Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben een school met een leerstofklassensysteem, waarbij we veel aandacht besteden aan talentontwikkeling. Dit gebeurt in de vorm leerateliers voor de groepen 5 t/m 8. Leerlingen krijgen deze lessen in een blok van 3 weken. Een voorloper daarvan zijn de Doe-en Ontdeklessen voor groep 3-4. Zij hebben ook een blok van 3 weken waarin er aandacht wordt besteed aan de talentontwikkeling van de leerlingen.
Kinderen stromen in een groep 1-2 in bij ons op school. Daarvan zijn er 3. Verder heeft de Vink van alle leerjaren één groep.
Op de Vink willen we de brede ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren. Wij richten daarom in de groepen 1/2 een rijke leeromgeving in en stellen een beredeneerd onderwijsaanbod samen. Onze aanpak wordt gekenmerkt door:
• Ontwikkelingsgericht werken (OGO) vanuit een thematische aanpak met beweging, spel én ‘ontdekkend leren’ als basis voor activiteiten.
• Handelings- en opbrengstgericht werken aan landelijke vastgestelde leerdoelen op alle ontwikkelingsgebieden (Stichting Leerplan Ontwikkeling).
• Stimuleren van de persoonlijkheidsontwikkeling (het omgaan met emoties, een positief zelfbeeld en het aanleren van sociaal gedrag) en executieve functies (vergroten van zelfsturing en zelfregulatie door het aanleren van denk- en leerstrategieën).
Zo ontstaat inspirerend en betekenisvol onderwijs en wordt een stevige basis gelegd voor de verdere schoolcarrière en het goed kunnen functioneren in de maatschappij.
In de groepen wordt gedifferentieerd onderwijs gegeven op drie niveaus. De kerndoelen van het SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen zijn voor ons richtinggevend. Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben is er (vanaf groep 3) de plusgroep. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben is er remedial teaching. Op het gebied van taal is er een NT2 leerkracht.
Wij hebben vakdocenten voor bewegingsonderwijs, muziek en drama. Daarnaast stimuleren wij de talentontwikkeling door het aanbieden van 'leerateliers' en 'doe- en ontdeklessen' voor de groepen 3 t/m 8.
Op de Vink werken we handelingsgericht en opbrengstgericht. Dat betekent dat we, op basis van de verzamelde leeropbrengsten, planmatig en resultaatgericht werken aan het verhogen van de onderwijsresultaten van alle leerlingen. We stemmen het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u op welke wijze we dit doen, wie hier allemaal bij betrokken zijn en welke taken en verantwoordelijkheden de verschillende professionals (binnen én buiten de school) hierbij hebben.
Op onze school is een ondersteuningsstructuur ingericht. De doelstelling van onze ondersteuningsstructuur is het op zodanige wijze ondersteunen van alle leerlingen dat de ontwikkeling van elk individueel kind op sociaal, emotioneel en cognitief gebied optimaal verloopt. Leerlingen hebben verschillende niveaus en onderwijsbehoeften. Op de Vink passen wij het onderwijs aan, aan de verschillen tussen leerlingen. Dit doen wij altijd in goed overleg met ouder(s) en/of verzorger(s). Onderdeel van onze ondersteuningsaanpak kan zijn:
- observatie van de leerling door de IB’er;
- een intern pedagogisch-didactisch onderzoek;
- een gesprek tussen de leerling en de IB’er, de rekenspecialist of de dyslexiespecialist;
- remedial teaching gericht op de cognitieve of sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling;
- deelname aan de Plusgroep;
- een individueel handelingsplan of individuele leerlijn voor een specifiek leer- of ontwikkelingsgebied;
- een begeleidingstraject of consultatie vanuit het ondersteuningsteam of het expertteam.
De Samen naar Schoolklas:
Onze school heeft, in samenwerking met de Merel Foundation en PPO Leiden, de Samen naar Schoolklas (groep Vlinder) ingericht. De Merel Foundation is een stichting voor kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand. De klas is specifiek bedoeld voor kinderen die in zorg zijn bij de Merel Foundation maar die naar verwachting op termijn kunnen uitstromen naar een vorm van onderwijs. In een klaslokaal in ons schoolgebouw krijgen de kinderen van de Vlindergroep zowel zorg als onderwijs. Eén ochtend per week draaien de kinderen mee in de reguliere groepen, waarbij de Merel Foundation schaduwbegeleiding verzorgt. Dit biedt unieke leermogelijkheden voor deze kinderen. In de reguliere groep zien zij voorbeeldgedrag. Ook is er veel meer sociale interactie. Zo ontwikkelen de kinderen van de Samen naar school klas hun sociaal-emotionele en schoolse vaardigheden.
Wij werken intensief samen met externe deskundigen zoals de Ambulante Educatieve Dienst, OnderwijsAdvies, het Centrum voor Jeugd en Gezin, Praktijk Vergne, KDC Voorschoten, Impuls Organisatie en Advies, Inzowijs, Praktijk Balans, Praktijk voor Logopedie Voorschoten, Ida praktijk voor speltherapie, Kinderpraktijk Voorschoten, Fysiotherapie Plexxus en Praktijk Lorentz.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op het gebied van taal continueren we de inzet van onze NT2 leerkracht. Voor de ondersteuning van nieuwkomers zal er structureel een onderwijsassistent worden aangezet. We evalueren periodiek de resultaten van de ondersteuning met leerlingen, ouders/verzorgers en interne en externe deskundigen. Als nodig wordt de aanpak bijgesteld.
Op het moment dat een nieuwe leerling instroomt in de kleutergroep vindt er tussen de peuterspeelzaal/kinderopvang en school een schriftelijke of mondelinge overdracht, ook wel 'warme overdracht genoemd, plaats.
Het onderwijs aan onze kleuters is beschreven in onze 'kleutervisie' die komend schooljaar wordt bijgesteld.