Basisschool de Vink

Kuyperbrink 12 2253 VX Voorschoten

Schoolfoto van Basisschool de Vink

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij stemmen ons onderwijsaanbod op een systematische wijze af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen (handelingsgerichtwerken) en richten ons op het behalen van meetbare doelen en resultaten (opbrengstgericht werken). De kerndoelen van het SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen, zijn voor ons richtinggevend. Op de Vink volgen we de leerresultaten van onze leerlingen nauwlettend met behulp van een jaarlijks vastgestelde toetskalender. Voor de kleuters maken we gebruik van het registratie volgmodel vanuit de methode Kleuterplein. Naast de cognitieve ontwikkeling (geletterdheid, gecijferdheid en wereldoriëntatie), wordt ook de ontwikkeling van het zelfbeeld en de emotionele ontwikkeling, de spraak- en taalontwikkeling, de ontwikkeling op motorisch en zintuiglijk gebied en het speel- en werkgedrag gevolgd. 

In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we de Cito-toetsresultaten en de resultaten van methodetoetsen. Twee keer per jaar worden Cito-leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen op het gebied van taal (spelling/taalverzorging en woordenschat), lezen (technisch en begrijpend lezen) en rekenen. We toetsen op niveau. 

Komend schooljaar zal de Cito Eindtoets vervangen worden door een doorstroomtoets voor de leerlingen van groep 8. Deze zal worden gehouden in februari 2024. Het gehele protocol Po-VO is beschreven in een document en is te vinden op de website van onze school. 

De leerkrachten gebruiken de toetsresultaten om analyses te maken en verwerken deze in groepsoverzichten. Er wordt gekeken naar het onderwijsaanbod en de didactische aanpak en zo nodig worden er handelingsplannen opgesteld of bijgesteld. Om goed zicht te krijgen op de resultaten van de school voert de IB’er minimaal één keer per jaar een schoolevaluatie uit en bespreekt deze met het team, directie en bestuur. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen gedijen het beste in een veilige omgeving. Een veilige school is een school waar leerlingen met plezier leren en werken en waar zij zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Wij stimuleren daarom positief en veilig gedrag bij iedereen die bij onze school betrokken is (kinderen, ouders, medewerkers en partners). Zo ontstaat een positief en veilig schoolklimaat. 

Wat verstaan we op De Vink onder een ‘veilige omgeving’?
Op De Vink kan iedereen zichzelf zijn. We voelen ons beschermd en gehoord op school. We gaan respectvol, verantwoordelijk en op een veilige manier met elkaar om. We hebben aandacht voor elkaar en we helpen de ander. En, gaat het eens mis…, dan lossen we dit samen op!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie voor het Onderwijs beoordeelt de onderwijskwaliteit van de Vink over het geheelgenomen als voldoende. Op een tweetal standaarden scoort onze school goed. Het gaat hier om het leerstofaanbod en het pedagogisch klimaat. Verder verdient de Vink volgens de Onderwijsinspectie waardering voor de relatief hoge eindresultaten afgezet tegen de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Daarbij is er sprake van een degelijke zorgstructuur en lijkt de veiligheid op school voldoende gewaarborgd.

Terug naar boven