/kwaliteitscoördinator en ouders. Als het niet lukt om tot een gezamenlijk besluit te komen, is het advies van school doorslaggevend. Bij kinderen die doubleren of versnellen letten we extra op hun welbevinden en hun leerontwikkeling. 

Ondersteuningsplannen

In ons ondersteuningsplan beschrijven we hoe we ervoor zorgen dat ieder kind op onze school het bij hem of haar passende onderwijs krijgt. Dit plan is op te vragen bij de kwaliteitscoördinator of schoolleider. Wij zijn als school onderdeel van Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei (SWV R&GV). De stichting waar onze school onder valt, Stichting Eemvallei Educatief (STEV) streeft er naar om zoveel mogelijk kinderen thuisnabij onderwijs te bieden. Dit betekent dat er soms extra ondersteuning voor een leerling, een groep kinderen of een hele school nodig is. In het ondersteuningsplan van dit samenwerkingsverband staat wat SWV Rijn en Gelderse Vallei scholen te bieden heeft en welke afspraken de schoolbesturen in de regio met elkaar hebben gemaakt over de ‘basisondersteuning’. Dat is de onderwijszorg die een school aan alle leerlingen moet kunnen bieden. 

De ondersteuningsroute op de Regenboog

Als eerste signaleert de leerkracht dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. De leerkracht bespreekt met collega's in het leerteam en zal de leerling extra ondersteuning bieden in de klas. Ook de ouders worden hierover geïnformeerd. Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, zullen de leerkracht en Intern Begeleider/kwaliteitscoördinator bespreken wat er op schoolniveau voor deze leerling gedaan kan worden. Dit valt allemaal nog onder de basisondersteuning van de school. Soms is het fijn als er met de Intern Begeleider/kwaliteitscoördinator iemand meedenkt in de mogelijkheden. De Intern Begeleider/kwaliteitsmedewerker (de school) heeft dan een expertisevraag. Deze vraag wordt neergelegd bij het expertiseteam. Het expertiseteam is een onderwijsondersteuner van SWV Rijn en Geldersevallei en de Orthopedagoog van STEV. Het expertiseteam en school bekijken samen wat er op dat moment verder nodig is voor de leerling of de leerkracht om weer verder te kunnen.Indien blijkt dat er een intensieve extra ondersteuning voor een individuele leerling nodig is, wordt het ondersteuningsteam bij elkaar geroepen. Hierin zitten naast de onderwijsondersteuner en de coördinator van het SWV, ook de schoolmaatschappelijkwerkster vanuit het CJG (centrum voor jeugd en gezin), de jeugdverpleegkundige (GGD), de intern begeleider/kwaliteitscoördinator en de ouders.  Indien nodig kan er altijd iemand met ter zaken doende expertise aansluiten, zowel vanuit de zorg als vanuit het onderwijs (denk aan een betrokken psycholoog, orthopedagoog, gezinsbegeleider, kindercoach of een gedragsspecialist, specialist speciaal basisonderwijs, specialist hoogbegaafdheid via het SWV). Ter voorbereiding ontvangt iedereen de opgestelde documenten met uitleg van situatie, zodat iedereen meepraat en meedenkt vanuit dezelfde informatie. Ouders hebben dit vooraf ingezien en weten dus welke informatie er gedeeld gaat worden en met wie. Samen wordt daar de ondersteuningsvraag nader verkend en met elkaar afgesproken welke ondersteuning er nodig is en hoe die gerealiseerd gaat worden. De afspraken en opbrengsten worden beschreven in een verslag. De uitvoering en evaluaties worden op afstand gemonitord door de internbegeleider /kwaliteitscoördinator.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken we volgens de uitgangspunten van ontwikkelingsgericht onderwijs. De leeromgeving is uitdagend: de leerlingen worden geprikkeld en ontwikkelen spelenderwijs. De thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de leerling. De duur van een thema is 6 weken. Een overzicht van de vijf kernactiviteiten die binnen een thema voorkomen:

  • Kringactiviteiten: grote en kleine kring.
  • Spelactiviteiten: rollenspel.
  • Lees/schrijfactiviteiten: een lees-schrijfhoek, een verteltafel voor de taalontwikkeling.
  • Rekenactiviteiten: een bouwhoek en rekenspelmateriaal.
  • Constructieve activiteiten: een knutselhoek voor de creatieve en motorische ontwikkeling.

De leerlingen werken taakgericht in diverse hoeken met diverse ontwikkelingsmaterialen. Per dagdeel is er aandacht voor de motorische ontwikkeling door middel van buitenspel en gymactiviteiten. Daarnaast doet groep 1/2 ook mee aan groepsdoorbroken activiteiten, zoals Koningsspelen, knutselactiviteiten en bijvoorbeeld een vossenjacht. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In het beginsel vinden we dat zoveel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen nabij huis. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school voldoet aan de basisondersteuning, zoals verwoord in het ondersteuningsplan van SWV Rijn & Gelderse Vallei. Het ondersteuningsplan vindt u in de bijlage. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden begeleid door de inzet van onderwijsassistenten of een externe specialist. Lees hieronder welke gediplomeerde specialisten wij in school hebben. In overleg met het SWV worden arrangementen aangevraagd.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Komende jaren zullen wij vaker bij elkaar komen in het ondersteuningsteam (6x per jaar). Daarnaast zetten wij de komende jaren ook onderwijsassistenten in voor de hele school. Zo krijgen alle leerlingen, die dat nodig hebben, extra begeleiding en inoefening. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze school zit kinderopvang Partou. Kinderopvang Partou is een plek waar je als ouder je kind naartoe brengt zodat je met een gerust hart kunt gaan werken of studeren. Natuurlijk, kinderopvang begint bij zorgen voor kinderen, het geven van vertrouwen en het bieden van een veilige basis aan kinderen. Maar Partou ziet de kinderopvang ook als een maatschappelijke voorziening. Als partner in opvoeding leggen zij de basis voor een leven lang ontwikkelen. Partou wil participeren in een netwerk waarin opvang, opvoeding, onderwijs en vrijetijdsbesteding een samenhangend geheel vormen. Dit doen ze door het bieden van zoveel mogelijk wijkgerichte voorzieningen voor kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. In alle voorzieningen bieden we kinderen de ruimte om te spelen, zich te ontwikkelen en andere kinderen te ontmoeten. Partou wil dat kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar een fijne tijd bij ze hebben, in een vertrouwde en veilige omgeving. 

Telefoonnummer: 0342-4236617 www.partoukinderopvang.nl Lukt het niet om ze te bereiken? Bel dan naar school 0342-472300.

Terug naar boven