Openbare Basisschool De VOS

Multatulilaan 92 2251 ZM Voorschoten

  • Afsluiting van het schooljaar
  • Ook voor de allerjongsten is er educatieve software, die zelfstandig kan worden verwerkt.
  • Naast concreet ontwikkelingsmateriaal, behoort het touchscreen ook tot de leermiddelen.
  • Thema van het project:
Aarde, water, vuur en lucht
  • Thema van het project:
Aarde, water, vuur en lucht

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is belangrijk de ontwikkeling van kinderen goed te volgen. Dit doen we met behulp van ons leerlingadministratie-systeem Parnassys waarin alle informatie van onze leerlingen wordt gebundeld. 

Sinds het schooljaar 2022- 2023 zijn we gestart met CITO- Leerling in beeld. Met dit nieuwe leerlingvolgsysteem wordt de focus op de groei van iedere leerling gelegd. Wij volgen de cognitieve ontwikkeling van een leerling door de jaren heen op de vier hoofdgebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. De scores van uw kind geven informatie over de leerresultaten van uw kind t.o.v. het landelijk gemiddelde. Tevens geven de scores een beeld van waar we als school staan t.a.v. het landelijk gemiddelde.

Naast de CITO-toetsen zijn er methodegebonden toetsen. Uw kind werkt enkele weken met nieuw aangeboden stof. Op school wordt deze stof verwerkt en geoefend. De methodegebonden toetsen laten zien of uw kind de aangeboden stof van de afgelopen periode beheerst. De leerkrachten houden de resultaten van de kinderen bij.

Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling maken wij ook gebruik van de vragenlijsten van Leerling in beeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen van groep 8 in februari de doorstroomtoets. Wij hebben gekozen voor de doorstroomtoets van CITO. De leerlingen ontvangen hun voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari. Het definitieve advies krijgen de leerlingen na de doorstoomtoets die in februari gemaakt wordt. De uitslag van deze toets is uiterlijk 15 maart bij de school bekend.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren en zal hierover met de ouders in gesprek gaan. De leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Na de aanmelding op de school voor voortgezet onderwijs stuurt de leerkracht een onderwijskundig rapport naar de betreffende school. Ouders ontvangen hiervan een kopie. Indien de ouders op voorhand hiermee niet akkoord zijn, dienen zij dat bij de directie te melden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Onze 5 regels om te komen tot een positief pedagogisch klimaat zijn:

  1. We zijn verantwoordelijk voor onszelf, elkaar en onze omgeving
  2. We tonen respect voor elkaar en accepteren dat iedereen anders is
  3. We willen graag vooruit en gaan uitdagingen aan
  4. We vinden een goede sfeer, plezier, eerlijkheid en humor belangrijk
  5. We lossen zaken op door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren

Een belangrijk kenmerk van onze visie is dat we een Vreedzame School zijn. De Vreedzame School gaat niet alleen over het oplossen van conflicten, maar ook over de school als een gemeenschap. Een school waarbij iedereen zich betrokken voelt. Waar iedereen zich gehoord en gezien voelt. Waar leerlingen verantwoordelijkheden krijgen en nemen. Een school waar leerlingen een stem krijgen en leerlingen meedenken in de leerlingenraad. Maar ook een school waarin iedereen zich respectvol gedraagt. Een school waarin alle kinderen goed met elkaar samenwerken en hier ook plezier aan beleven.

Obs De VOS is een school waarin verschillen mogen bestaan en waarin iedereen verschillen waardeert.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkelen
  • Ontdekken
  • Leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven